kritika originalno objavljena na Monitoru
2018.
scenario
i režija: Alex Garland (prema romanu Jeffa VanderMeera)
uloge:
Natalie Portman, Jennifer Jason Leigh, Oscar Isaac, Benedict Wong,
Gina Rodriguez, Tuva Novotny, Tessa Thompson
Kritičarska
koplja se lome oko Annihilation po mnogo osnova. Alexu
Garlandu je možda ovo tek druga režija (možda i treća ako je
navod da je zapravo on režirao Dredda istinit), a već sa
prvim filmom, intelektualnim SF-om Ex Machina je prilično
prodrmao filmsku scenu sa krajnjim bilansom od jednog Oscara
(vizuelni efekti) uz nominaciju za najbolji originalni scenario,
nominaciju za Zlatni Globus za sporednu ulogu Alicie Vikander (koju
je ovaj film i lansirao u glumačku orbitu) i još pregršt nagrada.
Sa tako ambicioznim zvaničnim prvencem ne treba da čudi to što se
Garlandu i njegovom novom filmu lepe slične etikete intelektualnog
SF-a.
Prva
kontroverza upravo ima korena u tome: Annihilation je loše
prošao na testnoj projekciji, a pre toga je i dosnimavan (što je
često loš znak), pa ga je produkcijski studio Paramount promptno
prodao Netflixu, što znači da van Sjedinjenih Država i Kine, kako
se tvrdi, ovaj film neće biti dostupan na velikom platnu. Razlog
tome su upravo epiteti zahtevnog i intelektualnog, u prevodu široj
publici nerazumljivog filma, a Paramount se nedavno opekao sa mother!
Darrena Aronofskog koji je dobio iste etikete, pa podbacio na
blagajnama.
Drugi
problem je izvorni roman, zapravo prvi deo Southern Reach trilogije
Jeffa VanderMeera čija je žanrovska odrednica “new weird”
(svoje korene ima u “weird fiction” žanru s početka XX stoleća,
s tim da su “new weird” spekulacije zasnovane na realističnijim
i kompleksnijim modelima iz stvarnog sveta hibridno spojenim sa
elementima epske, naučne fantastike i horora) i koji je sam po sebi
pun nedorečenosti, neobjašnjenih delova i pojmova, te stoga
prilično nezahvalan za filmsku obradu. Garland kao da je imao za
cilj da taj eluzivni duh romana održi, a da putem izmeni određene
detalje zapleta, stvarajući pritom delo otvoreno za tumačenje u
nedogled i to mu je u nekoj meri i uspelo.
Treći
problem je sam Garlandov pristup režiji. Iako je po vokaciji pisac
(njegov roman The Beach kasnije pretočen u film Dannyja
Boylea smatra se jednim od temeljnih romana Generacije X) koji je u
svet filma prvo ušao kao scenarista (i to kod Boylea za hvaljene 28
Days Later... i The Sunshine), Garlandu kao da u fokusu
nije pričanje priče koliko poigravanje sa audio-vizuelnim
izražajnim sredstvima. Ako se Ex
Machina poštapala klišeima i telefonirala obrate,
Annihilation je potpuno suprotni primer – ostaje
neobjašnjen, gotovo slučajan i sa puno narativnog praznog hoda koji
je više ili manje popunjen citatima literarne i filmske naučne
fantastike. Međutim, krovni Garlandov krimen je utisak da nad
materijalom nema kontrolu čak ni u banalnim stvarima poput protokola
Southern Reacha za postupanje u određenim situacijama.
Problematična
je takođe struktura da je ceo film izložen kao flashback scene u
kojoj junakinja Lena (Portman) biva ispitivana od strane vojnog
naučnika (Wong) u odelu za zaštitu od radijacije. To znači da će
svaki flashback u okviru glavne priče, a ima ih nekoliko, biti
flashback u okviru flashbacka što situaciju dodatno zapetljava. To
Garlandu, naravno, pruža mogućnost da se igra sa raspoloženjem
koje kreira (nijanse melanholije i očaja) putem slike (ti momenti su
snimljeni u toplim tonovima sa mekim fokusom) i izbora muzičke
podloge (od folk-rock klasika Helplessly Hoping u izvođenju Crosby
Stills & Nash u tim momentima do upotrebe gudača, elektronike i
drone muzike za napetost u samoj priči), te unekoliko podražava
strukturu romana koji je zapravo dnevnička beleška, ali unosi
dodatnu konfuziju u ionako konfuzan materijal.
