kritika originalno objavljena na DOP-u:
Pre
deset godina je prvenac Bryana Bertina The Strangers
prilično osvežio pod-žanrove “home invasion” trilera i
“slasher” horora svojim nepatvorenim nihilizmom i odsustvom
potrebe da se opravdava. Trik je bio jednostavan: pustiti troje
maskiranih stranaca da se iživljava nad parom kojem se veza raspada
na opusteloj lokaciji, dakle nešto pomalo nalik na Hanekeov
klasik Funny Games, samo bez artističke samosvesti i ciljano
kritičkog pod-teksta. Godina je 2018. i imamo nastavak sa
podnaslovom Prey at Night koji to istovremeno i jeste i nije.
Koji je istovremeno i redefinicija originala i nije. Kako to?
Od
prošlog filma ostali su samo naslovni stranci pod maskama, tip u
smeđem odelu sa redneck-fantomkom napravljenom od džaka na glavi i
dve ženske sa lutkastim maskama potpisane kao Pin-Up Girl i
Dollface. Ostao je i tip lokacije, manje ili više, pa umesto
vikend-naselja sa apartmanima imamo isto to sa prikolicama. Ostao je
i uvod u teror da devojka duge talasaste svetle kose čije je lice
skriveno slabim osvetljenjem kuca na vrata i traži Tamaru da bi se
vratila kasnije sa maskom na licu, nožem u ruci i ekipom. Razlika,
suštinska, je u tome da na meti stranaca nije par, već stereotipna
horor-filmska nuklearna familija koja će se ponašati stereotipno
glupo kako već to filmske familije čine u tim situacijama. Što
onda implicira da će se, ako već imamo dugometražni, a ne kratki
film, jednako glupo ponašati i napadači. Što znači da, makar na
dramaturškom nivou, film odlazi u kiselinu jako brzo.
To
je šteta jer imenom i retro-špicom, sa sve
elektronsko-orkestracijskom muzičkom temom na klavijaturama i
“metalskim” fontom iz 80-ih, nastavak The Strangers
pokazuje solidan potencijal. Međutim, uvodna scena ubistva
(ne)povezana sa daljim tokom radnje svime osim izborom muzike
(pop-hit iz 80-ih Kids in America u izvođenju Kim Wilde)
već pokazuje da ćemo se ovde baviti uglavnom stereotipima i
filmskim klišeima. To ne mora biti loše samo po sebi ako se iza
toga krije nekakva razrađenija ideja ili komentar, ali ovde to baš
i nije slučaj.
Da,
dobro, izbor muzike je fenomenalan kroz ceo film jer ne samo da
ironizira vesele i tugaljive pop-melodije koje danas možda imaju
retro-patinu ali su tada bile percipirane kao kičaste, već je jasna
asocijacija na zlatno doba “slashera” s prelaska 70-ih na 80-te.
Asocijacija ostaje na filmskom nivou i ne ide na širi,
društveno-politički kontekst, što je relativno pametna odluka. A
na filmskom planu u estetskom i tehničkom smislu zalazi duboko, od
par izrazito uspelih “jump scare” momenata, preko jedne epske
scene obračuna na bazenu, osvetljenja u kojem tipičnu maglovitost
zamenjuje neukusni neon, pa do genijalne fotografije Ryana Samula
koja emulira stil poznih 70-ih sa sve preciznim, sporim zoomovima i
minimumom upotrebe ručne kamere.
Međutim,
sve to ima malo smisla ne samo zato što su likovi tako stereotipni i
glupi, već i zato što nas nije briga za njih. Lako za “strance”,
odsustvo konteksta ih čini više pretećima, ali blentavi otac
(Martin Henderson), lagano očajna majka (Christina
Hendricks), buntovna kćerka (Bailee Madison) i sin
sportista (Lewis Pullman) zaista nisu ne samo simpatični
likovi do kojih nam može biti stalo, nego jedva da su likovi
općenito. Dvoje starijih i iskusnijih glumaca nekako uspevaju u te
ravne linije uneti drugu i možda pola treće dimenzije, ali oni po
nepisanom pravilu dramaturgije užasa moraju poginuti ranije, pa smo
ostavljeni sa ovo dvoje koji će, kao, uzvratiti udarac.
Umesto
smislenog, čak pomalo šokantnog nihilizma originalnog filma, ovde
imamo šprancu i gomilu citata. Iako je Bertino potpisan kao
scenarista, teško je razaznati šta je njegov uticaj, a šta je u
priču dodao ili oduzeo njegov kolega Ben Ketai. Reditelj
Johannes Roberts ima reputaciju štancera i pouzdanog
zanatlije, premda me u svojoj karijeri nije nijednom oduševio, čak
naprotiv, sa The Other Side of the Door mi je u solidnoj meri
stao na žulj, pa nije ni čudo da mu je Prey at
Night najsolidniji film. Čini se da je njegova namera bila ne
samo rekreirati duh klasika (u čemu baš i ne može uspeti dalje od
toga da napravi kopiju), nego i obilato ih citirati, pa tako u ovom
filmu imamo sve i svašta – od Carpentera (Halloween,
The Fog i Christine kao direktni citati) i Cravena
pa do serijala Friday the 13th i The
Texas Chainsaw Massacre, ali uklopljeno tako da ima vrlo malo
smisla. Razočaranje je u tome što se reditelj sa svojom ekipom
očito više zabavio igrajući se sa tehnikalijama, citatima,
posvetama i kopiranjem nego što se mi možemo zabaviti gledajući
nešto tako derivativno.
No comments:
Post a Comment