kritika originalno objavljena na Monitoru
2017.
režija:
Paul McGuigan
scenario:
Matt Greenhalgh (prema memoarskoj prozi Petera Turnera)
uloge:
Annette Benning, Jamie Bell, Julie Walters, Kenneth Cranham, Stephen
Graham, Vanessa Redgrave, Frances Barber
Jedna
od iritantnijih zabluda je da filmske zvezde žive večno. Prvo i
doslovno, svako je smrtan. Drugo, ni njihova slava nije večna, pre
ili kasnije će utonuti u zaborav kao i u određenoj meri njihovi
filmovi, a tragedija se može iščitati u tome što ih to neretko
zadesi i pre smrti. Koliko često, recimo, u razgovoru kao tema
iskrsne Gloria Grahame, zvezda crno-belih filmova iz 40-ih i
50-ih, fatalna zavodnica sa glasom devojčice iz starih noira i
vlasnica jednog Oscara, za sporednu ulogu u The Bad and the
Beautiful (1952)? Film Stars Don’t Die in Liverpool je
film o njenim poslednjim danima daleko od hollywoodske slave i
glamura.
Mada,
kada je na početku filma vidimo ispred ogledala u garderobi
provincijskog teatra kako se sprema da izađe na scenu u lokalnoj
produkciji Staklene menažerije, čini nam se ne samo da ona
održava svoj zvezdani status, već i da je izuzetno posvećena
glumica. Karmin, veštačke trepavice, dikcijske vežbe, perika i par
dimova cigarete kao uvežbani ritual. Nju igra Annette Benning,
jedna od najboljih i nedovoljno cenjenih glumica svoje generacije. A
onda – kolaps, nesvestica, bolnica i poziv dosta mlađem “dragom
prijatelju”, glumcu Peteru Turneru (Jamie Bell) koji
u datom trenutku ima ulogu u kabaretskoj predstavi. Ona će lagati da
je samo muče gasovi, a on će je odvesti kod sebe i svojih (majka,
otac i stariji brat jer, hej, Liverpool 1981. godine) doma kako bi se
oporavila. U pitanju je, međutim, konačni stadium raka...
Uporedo
sa Glorijinom bolešću, Peterovim nošenjem s tim i njegovim
okapanjima sa familijom, najmanje majkom (Walters), nešto
više ocem (Cranham), a najviše bratom (Graham), u
seriji fino utkanih “flashbacka” pratimo hroniku njihove neobične
veze koja je započela dve godine ranije. Peter je tada kao glumac u
pokušaju trošio svoje londonske dane preko dana radeći u
prodavnici nameštaja, a u sobi do njegove u ne baš luksuznom
pansionu živela je Gloria, radeći na nekoj već predstavi u nekom
već teatru. Bila su to druga vremena, pa je sasvim logično da je ni
gazdarica ni Peter nisu odmah prepoznali, a da je, nešto kasnije,
šanker u baru u koji zalaze glumci stao samo na pitanju “je li to
ona ženska iz crno-belih filmova?” Kako god, ona je od početka
znala šta je htela, a on nije odoleo njenoj magnetičnoj
privlačnosti i samouverenosti.
Razgovara
se od Saturday Night Fever dovoljno da to preraste u
meta-filmsku scenu u kojoj Jamie Bell kao odrasli Billy Elliot
može da pokaže svoju veštinu plesa, gleda se Alien, vozi se
metroom, on sam odlazi da bi je video na platnu. Razlika u godinama
je očita, ona se bliži 60-oj, on nema još ni 30, ali se o njenoj
starosti ne govori, čak ni u kontekstu njene želje da igra Juliju u
Kraljevskom Shakespeareovom Teatru koja nije realna. Čak iako više
nije u zenitu popularnosti, Gloria je održala nešto od te taštine.
Peter kasnije odlazi kod nje u Los Angeles gde ona živi u prikolici
na plaži, pa u New York u njen stan gde im se veza (konačno?)
raspada zbog svađe i nerazumevanja.
Naravno
da se filmu može zameriti sentimentalnost, možda čak i
eksploatacija smrti slavne osobe, te potpuno krivi ugao pripovedanja
usled slepog držanja literarnog predloška koji je preživeli deo
para, onaj manje slavan, skoro anoniman, napisao o vezi sa slavnom
pokojnicom, pa da, osim raštrkanih informacija, o životu Glorije
Grahame ne saznajemo ništa, iako je njen život bio jednako buran i
neobičan kao i umiranje. Moje mišljenje je da tih informacija ima
sasvim dovoljno, recimo o njenim prošlim brakovima koji su
uključivali i slavnog reditelja Nicholasa Raya, ali i
njegovog sina Tonyja sa
kojim je Gloria otpočela vezu kad je ovaj bio žestoko maloletan iz
čega se da iščitati njena sklonost ka mlađim muškarcima
generalno. Međutim, sve što saznajemo je apsolutno “in
character”, u ovom slučaju iz usta njene sestre Joy (Barber)
i majke Jeanne (uvek sjajna Vanessa Redgrave), bez potrebe za
naratorem ili nekim sličnim dramaturškim pomagalom.
Uostalom,
ovo ipak nije klasičan “biopic”, iako je scenarista Matt
Greenhalgh majstor upravo tog žanra, već lament nad starošću
i prolaznošću, posebno iz perspektive nekog kome je posao da nikada
ne ostari. Ta opskurnost u koju je pala Gloria Grahame, što zbog
protoka vremena i novih trendova u svetu filma u kojima nije bilo
mesta za ćudljivu zvezdu, što bežeći od skandala koji su je
pratili, omogućava Annette Benning da odigra njen lik od nule, bez
trunke imitacije i obaveznih manirizama i tako ostvari jednu od
najboljih uloga godine (nepravedno zaobiđenu u sezoni nagrada) i
jednu od svojih najboljih uloga u karijeri, a imala ih je onoliko.
Jamie Bell je prati koliko može i uglavnom drži korak za njom, ali
Annette Benning je naprosto sjajna.
Sjajna
je i rekreacija vremenskog perioda i raspoloženja, od scena iz
Peterovog doma gde se većina komunikacije odvija u kuhinji u maniri
britanskih “kitchen sink” drama, preko “technicolor” zalazaka
sunca u Kaliforniji do jesenjeg New Yorka. Ništa manje sjajna nije
ni montaža tako da se tmurna sadašnjost pretapa u nežna sećanja i
nazad, kao i da se na neke scene vraćamo iz različitih uglova
posmatranja.
Zapravo,
ništa u dosadašnjoj karijeri reditelja Paula McGuigana nije
ukazivalo na to da on u sebi ima jedan ovakav film. On se oprobao u
adaptaciji Irvinea Welsha (The Acid House), i sa
trilerima različitog štiha (Gangste No. 1, The Reckoning,
Lucky Number Slevin), te sa remake-om francuske misterije
L’appartement (Wicker Park) uglavnom sa promenjivim
uspehom, da bi ušao u vode žanrovskog trasha sa Push i
Victor Frankenstein, sve vreme uporedo radeći na
televizijskim serijama među kojima istupa Sherlock. Film
Stars Don’t Die in Liverpool je drama u najboljem smislu te
reči, tragedija koja udara žestoko, ali u sebi ima i dovoljno
lepote da ne bude odbojna za gledanje.
No comments:
Post a Comment