7.7.23

Are You There God? It's Me, Margaret

Deluje neverovatno, ali roman Are You There God? It’s Me Margaret. koji je Džudi Blum napisala još 1970. godine, uprkos popularnosti kroz više generacija američke i globalne dece, pre svega devojčica, do sada još nije dobio svoju filmsku adaptaciju. Jedan od razloga može biti i to što je spisateljica insistirala da zadrži kontrolu nad čitanjem materijala, a drugi, s njim povezan, je aura kontroverze koju roman odašilje još od svog prvog izdanja. Osim što mu je glavna tema ulazak devojčice u pubertet i psiho-fizičke promene koje taj ulazak podrazumeva, roman još i insinuira da je moguće dete odgajati bez religije od malih nogu i onda mu dozvoliti da se odluči šta ga privlači, što je u konzervativnom američkom društvu skoro nezamislivo.

Margaret Sajmon (Ebi Rajder Fortson u svojoj prvoj značajnijoj roli) je jedanaestogodišnja devojčica koja odrasta u Njujorku sa svojom mamom Barbarom (Rejčel MekAdams), tatom Herbom (Beni Safdi) i bakom Slivijom (Keti Bejts). Međutim, baš na dan njenog povratka iz letnjeg kampa, roditelji za nju imaju važnu vest: sele se iz bakinog stana u predgrađe Nju Džerzija. I tada se Margaret po prvi puta obraća bogu, ali kojem? To je već malo kompleksnije pitanje jer ona odrasta bez razgovora o religiji, budući da su joj roditelji različitih veroispovesti, što je zamalo uništilo njihovu vezu i iz njenog života izbacilo još i babu i dedu po majci.

Već sama selidba u novu sredinu, a kasnije i novu školu, predstavlja veliku promenu za Margaret koja se prvo upoznaje sa svojom komšinicom Nensi (El Grejem) koja je „učlanjuje u klub“ u kojem su još dve drugarice. Teme razgovora na sastancima kluba su iščekivanje prve menstruacije i iščekivanje grudi da narastu, ogovaranje razvijene školske drugarice Lore (Izol Jang) i simpatije prema razrednom lepotanu Filipu (Zek Bruks). Margaret se ne slaže nužno s dinamikom grupe, čak joj se sviđa i drugi dečko, drug Nensinog brata Mus koji nudi usluge košenja travnjaka, ali ne bi da se glasno izdvaja od grupe.

Ona bi, pak, najviše želela da se vrati u Njujork kod bake i s njom ide na pozorišne predstave, ali i baka planira put na Floridu. Usput, u njen život se vraćaju i drugi baba i deda koji imaju neke svoje ideje. Pritom, Margaret nije jedina koja mora da se navikne na novi život, već to moraju i njeni roditelji.

Filmska adaptacija je po duhu i po mehanici prilično verna izvornom romanu, što u današnjem svetu izgleda prilično konzervativno, kako u čisto filmskom smislu, tako i u onom širem društvenom. Oni koji insistiraju na političkoj korektnosti naći će manjak rasnih i seksualnih manjina i tema koje ih se dotiču, pa će film pospremiti u odgovarajuću ladicu. Opet, ne treba zaboraviti da je radnja ipak smeštena u 70-te i jedan sasvim drugi svet, pa kao najveći filmski problem ipak moramo ispostaviti određenu okoštalost u filmskom izrazu i adaptaciji romana čiju strukturu u potpunosti preuzima, pa važne i dubinske teme odrastanja, suočavanja s telesnim, društvenim i religijskim izazovima ne uspevaju dobiti savremeni filmski tretman.

Srećom, adaptaciju i režiju potpisuje Keli Frimon Krejg, autorica još jednog ranijeg tinejdžerskog filma The Edge of Seventeen (2016) koji možda nije bio revolucionaran, ali je makar tinejdžere i njihov svet tretirao realistično i nijansirano. Možda i najveća prednost tog filma bila je to da odraslima i njihovoj ulozi u dečijim životima takođe posvećuje pažnju, što režiserka čini i ovde, dajući pre svega majci i ocu, ali i baki, komšinici i novom učitelju prostora da se kao likovi razviju više nego što je to slučaj u knjizi. Odrasli glumci tu šansu koriste na vrlo interesantne načine (Safdi briljira kao zbunjeno-odsutni otac), a ni „mlađa garda“, pažljivo izabrana od strane režiserke, ne zaostaje. Ostvarenje Ebi Rajder Fortson u ulozi Margaret je koncentrovano i nijansirano i ne bi bilo čudno da na njemu mlada glumica izgradi karijeru.

Na kraju, kada se crta podvuče, Are You There God? It’s Me, Margaret. možda nije spektakularan film, ali je solidno urađen za raznorodnu publiku, decentan i pogodan za razmišljanje.