Lena
je, dakle, jedina preživela sa svoje misije u Oblast X. U civilnom
životu je profesorica biologije, ali je i vojno lice, pa je zajedno
sa kolegicama različitih struka (Rodriguez, Novotny, Thompson) pod
vođstvom psihologinje Dr. Ventress (Jason Leigh) išla na tu, čini
se, samoubilačku istraživačku misiju. Ona je za to imala lični
motiv, druge verovatno nisu: sa prethodne misije tog tipa se nakon
godinu dana odsustva jedini vratio njen muž Kane (Isaac) koji,
izgleda, nije sam svoj ni psihički ni fizički i ona želi da
otkrije šta mu se tamo dogodilo.
Sama
Oblast X je raseljeni lokalitet u nacionalnom parku na južnoj obali
SAD u čijem centru stoji svetionik gde je sve počelo. Svetlost je
čudna i obojena, flora i fauna su izmenjene čak na genetskom nivou,
pa tako imamo aligatora sa ajkulinim zubalom, recimo. S obzirom na to
da Oblast utiče psihu posetilaca, ne možemo biti preterano sigurni
šta je od svega toga realno, šta je plod mašte i straha. Kako
vreme odmiče, nisu jasne ni pozicije na kojima likovi stoje, a
pitanje za kraj – ko je tu stvarna osoba, oštećena ili ne, a ko
klon – biće predmet rasprave u mesecima koji dolaze.
Ono
što Annihilation čini teškim za donošenje vrednosnog suda
i ocene je njegova nedorečenost zbog koje nismo sigurni šta je
Garlandov cilj u svemu tome. Raspoloženje kreira i rekreira, menja
po sopstvenom nahođenju finim podešavanjem. Za to ima barem troje
glumaca na koje može u svakom trenutku računati: versatilnu Natalie
Portman, Jennifer Jason Leigh spremnu da se upusti u emocionalne
dubine i začuđujuće efektno utišanog Oscara Isaaca poznatijeg po
frajerskim ulogama kakva je uostalom i njegova rola u Ex Machina.
Takođe, film je vizuelno doteran i dojmljiv (kako god, zahteva
veliko platno), a ljubitelji SF-a će u njemu moći da pronađu i
puno posveta i citata starijih i novijih filmova tog žanra sa
etiketom “art”, od Kubrickove Odiseje preko neizbežnog
Tarkovskog (i Solaris i Stalker) pa sve do
Villeneuveovog Arrivala sa kojim Annihilation deli DNK
kao nekakav dalji rođak i Under the Skin sa kojim deli poentu
na kraju.
Postavlja
se, međutim, pitanje čemu sve to, naročito u tako sporom tempu sa
ne baš motiviranim ispadima akcije i skretanjima u domen horora tek
toliko da se zamaskira prazan hod od ekspozicije do kulminacije pred
kraj. Garland to dobro zna: papir i vrpca trpe različite stvari, a
Annihilation, ma koliko bio zahvalan za čitanje postaje vrlo
brzo zamoran za gledanje. Tezu da mi se ne dopada jer ga nisam
razumeo apsolutno odbijam – ako je autorov cilj da zbuni čak i
treniranog gledaoca, neka mu služi na čast, premda nisam siguran
ima li tu šta uopšte da se razume. Ako je, pak, Garlandov cilj bio
to da nas pošalje na lov za tragovima zbog kojih ćemo film gledati
po nekoliko puta, nisam siguran da je u tome uspeo na mom primeru –
nisam siguran želim li mu se vratiti. Ali nastavak, ako ga bude, bih
pogledao sa znatiželjom i nešto smanjenim očekivanjima.
No comments:
Post a Comment