kritika originalno objavljena na DOP-u
Kao
što danas imamo “neesonijade”, akcione filmove sa Liamom
Neesonom, tako smo nekada imali “bronsonijade”, to slično
samo sa Charlesom Bronsonom. Nekih drastičnih razlika između
tih filmova nema, osim što je Neeson bolji glumac nego što je to
Bronson bio, pa njegovi likovi mogu više varirati i generalno su
dublje karakterizirani. Bronson je, verovatno zbog svoje face
izmučenog težaka, po pravilu igrao sirovine – kauboje, vojničine,
pandure, detektive i osvetnike uz vrlo retka odstupanja kao što je
to bio početak kultnog osvetničkog akcionog trilera Death Wish
u kojem njegov Paul Kersey počinje kao uglađeni newyorški
arhitekta, te bivši ratni veteran koji je služio u Koreji uprkos
prigovoru savesti. I dobro, to smo nekako “kupili”. Death Wish
je postao štancerski serijal koji je dobacio do brojke 5, a sada je
dobio i “remake”, i to u režiji kultnog Elija Rotha.
Jedan
od problema ove nove remake varijante je i to što u njemu ne igra
Liam Neeson kao najlogičniji izbor za Paula Kerseya, već u toj
ulozi gledamo Brucea Willisa. Njemu takođe svaka čast, on
ima glumački raspon koji se ne može tek tako otpisati, ali je taj
raspon pomeren u drugu stranu. Willis je sjajan komičar grubijanskog
šmeka i spasitelj sveta, a najuspešniji je u svom tipu nevoljkog
duhovitog i ciničnog akcijaša na rubu depresije koji se kroz film
pita “zašto baš ja i zašto baš danas”. Ukratko, ne “kupujemo”
ga na početku kao Paula Kerseya, koji je ovde hirurg na urgentnom
centru u Chicagu, a ne arhitekta u New Yorku, s tim da ta kozmetička
promena ne znači praktično ništa jer nenasilje, pripadnost višoj
srednjoj klasi i blaga narav dotičnog lika ostaju. Kasnije će se,
naravno, transformirati u “willisovskog”
akcijaša-osvetnika-depresivca, pa je sama njegova pojava na početku
“spoiler”, koliko to može biti u tako tipskom filmu u kojem
nekada miran lik kreće na put osvete kad mu krimosi ubiju ženu
(ovde je igra vrlo simpatična Elisabeth Shue) i u komu
pošalju kćer (ništa manje simpatična Camila Morrone).
Tu
imamo dva moguća scenarija u čemu leži kvar. Po prvoj varijanti,
prvo smo imali scenario (potpisuje ga iskusni Joe Carnahan),
pa glumca koji je pogrešno izabran. Po drugoj, prvo smo imali
glumca, pa scenario koji nije dovoljno razvijen prema njemu. Kako
god, novi Death Wish deluje kao još jedan štancerski
“remake”, ni po čemu poseban i ne naročito dobar.
Ne
može se čak reći ni da je Eli Roth, jedan od “kumova” “torture
porn” pod-žanra, ovde ostavio neki naročiti lični pečat. Da,
nasilje je, kad do njega dođe, stripovski preterano, izbušeno
mecima velikog kalibra i “medium rare” krvavo, a glave se na par
mesta atraktivno razbijaju, ali to nije “gore” koji smo od njega
očekivali. Dok je razvoj našeg protagoniste apsolutno nedostatan,
pa se u prvoj trećini film pomalo i vuče po pitanju tempa, ostatak
je, čisto režijski gledano, korektan, ali ne preko toga. U krupnije
zamerke po pitanju “castinga” ili, pak, rada sa glumcem spada i
ono preglumljivanje Vincenta D’Onofrija u ulozi
protagonistinog brata Franka, dok svetlu tačku predstavlja Dean
Norris u ulozi “hardboiled”, pomalo komično nadrkanog
policijskog detektiva.
Humorni
momenti kojih ima u filmu ponekad pogode metu, ali dosta često i
promaše. Veoma simpatična i uslužna prodavačica oružja Bethany
(Kirby Bliss Blanton) svakako spada u bolje momente filma, dok
Kerseyeva inicijalna nespretnost sa oružjem prilično nespretno
izvedena. Nešto od toga ima funkciju socijalnog ili (meta-)filmskog
komentara usmerenog na trilere osvete, kao u onoj sceni u garaži sa
“trailera”, ali je to u fokusu tek povremeno i ne naročito
konzistentno.
Prevladava
utisak da je novi Death Wish jedan popriličan lažnjak. Počev
od onih “2nd unit” helikopterskih panorama Chicaga koje skrivaju
da je film uglavnom sniman u Montrealu, preko logičke rupe da se
žrtve pucnjave na južnoj strani grada prevoze u bolnicu na
severnoj, pa do posve lažne statistike o porastu broja ubistava u
urbanim sredinama na kojoj se svet filma zasniva. Čini se da novi
Death Wish egzistira ne u našem svetu, već u fantazijama
ultra-konzervativnih medija (a čućemo i njih, kao i one relativno
liberalne u relativno brzim montažnim sekvencama radijskih voditelja
koji raspravljaju o osvetniku u kapuljači, što je jedna od retkih
smislenih intervencija u smislu odstupanja od originala) u kojem
gradom vladaju bande i narko-dileri i gde su građani koji uzimaju
pravdu u svoje ruke dobrodošla pojava makar kao dopuna nedostatno
agilnoj i birokratskim procedurama sputanoj policiji. Desna agenda
stoji i u slučaju originala, očito, samo sa razlikom da je tadašnja
statistika išla njoj u prilog: beše to doba urbanog propadanja pre
džentrifikacije, a lokalni zakoni o oružju su u gradovima tada bili
znatno liberalniji nego što su to danas.
U
redu, verovatno ovde ne mogu sporiti argument da je ovo samo jedan
blesavi film koji se koristi dostupnom ikonografijom i logičnije
izabranim svetonazorom kako bi ispričao svoju priču, ali ga to u
današnje vreme ne čini samo promašenim i nepotrebnim, već i
potencijalno opasnim, a potpuno nesvesnim svojih implikacija.
No comments:
Post a Comment