kritika originalno objavljena na Monitoru
2017.
režija:
Alexander Payne
scenario:
Alexander Payne, Jim Taylor
uloge:
Matt Damon, Christoph Waltz, Hong Chau, Kristen Wiig, Rolf Lassgard,
Udo Kier, Jason Sudeikis, Neil Patrick Harris, Laura Dern
Uz
ime Alexandra Paynea se vezuju realistični portreti važnih
društvenih tema u izbalansiranom tonu između komedije i drame u
kojima dominira čisto ljudska perspektiva. Filmovi kao što su
Citizen Ruth, Election, About Schmidt, Sideways
i Nebraska. S tim u vezi, njegov najnoviji film naslova
Downsizing je budio očekivanja u pravcu “dramedije” indie
stila o, recimo, otpuštanju, bilo iz perspektive dobrog šefa koji
to teška srca radi, bilo iz perspektive sredovečnog radnika koji
mora nanovo ustrojiti svoj život i snaći se u novonastaloj
situaciji. Jasno nam je, međutim, da tako nešto nećemo dobiti još
sa prvom sekvencom u kojoj nam se podastire scenario po kojem su
norveški naučnici alternativne sadašnjosti ili (vrlo) bliske
budućnosti otkrili rešenje za problem prenapučenosti Zemlje i
“karbonskog traga” koji ljudska vrsta u post-industrijskom
konzumerističkom svetu ostavlja za sobom – smanjivanje ljudskih
jedinki na visinu od, u proseku, 13 cm.
Ima
to neku svoju logiku: čovek te veličine neće imati potrebe za
životnim prostorom većim od jedne sobe po današnjim merilima niti
za količinom hrane koju današnji čovek proždire, pa će samim tim
konzumirati manje energije (iz kakvih god izvora) i proizvoditi manje
otpada. Po zakonu brojki bi imovina koju ima u “svetu velikih”
značila višestruko više u svetu smanjenih, pa je logično za
očekivati da dobar deo onih koji se za takvo šta odluče ostatak
života provedu u dokolici samo na osnovu ušteđevine i prodate
imovine iz prošlog života. Logičku rupu da bi smanjeni ljudi bili
na većem udaru elemenata i grabljivica (zamislite da, recimo, vidite
štakora koji vam izgleda veliki kao slon) su Payne i njegov
ko-scenarista Jim Taylor nekako zakrpili, ali se sa jednom drugom, da
određena roba, na primer tehnika, smanjenih dimenzija može koštati
i više nego ona normalne veličine, nisu niti pozabavili.
Naš
junak je “payneovski” obični čovek iz Omahe u državi Nebraska
(odakle je i sam Payne) koji se u životu nije baš najbolje snašao.
On se zove Paul Safranek i igra ga Matt Damon. Želeo je da postane
hirurg, ali ga je u tome sprečila majčina bolest, pa je postao
radni terapeut. On bi svojim životom još bio zadovoljan da njegova
žena Audrie (indie glumica Kristen Wiig) nema nerealne snove o
luksuzu i boljem životu. Zato mu se smanjivanje i čini kao solidna
opcija ne samo zbog reklame koja mu se servira, a koja izgleda kao
karikatura reklame za kuće u predgrađu 50-ih godina prošlog veka
(u kojoj igraju Neil Patrick Harris i Laura Dern, urnebesno), već i
zato što je njegov drugar (Sudeikis) na taj način rešio sve
probleme.
Pičvajz,
međutim, nastaje kada se Audrie predomisli usred procesa, a Paul
osvane sam u smanjenom svetu i sa (jako) smanjenim sredstvima, pa
umesto kuće dobije jedino garsonjeru i umesto dokoličarenja mora da
radi da bi preživeo. Što će reći, kakav je gubitnik bio u
stvarnom svetu, takav je i u koloniji smanjenih ljudi. So na ranu mu
sipa i prvi sused, srpski muljator Dušan Mirković (igra ga
Christoph Waltz sa generičkim ruskim akcentom) koji živi raskošno,
ali će mu Dušanova čistačica, u pređašnjem životu vijetnamska
disidentkinja Ngoc Lan Tran (Hong Chau čiji akcenat treba biti
komičan, ali izaziva nelagodu po osnovama rasizma) pokazati da on u
životu nije tako loše prošao, naterati ga da pomaže drugima i da
promeni svoje nazore…
Ovakav
materijal kao da traži reditelje drugačijeg profila i ostaje nam da
zamišljamo šta bi od toga napravili Spike Jonze, Michel Gondry ili
Charlie Kaufman koji se ne samo snalaze, već i uživaju u stvaranju
uvrnutih, alternativnih svetova. Na tom polju Payneu nekako i ide,
prema je ironično da film naslova Downsizing bude njegov
najraskošniji projekat, interesantno dizajniran i pun zgodnih,
dojmljivih efekata koji skupljaju humorne poene na razlikama između
“velikog” i “malog” sveta.
Payne
takođe uspeva da provuče i nešto svoje filozofije pristojnosti i
humora na temu provincijalne malograđanštine na početku filma
(recimo ona pasaža sa pijancem u kafani koji zaziva diskriminaciju
smanjenih je sasvim na tragu provincijalnog populizma koji je
zavladao Amerikom i istokom Evrope), što Payne čini iz insajderske
pozicije, pa to nije ni vulgarno, ni kultur-rasistički. Nešto poena
će Payne ubrati inteligentnom opservacijom da lako rešenje nije
uvek pravo i da nikad nije kompletno – kriza srednjih godina pogađa
i velike i male ljude sličnom žestinom, kao i da stvari koje čine
da svet funkcionira nisu uvek naročito vidljive i još manje su
moralne. Kao i u našem svetu, i u smanjenom će profitirati
muljatori, dok će prljave poslove obavljati sirotinja i ilegalni
migranti nastanjeni dovoljno daleko da ne bi narušavali sliku idile.
Problem
je, međutim, to što je film pun potrošenih klišea u smislu
mehanike, a istovremeno meandrira kada je reč o temama, dok su mu
likovi plošni, karikaturalni ili odveć dosadni da bi držali pažnju
i da bi satira uspela. Kapetan kojeg igra Udo Kier, recimo, ne može
na duže staze podići tempo filma, a ne može, realno, ni Christoph
Waltz. Lik vijetnamske disidentkinje je suviše karikaturalan da bi
ga prihvatili, pa makar i kao Paulovu novu simpatiju, a sam Paul je
jednostavno bezličan i baš nas briga za njega. Dodajmo tu i tupavu,
neuverljivu romansu i razvučeno trajanje koje često otpada na
prazan hod i eto razloga za zaobilaženje ovog filma u širokom luku.
Tematska
nekonzistentnost je tek priča za sebe. Payne je ranije znao da
žonglira sa više tema i pitanja i da ih uklopi u svoj “low-key”
filmski svet, Nebraska je sjajan primer za to. Možda je
problem sa Downsizingom to što nije “low-key”, pa samim
tim ne leži njegovom autoru koji je tek ponekad na tragu nečega.
Možda ponajviše sa opaskom da je šteta koju smo već napravili
tolika da prostim smanjivanjem neće biti rešena.
No comments:
Post a Comment