kritika originalno objavljena na DOP-u
Horor
je vrlo zahvalan žanr. Publika ga voli jer se bavi večitim temama
straha za vlastiti život sa kojima se može povezati gomila drugih
tema. Trpi citate i sam je citatan, pa je moguće raditi inovacije na
planu žanrovske mehanike. Lako ga je “preobući” i postaviti u
različite vremenske okvire. Pogodan je za kombinaciju sa SF-om,
trilerom, komedijom, dramom... A i najčešće je jeftin za
produkciju, pa ga producenti vole jer zarade na hororima znaju biti
desetostruke u odnosu na uloženo. U poslednje vreme najmanje jedan
horor obeleži filmsku godinu: It Follows, The Witch,
Get Out... Ove godine će to biti A Quiet Place, jedan
izuzetno pažljivo urađen horor u svim segmentima kojem je uspeh na
kino-blagajnama zagarantiran.
“Set
up” nije ni najmanje nov, zapravo je reč o reciklaži 28 Days
Later... i sličnih postapokaliptičnih filmova gde su (živi i
zdravi) ljudi lovina monstrumima. Ovde imamo džinovske insektolike
vanzemaljce koje privlači svaki zvuk jači od prirodnog šuma, a
komparativna prednost ljudi je u tome da su ta bića slepa, pa im se
mogu u tišini odšunjati i uteći. Čak je i uvodna sekvenca posete
familije lokalnoj radnji uz karticu teksta koja samo daje vremenski
okvir “89. dan” prilično tipična za sve Walking Dead i
slične varijante, majka i dvoje dece uzimaju (tuđe) lekove na
recept, alat i potrepštine dok ne dođe otac i kaže da će se
uskoro smračiti i da je vreme da se ide doma. Na starim novinama
piše “Zvuk je!” na naslovnici na kojoj imamo sliku bića koja
teroriziraju Zemlju. Najmlađi sin će zgrabiti igračku koju će mu
otac (John Krasinski) oduzeti zbog buke koju ona pravi, ali će
mu je starija, gluvonema sestra (sjajna mlada glumica na znakovnom
jeziku Millicent Simmonds koja je debitirala prošle godine u
filmu Wonderstruck Todda Haynesa) dati, što će dečaka
odvesti u pogibiju na putu kući kada je jednom uključi.
Već
tu imamo dve stvari po kojima A Quiet Place odskače. Prva je
jeziva mirnoća na kojoj Krasinski u funkciji reditelja (reč je
inače o poznatom televizijskom glumcu-komičaru kojem je ovo treća
režija nakon obećavajućeg prvenca Brief Interviews with Hideous
Men po motivima proze Davida Fostera Wallacea i bezoblične
indie drame The Hollars) insistira. Znamo da je to samo
zatišje pred buru, ali svejedno “kupujemo” u potpunosti. Druga
stvar su dvostruke implikacije hendikepa: sa jedne strane, devojčica
ne može znati koliko buke radi, dok je sa druge celoj familiji
otvoren kanal za komunikaciju kroz znakovni jezik koji svi znaju. Ta
komunikacija je možda pojednostavljena, ali je makar tekuća.
Dodajmo na to komparativnu prednost izbora Millicent Simmonds koja ne
glumi hendikep koji se i ne može do kraja odglumiti, već sa njim
živi.
Priča
se nastavlja godinu dana kasnije. Majka (odlična Emily Blunt)
je u visokoj trudnoći, a familija živi na farmi u tišini,
komunicirajući sa susedima pomoću svetlosnih znakova. Otac ima dve
opsesije: da preko radio-stanice stupi u kontakt sa preživelima na
drugom kraju sveta i da konstruira funkcionalni slušni aparat za
kćer. Nijedna od te dve stvari mu ne uspevaju, ali će se druga
pokazati vrlo bitnom. Dok se majka sprema na porod, otac preživelog
preplašenog sina (Noah Jupe iz Suburbicona) vodi na
ribolov, a kćerka se, iznervirana odbijanjem i shrvana krivicom,
iskrada iz kuće i odlazi na bratov grob. Majka slučajno proizvede
buku, jedan od insektoida je locira, pa počinje akcija koja se bez
daha i predaha odvija do kraja filma.
