2015.
režija:
Lorenzo Vigas
scenario:
Lorenzo Vigas, Guillermo Arriaga
uloge:
Alfredo Castro, Luis Silva
Neobično
je da se debitantsko ostvarenje uopšte nađe u glavnom programu na
Mostri, ali je još neobičnije da odnese Zlatnog Lava ispred
favorita kao što su Egoyanov Remember, Fukunagin Beasts of
No Nation, 11 Minutes Jerzyja Skolimowskog, pa i
Francofonia Aleksandra Sokurova, da ne pominjemo The Danish
Girl, film o kojem je
postojao “Oscar buzz” i pre nego što je pala “poslednja
klapa”. A kada se uzme u obzir da to debitantsko ostvarenje dolazi
iz jedne po broju naslova skromne i uglavnom nepoznate
kinematografije kao što je to venecuelanska, čoveku dođe da se
zapita o čemu se tu radi...
Možda
je to očigledno delo novog filmskog genija, ali senku na tu nagradu
bacaju internetski napisi koji su se pojavili skoro odmah po dodeli.
Te članovi žirija se posvađali međusobno, te predsednik žirija
Alfonso Cuarron jako lobirao za svog favorita... Ne znam koliko je
tome za verovati, ali takve glasine u filmskom svetu nisu tek
bezvezna naklapanja, posebno ako se uzme u obzir da je iza ovog filma
na ovoj ili onoj funkciji stala skoro celokupna latinoamerička
filmska elita. Vigas možda jeste debitant, ali Arriaga (poznat po
saradnji sa Inarrituom u ranoj fazi njegove karijere) svakako nije,
kao što to nisu ni reditelj Michel Franco i glumac Edgar Ramirez,
koji se, između ostalih nalaze na popisu producenata. Još kad se
uzme u obzir da je glavna uloga dodeljena Alfredu Castru, stalnom
glumcu u filmovima još jedne latinoameričke uzdanice, Pabla
Larraina, shvatamo da je Desde allá jedan pažljivo složen
filmski projekat sa puno ambicije, projekat u kojem se možda od
samog početka računa na nagrade.
Utisak
kalkulantstva dodatno podupire i siže filma: intimna priča o
usamljenom sredovečnom homoseksualcu koji se boji intimnosti i
njegovom osnosu sa dečakom sa ulice u nasilnom i klasnim razlikama
obeleženom Caracasu. Sa Armandovim (Castro) emocionalnim hendikepom
se upoznajemo odmah: on pokupi dečka sa ulice, odvede ga u svoj
opremljen, sterilan stan, naredi mu da se svuče, a on sedne u
fotelju i gleda ga iz pozadine. U sledećoj sceni shvatamo da
bliskost i intimnost koju izbegava nije nužno seksualna, već
prožima sve aspekte njegovog života: sestra mu kaže da se otac
vraća i jasno nam je da je Armando žrtva neke rane traume.
Elder
(Silva) u priču ulazi malo kasnije. I njega Armando pokupi sa ulice
i odvede ga u stan, ali Elder nije oduševljen s pravilima igre, tako
da je prekida udarcem u glavu i lakom pljačkom. Međutim, Armando ne
odustaje tako lako, ponovo ga pronalazi i novcem stiče njegovo
poverenje. Kada ga poslednji put nađe povređenog i ostavljenog da
umre (posledica svađe sa braćom njegove devojke), u Armandu se budi
želja da mu pomogne i da ga izvuče iz nasilnog uličnog života. Da
li je to ujedno i želja za ljudskom bliskošću? Takođe, kod Eldera
se takođe bude emocije, možda samo zahvalnost, a možda ga po prvi
put neko tretira kao ljudsko biće.
Sve
što pomislite kada čujete termin “festivalski film”, ovde ćete
dobiti. Duge kadrove. Spor tempo. Tešku i mučnu atmosferu.
Kontraste između hladnih, sterilnih i često mračnih enterijera i
uzavrelih, prljavih i opasnih ulica. Dva oprečna lika i, naravno,
oprečne stilove glume. Alfredo Castro Armanda igra u niskom registru
i svedeno, a najizraženija je njegova mimika, u skladu sa
postulatima mikro-glume. Još jedan debitant, Luis Silva, sa druge
strane, Eldera igra krajnje hektično i nervozno, ali potpuno u
skladu sa profilom lika koji mu je možda i blizak.
Utisak
o filmu u celini je u najboljem slučaju polovičan. Tu su svi
sastojci za recept uspešnog i nagrađivanog festivalskog filma,
upotrebljeni u pažljivo sračunatim proporcijama, precizno, ali kao
bez duše. Nema tu ničeg novog, čak ni impozantnog, ovo je samo
drugi pol u odnosu na hollywoodske, producentski kreirane
blockbustere. Konačni rezultat je film koji nije užasno loš, ali
iz koga izbija kalkulacija i koji je namenjen tačno određenoj
publici, odnosno kritici, odnosno žirijima. Mene to nije oduševilo,
možda bi bolje bilo da sam i ja samo izdaleka čitao i slušao o
filmu.
No comments:
Post a Comment