kritika originalno objavljena na DOP-u
Podsetimo
se, pre 17 godina mrak kino-dvorana je ugledao film The Mexican,
krimi-komedija u režiji Gorea Verbinskog sa Bradom Pittom,
Juliom Roberts i Jamesom Gandolfinijem u nosećim
ulogama. Blesavi zaplet se vrteo oko toga da je nespretni i malerozni
sitni krimos poslan u Meksiko da pokupi i preko granice vrati
naslovni antikni revolver i time otkupi svoj život od mafijaškog
bossa kojeg je svojom nepažnjom spravio u zatvor. Stvari, naravno,
nisu išle po planu i sve se pretvorilo u “clusterfuck” da njega
jure svi živi, između ostalog i gay plaćeni ubica koji je oteo
njegovu curu sa kojom krimos ima turbulentan odnos koji je razlog
mnogim nevoljama. Bio je to osrednji film, u suštini neautentičan,
derivativan, pun kulturno neosetljivih šala na račun Meksikanaca,
ali solidno zabavan i pratljiv do te mere da je uprkos laganom
podbačaju na kino-blagajnama u neku ruku obeležio početke Div-X
kulture.
Gringo
je njegov savršen “companion piece”. Ne “update”. Ne
nastavak. Baš prateći film koji 2018. godine izgleda isto kao što
bi izgledao i 2001: osrednje, neautentično, derivativno, malo
“humorno”, malo “napeto”. Opet imamo situaciju u Meksiku koja
se pretvara u “clusterfuck”, samo što umesto američkog
krimi-miljea imamo korporativni: u centru priče je pomalo naivni
zaposlenik kome se smeši otkaz dok njegovi korumpirani šefovi
muljaju, pa je smislio da lažira otmicu i makar naplati nekakvu
otpremninu, a sve, logično, odlazi u vražju mater pa se u poteru
uključuju i karteli i dvostruki agenti i na pare alavi klinci koji
drže ušljivi motel i američki turisti na naizgled nepovezanoj
švercerskoj misiji i bivši komandos koji je navodno promenio svoje
nazore, ali nije izgubio veštine. Reč je o gledljivom, solidno
zabavnom i kompetentno režiranom filmu koji u svom “genetskom
kodu”, kao i The Mexican, ima beskonačno razvodnjene kopije
“lakšeg” Tarantina i Guya Ritchieja, te zvučnu
glumačku postavu.
Gledanje
filma zapravo ima više smisla nego bilo kakvo prepričavanje radnje,
za šta treba pohvaliti reditelja Nasha Edgertona, nekadašnjeg
glumca i kaskadera kojem je ovo druga režija. Njegov jedini propust
je možda potpuno nepotrebna uvodna scena koja čak ni ne radi kao
“udica”, a prvu trećinu filma šalje u “flashback” da bi se
onda ponovila iz drugog ugla. A-ha momenat tu i nije baš naročito
jak, upravo smo videli kako se sve to odigralo – na jedini način
kako je moglo. Ono po čemu je Gringo sasvim solidan film je i
napeta akcija pametno tempirana kroz film, a za pohvalu je naročito
izrazito precizna montaža Lukea Doolana, Davida Rennieja
i Tatiane S. Riegel (poznate po sjajno obavljenom poslu u
filmu I, Tonya).
Glumački
je Gringo takođe solidan, ali hajdemo reći da to nije
neočekivano s obzirom na glumačka imena s kojima Edgerton
raspolaže. Brat Joel već ima epitete versatilnog i pouzdanog
glumca, s tim da Rich ne spada u njegove najinspirativnije likove.
Charlize Theron u retkim trenucima kada se od njene Elaine ne
zahteva prostačenje sasvim je solidna kao karijeristkinja koja ne
preza ni od čega na putu uspeha. David Oyelowo ovde igra
kontra svog uobičajenog tipa stoičkih boraca, pa kao komičar
ponekad pogađa, a ponekad promašuje kao naivni cendravac kojeg je
život preveslao. Sharlto Copley briljira kao ludi komandos,
što je i inače njegov tip uloge u američkim filmovima. Utisak
popravlja plejada epizodista, od odlične Amande Seyfried kao
simpatične cure Sunny, preko vrlo solidne Thandie Newton i
uvek pouzdanog Yula Vazqueza, pa do sasvim neočekivane
epizodice Paris Jackson, kćeri Michaela Jacksona.
Problem
je, međutim, u scenariju. Prvo, likovi su tanki, a najčešće i
karikaturalni. Tako je Rich stereotipni ljigavi šef koji se sprema
da izda svog prijatelja, a Elainino odsustvo empatije je samo po sebi
pretvara u lik na rubu psihopatije, pa je njen prostakluk i kurvarluk
u suštini nepotreban, da ne pominjemo onu scenu njenog nervnog sloma
sa plakanjem u autu koja joj nevešto pokušava udahnuti ljudskost,
dok začudni momenat da je mafijaški boss opsednut sastavom The
Beatles ne spada u red najuspešnijih. Drugo, i najverziraniji
majstor od reditelja (a Nash Edgerton to nije, ma koliko se trudio)
bi se namučio kako izvesti da gledaoci znaju da protagonistu žena
vara i s kim, a da on to tek saznaje. Ovde to deluje zaista
nespretno.
Treće
i konačno, jedno je staviti do znanja da ti se živo fućka za
političku korektnost, a drugo je to udariti na sva zvona i zapravo
je namerno rušiti na svakom koraku. To čak nije ni
“southparkovski”, to je jednostavno nedoraslo. Dobro,
falš-španjolski kojim pokušavaju da govore Amerikanci se može
tumačiti i kao sprdnja sa njihovim ignorantskim stavom prema drugim
kulturama, kao što je imitacija gluvo-neme osobe koju izvodi
najnegativniji lik u filmu potpuno u skladu sa njegovim karakterom.
Kap koja preliva čašu su dve nevezane metafore sa gorilama koje se
serviraju liku koji je, po akcentu se tačno čuje, afrički
imigrant. Nema veze ko ih i iz kojeg razloga servira, za takvom
provokacijom nema potrebe.
Vredi
li i pored toga pogledati Gringa? Kako se uzme, odnosno koliko
vam prežvakanost priče kao takva smeta. U kućnim uslovima, ovo je
jedan od onih filmova koje se gleda s pola mozga, sendvičem u jednoj
ruci i pivom u drugoj. Uostalom, ovo je Amazonova produkcija, pa će
mu kućni video biti glavni medij. Za kino je već potrebno naoružati
se većim količinama kokica i gaziranog pića jer bez toga film ima
jako malo smisla.
No comments:
Post a Comment