4.10.14

Life of Crime

2013.
scenario i režija: Daniel Schechter (po romanu Elmora Leonarda)
uloge: Jennifer Aniston, Mos Def, John Hawkes, Tim Robbins, Will Forte, Isla Fisher, Mark Boone Jr

Nedavno preminuli Elmore Leonard je svakako jedna od legendi američke popularne kulture. Pisao je filmske scenarije i pulp romane, western i kriminalističke. Po njegovim delima snimljeno je mnogo filmova, a najpoznatiji je po krimi-komedijama. Po motivima njegovih romana i kratkih priča nastali su filmovi poput Get Shorty (1995), Out of Sight (1998) i Jackie Brown (1997), da pomenemo samo neke. Life of Crime, nastao po motivima romana The Switch iz 1978. godine, svakako nije neko veliko umetničko delo, ali je simpatičan i vedar filmčić, što je i tipično za Leonardove priče.
Šuškalo se o ekranizaciji negde 80-ih, čak je Diane Keaton bila povezana sa glavnom ulogom, ali se dalje od toga nije došlo. Sada se produkcije prihvatila Jennifer Aniston, glumica koja je postala prestara za „typecast“ koji ju je proslavio i od kojeg je živela. Ona je pokušala da koketira sa indie produkcijom, pa čak i sa umetničkije nastrojenim autorima, ali to nije privlačilo brojnu publiku, a nije čak ni skidalo reputaciju „devojke iz kraja“, pa je sirota Jennifer ostala kao pomalo tužan prizor u romantičnim i seksualnim komedijama, tipa We Are The Millers i Horrible Bosses. Life of Crime joj može biti prekretnica u karijeri i svakako je inteligentan izbor: hollywoodska, lagana i formulična krimi-komedija sa ženskim likom koji može da pristaje ostareloj zvezdi romantičnih komedija.

Ako vam se imena dvojice prevaranata, Louis i Ordell. učine poznatima, na pravom ste tragu. Ta dvojica su prevaranti i kidnaperi iz Jackie Brown, a Tarantino u filmu ubacuje sporadične reference na njihovu raniju karijeru, i u svakom slučaju pominje da su iz Detroita. Ovo je svojevrsni „prequel“ u filmskom smislu, iako je izvorni roman stariji nego Rum Punch, po kojem je snimljena Jackie, i koji se bavi počecima dvojice muljatora u Detroitu. Ovde ih igraju karakterni glumac John Hawkes (Louis) i muzičar Mos Def, ovde iz nepoznatih razloga pod imenom Yasiin Bey (Ordell). Njihov plan je da otmu „očajnu domaćicu“ Mickey (Aniston), kako bi njenog ljigavog i prebogatog muža Franka (Robbins) ucenili za milion dolara. Ono što nisu uzeli u obzir je da se oko Mickey muva zagoreli komšija (Forte), a da Frank ima mladu ljubavnicu (Fisher) i da se sprema da se razvede od svoje žene. U njihovu korist ne radi ni plan koji uključuje debelog naci-ludaka (Boone), koji je „toliko glup da ga prosto ne možeš ne voleti“ i u čijoj će kući držati otetu ženu. Kako to obično biva u takvim filmovima, jednostavan „fool proof“ plan postaje izuzetno komplikovan i u sekundi nastaje pičvajz.
Iskreno, ovo je klasičan „caper“ film, krimi-komedija za opušteno gledanje i čistu zabavu. Ovakvi filmovi hvataju na šarm i toga ima u skoro neograničenim količinama, od pomalo ironičnog odnosa prema modi, ipak je ovo „period piece“, preko dopadljivih i simpatičnih likova do lepršave glume. Budimo pošteni, ovo nije American Hustle, iako vizuelno liči, nema političku ili ekonomsku pozadinu i nema gomilu postavljenih referenci, zezalica i namernih grešaka za otkrivanje, ovo je samo filmčić smešten u 70-te, napumpan kič modom, frizurama i brkovima, veseo, zabavan i za jedno gledanje. Likovi nisu baš najuverljiviji, ali to se ni ne traži, njihova namena je da glumcima daju mogućnost da se opuste i interpretiraju ih sa dosta slobode.

Bez potrebe za preteranim naglašavanjem, oni to i čine tako da se stiče utisak da su se vraški dobro zabavili. Jennifer Aniston deluje kao da je razvila dosta integriteta i svom liku pristupa sigurno, okrećući i na emocije i na humor na mnogo višem nivou nego što je radila u svojim limunadama. Primetan je luk razvoja kod njenog lika. Tim Robbins je apsolutno maestralan kao bogati i sirovi biznismen, a Isla Fisher je neodoljiva kao njegova ljubavnica koja pored izgleda ima i sasvim dovoljnu količinu mozga u glavi. Will Forte je standardno dobar kao nesnađeni i naivni komšija. Mark Boone je odličan kao potpuna karikatura od lika, toliko je dobar da je asocirao na Johna Goodmana u ulozi koja bi mu savršeno ležala. Od glavnog dvojca, Mos Def je imao lakši zadatak, ipak je njegov lik napisan relativno jednostavno i kao naručen je za neprofesionalnog glumca koji je usput i javna ličnost. John Hawkes je jedan od retkih glumaca kojem ne mogu naći lošu ulogu, a ovde uspeva praktično iznese ceo film, kao humaniji deo prevarantskog tima ima i ljubavnu priču, doduše pomalo tipsku.

Autor filma i adaptacije Daniel Schechter nije imao težak zadatak, ali je pokazao dovoljno talenta da osluhne Elmora Leonarda. On nije nepoznato ime na indie sceni, radi komedije i drame koje se vrte po festivalima i uglavnog skuplja dobre kritike. Njegov prethodni film Supporting Characters (2012), insajderska priča o filmskoj industriji, skupljao je sve same dobre kritike. Potpomognut sa Jennifer Aniston kao producentkinjom, sa Life of Crime uspeva da napravi sasvim dobar i zabavan, iako ne spektakularan film i za očekivati je da njegova karijera krene u daljem smeru „hollywoodizacije“.

Činjenica da je u pitanju tako lagan i veseo film je dovoljan razlog da ga pogledate. Ko voli Jennifer Aniston, ona će biti dodatni bonus, a ko ne voli moći će da se uveri da je ona sasvim pristojna glumica koja je na putu da otkrije kako se nositi sa godinama. Uostalom, prevare, kičasti „setting“ 70-ih i jasna, neopterećujuća priča su preporuke same za sebe. Life of Crime je osveženje, iako nije remek-delo.