kritika originalno objavljena na Monitoru
2018.
režija:
Steven Spielberg
scenario:
Zak Penn, Ernest Cline (prema romanu Ernesta Clinea)
uloge:
Tye Sheridan, Olivia Cooke, Ben Mendelsohn, Lena Waithe, T.J. Miller,
Simon Pegg, Mark Rylance, Philip Zhao, Win Morisaki
Nemamo
jednog Stevena Spielberga, nego barem dvojicu koji paralelno
egzistiraju. Jedan je briljantni autor filmova za malu i nešto veću
decu na kojima smo odrastali i on je odgovoran za Jaws, E.T,
Indiana Jones serijal, Jurassic Park itd. Drugi je
vešti autor ozbiljnih filmova za odraslu publiku često sa očitom
političkom agendom kao što su Schindler’s List, Amistad,
Saving Private Ryan, Munich... Međutim, jedno ne
isključuje drugo, kao što se vidi iz Spielbergovog opusa s početka
milenijuma gde su žanrovski filmovi bivali sve ozbiljniji po pitanju
tema kojima su se bavili (premda je taj trend započeo već sa Close
Encounters of the Third Kind), a filmovi smešteni u stvarni svet
sve komičniji i igriviji sa nešto ozbiljnih pod-tonova. No dobro,
neko više voli jedno, neko drugo, neko ne diskriminira, iako je
Spielberg umeo tu i tamo da promaši i sa “ozbiljnim” i sa
“neozbiljnim” filmovima, pa i sa onima između.
Fakat
je, međutim, da Spielberg već dugo nije bio ni tako igriv ni tako
autorefleksivan kao što je to sada sa mega-spektaklom Ready
Player One koji je mrak kino-dvorane ugledao tek nekoliko meseci
nakon političko-biografske “oscarovske” drame The Post.
Ready Player One će svakako obeležiti 2018. godinu kao jedan
od većih “crowd-pleasera” i kao možda poslednji smisleni film
pod-žanra na umoru – “young adult” distopije.
Godina
je 2045, a Columbus, Ohio je najbrže rastući grad na svetu, što i
nije nužno pohvalno jer svet više nije naročito ugodno mesto, a
Columbus raste u vidu favela gde se prikolice slažu jedna na drugu u
visinu. Kako nam narator Wade (Sheridan) kaže, ljudi su jednostavno
prestali pokušavati da reše probleme i počeli da ih nekako
preživljavaju i zaobilaze. Međutim, jedna grana industrije je
izuzetno profitabilna: virtuelna realnost, a kompanija koja je
vlasnik najpopularnije igre Oasis (“u koju ljudi dolaze zato što
tu mogu raditi šta god žele, a ostaju zato što mogu biti šta god
žele”) je najveća na svetu. Vlasnik kompanije, vizionar i kreator
Oasisa Jim Halliday (Rylance) je već nekoliko godina pokojni, ali je
testamentom ostavio “uskršnje jaje” i tri ključa do njega i ko
to nađe postaće novi vlasnik Oasisa i najbogatiji čovek na svetu.
Dok
dronovi raznose pice i igračku opremu u svetu sastavljenom uglavnom
iz skršenih stvari iz našeg sveta, ljudi manično igraju Oasis, u
njemu sklapaju poslove, zarađuju i troše virtuelni novac, a svet
okolo se ruši. Pobeda u izazovu bi najviše odgovarala korporaciji
IOI (Interactive Online Industries) koja u to ulaže i sredstva i
opremu i ljudstvo da i faktički preuzme igru i njome vlada kao
nekakvim Matrixom. Kompaniju inače vodi Nolan Sorrento (Mendelsohn),
što je jedno od boljih i realističnijih imena za negativca u
recentnoj istoriji.
U
Oasisu Wade je Parzival, jedan od lovaca-samotnjaka u potrazi za
tragovima, poznavalac trivije o Hallidayu i redovni učesnik prve
trke koja navodno vodi do prvog ključa. Njegov avatar je spretni
emo-klinac. Njegov najbolji prijatelj u tom svetu je “monstrum
nežnog srca” Aech (Waithe) kojeg u stvarnom svetu ne poznaje.
Stvari se, međutim, menjaju kada Wade/Parzival upozna
Art3mis/Samanthu (Cooke), kada slučajno ili kombinacijom znanja i
lukavstva pronađe prvi ključ, postane “celebrity” u Oasisu i
nađe se na meti Sorrenta i IOI-a.
Priča
nadalje simulira ne samo tok, već i celokupnu mehaniku video-igrica
u kojima je grupa “kad se male ruke slože” pozitivaca na stalnom
udaru mašinerije negativaca, između Wadea i Samanthe se razvija
ljubavna priča, a lagano patetični kraj je razvučen više nego što
je to potrebno. Gluma je na visini zadatka, a glavni posao je
napravljen sa samom podelom. Tye Sheridan (Mud, Joe,
X-Men: Apocalypse) i Olivia Cooke (Me and Earl and the
Dying Girl) svakako se nalaze među vodećim glumcima svoje
generacije, Ben Mendelsohn je odličan izbor za ljigavog,
korporativnog negativca, Mark Rylance kao još jedno Spielbergovo
otkriće (Bridge of Spies) sjajno pogađa autistično-geekovsku
notu koja krasi Hallidaya, a Simon Pegg ima vrlo dobru epizodu kao
sarkastični kustos Hallidayevog virtuelnog muzeja.
Međutim,
ono po čemu ćemo pamtiti Ready Player One nije usko povezano
za filmsku umetnost. Da, film izgleda odlično sa svojom animacijom,
i to u 3D (što je iz mojih skeptičnih usta prilična pohvala),
šaren je, dinamičan i akcija retko prestaje. Ali ono po čemu će
se film pamtiti su obilje referenci na pop-kulturu od kasnih 70-ih do
ranih 90-ih kada je kultura video-igara doživela najveći uspon. U
knjizi ih ima još i više, a film bi trebalo pogledati i po nekoliko
puta da bi se sve pohvatale. Navešću samo neke: King Kong,
Star Wars, Star Trek, Robocop, Zemeckisova
(Rubikova) kocka, DeLorean iz Back to The Future, Interceptor
iz Mad Max, Fallout, Alien, pop i rock hitovi
80-ih od Tears for Fears preko Van Halena do Twisted Sister, a ceo
jedan izazov je smešten unutar Kubrickovog filma The Shining.
Čak je i ultimativni “quest” referenca na “uskršnje jaje”
kao pojam iz “gamerske” istorije.
Većina
tih referenci se pojavljuje tek na blic i sasvim su na mestu u jednom
izmišljenom svetu gde sve može, a jedna od znakovitijih je i
Jurassic Park. Spielberg, dakle, ne odaje počast svojim
prijateljima, nego citira i samog sebe. To se već može protumačiti
kao autorefleksija: jasno je da on sebe i svoju generaciju filmaša
vidi kao vizionare ne mnogo različite od Hallidaya, pa se, kao i
Halliday, pita nije li i on svojim kultnim delima doprineo uspostavi
nekog virtuelnog sveta koji menja realni. Pametniji ćemo postati
kada, kao filmski likovi, zaključimo da se ta dva sveta dopunjuju i
da su nužni jedan drugom.
No comments:
Post a Comment