29.5.14

El artista y la modelo / The Artist and The Model


2012.
režija: Fernando Trueba
scenario: Jean-Claude Carriere, Fernando Trueba
uloge: Jean Rochefort, Aida Folch, Claudia Cardinale, Martin Gamer, Christian Sinniger, Gotz Otto

Ponekad pročitam neku preporuku i spreman sam na dugotrajno čekanje i traženje nekog filma, nadajući se da će biti relevantan, mudar i da će mi otkriti nešto novo i nepoznato. Ako film ima dobre kritike, režijske, glumačke i scenarističke legende u postavi i još obrazovanom čoveku primamljivu temu (suština umetničkog procesa), očekivanja su visoka. Samim tim, razočaranje teže pada. The Artist and The Model me je razočarao.
Film se bavi odnosom, to jest saradnjom između fiktivnog starog skulptora Marca Crosa (Rochefort) i njegove poslednje muze i modela za aktove, mlade katalonske naivne seljančice Merce (Folch) dok mu pozira. Radnja filma se dešava na francuskoj strani Pirineja u jeku Drugog svetskog rata, ali rat je tu pozadina koja ne vrši presudan uticaj na film. Merce je pobegla iz Francovog logora i prvi put je vidimo kako klošari na ulicama neimenovanog francuskog gradića. Na trgu su pekara, pijaca i fontana u kojoj Merce pere izranavljene noge. Nju će pokupiti Lea (Cardinale), Crosova žena i nekadašnja muza. Nahraniće je i ponuditi joj posao modela kod svog muža koji pati od krize inspiracije. Posao se čini lagan, treba pozirati bez odeće, a za to dobija stan, hranu i nešto novca.
U početku je Merce malo stidljiva, ali vrlo brzo ulazi u štos. Ono što joj nije rečeno, to je da je umetnik, kao i svaki drugi umetnik, težak čovek koji uživa u svom neredu, ali i da voli puno da priča. Merce mu prilazi sa naivnošću, i to mu je i simpatično i nervira ga. On će pričati o svetlosti i senkama, o skicama, o razlikama između slike i skulpture, radiće probe na sitnim formatima i sve što već sledi. Ispričaće i par zanimljivih trivijalnih priča, ali će većim delom naklapati nešto iz sfere opšte kulture.
Distrakcija je vrlo malo. Tu su nezaobilazni napaljeni klinci željni da gledaju gole žene (što donosi nekoliko fora replika) i nervozni, nadrkani pop koji će ih poterati. Tu je i kolega skulptor, ali reklo bi se, primenjene vrste (odnosno kamenorezac) sa kojim se Marc druži. Preko potrebna distrakcija je dolazak Piera (Gamer), borca pokreta otpora koji se ozledio bežeći u Španiju, a Merce ga uvodi u vikendicu da se oporavi, na Marcovo neodobravanje. Taj pasaž u sredini je i najdinamičniji, teme se kreću oko uloge umetnika u ratu i oko politike nemešanja u politiku. Scena kada se pojavi nacistički oficir (Otto), u civilnom životu inače istoričar umetnosti i Marcov poštovalac ima određene napetosti, ali i potencijala za komediju. Šteta što se film ubrzo vraća na didaktički kurs.
Iako je u velikoj meri dosadan i sklon ponavljanju, The Artist and The Model ipak ima nešto privlačno u sebi. Da, glumci su dobri, ali nemaju prostora da zabriljiraju, a i likovi su uglavnom veoma plastični i nimalo organski. Utisak je nekako anahron. Ono u čemu se The Artist and The Model izdvaja je vizuelna lepota od prvog do poslednjeg kadra. Kada prvi put vidimo Merce, kamera penetrira u njen lični prostor, prikazuje je izbliza i iz mnogih uglova. To se nastavlja i sa poziranjem. Njeno telo je lepo, zategnuto, njene poze sugeriraju dinamiku i snagu. U kombinaciji sa crno-belom širokom fotografijom, prelepim krajolikom i veoma ekspresivnim licem Claudie Cardinale, The Artist and The Model predstavlja vizuelnu poslasticu.
U stvari, da nisam očekivao nešto posebno, možda bih i bio zadovoljan. Uostalom, ne kaže se bez veze da je lepota u oku posmatrača. Vizuelna lepota, obilje golotinje koja nije neukusna i razmišljanje o lepoti ženskog tela su svakako kvaliteti ovog filma, ali slaba je to uteha kada autorski dvojac u velikoj meri drži predavanja publici koristeći Merce kao surogat. Iskreno, od Fernanda Tuerbe i nisam očekivao više, on je aktivan reditelj sa solidnim brojem veoma tipičnih drama, ali Carriere je ipak pisao sjajne scenarije za najveća imena evropskog i svetskog filma. Očito da je on ovde sličan glavnom lliku – mora da pronađe inspiraciju.