Film
sa tako intrigantnom premisom da se sve mora odvijati u tišini se u
izvedbi mora zasnivati na dizajnu zvuka, na veoma tihim, a opet
distinktivnim šumovima bosih nogu po pesku, po kućnim podovima,
povetarcem koji se pretvara u vetar, grančicama koje pucketaju,
hukom reke i vodopada i to ovde umnogome funkcionira apsolutno
savršeno jer je celi taj tihi svet pažljivo osmišljen. To se
prenosi i na vizuelni nivo: peščane staze za hodanje itekako imaju
smisla, lokacije ruralnih predela savezne države New York su
impozantne, a enterijeri detaljno rekreiraju kulturu “preppera”,
onih što se pripremaju na smak sveta. Takođe, smanjene mogućnosti
za razgovor teraju Krasinskog da pokaže ono što bi inače mogao
kazati kroz usta svojih likova (novinske naslovnice, beleške,
otvorene knjige), a ona novinarska da slika govori više nego 1000
reči tu nije bez vraga. Trudnoća i porod su tu zanimljivi dodaci,
posebno zbog činjenice da novorođenčad niti shvataju niti poštuju
koncept tišine, što će se pokazati važnim na jednoj tački
zapleta. U prednost filma se takođe može ubrojiti i vrlo uverljiva
familijarna dinamika između likova, a činjenica da su John
Krasinski i Emily Blunt u braku i van ekrana tome samo govori u
prilog.
Doduše,
film će nas malo izneveriti time što nam neće prikazati porod već
ranjene žene koji ona mora izvesti u tišini, što je izazov koji
Krasinski i njegovi ko-scenaristi, horor-štanceri Bryan Woods
i Scott Beck nisu bili spremni prihvatiti. Takođe, obilata
upotreba originalne muzike koja treba zakrpiti “rupe” u zvučnom
zapisu nastale zbog premise apsolutne tišine pokazala se preteranom
i pogrešnom, naročito kada nam gudači najavljuju “jump scare”
momente, ali takva pompa u soundtracku je tipična za Michaela
Baya koji je na ovom filmu jedan od producenata. To su sve
legitimne zamerke koje će naći neko kome je posao da ih traži, ali
je, sve u svemu, A Quiet Place kao žanrovski film u smislu
inovativnosti i obrade, izuzetno dobar.
Toliko
dobar da će gotovo svima promaći koliko je ovaj film zapravo zao,
odnosno kakvu zaumnu desničarsko-konzervativnu agendu propagira.
Opet ništa čudno za Baya, ali nije on tu jedini krivac. A tu imamo
očite stvari kao što su survivalizam, “family values” u smislu
tvrdog patrijarhata – pater familias kojeg svi slede i žena-majka
koja sa trbuhom do zuba obavlja kućanske poslove, te, na koncu, na
nos nabijeni “pro life” stav (jer ko bi normalan radio na
produženju vrste u okolnostima apokalipse). Kad zagrebemo ispod
površine (pazi spoiler!), onda nije nimalo slučajno da su naši
filmski monstrumi na pola “xenomorphi” iz Aliena, a na
pola džinovske bogomoljke, da, one bube kod kojih ženke proždiru
mužjake. Onda nije čudno da su u horor-filmu sa tako niskim “kill
countom” sve tri “on screen” žrtve muškarci: dečak za čiju
je smrt su-odgovorna njegova sestra, odrastao muškarac koji se
žrtvuje ne bi li zaštitio familiju i starac koji se ubija shrvan
tugom što je njegova žena poginula (van ekrana) verovatno usled
nepažnje ili se ubila iz slabosti. Na koncu, i kraj koji je omaž
Alienovom nastavku Aliens u kojem se bori žena protiv
žene, majka protiv majke (ma koliko poslednji kadar filma bio
efektan i napaljiv) nudi lažno osnaživanje žena kroz patrijarhat:
sledeći ono što ju je muž / otac naučio.
No comments:
Post a Comment