1.5.14

Special ID / Te shu shen fen


2013.
režija: Clarence Fok Yiu-leung
scenario: Kam-Yuen Szeto
uloge: Donnie Yen, Jing Tian, Andy On, Paw Hei-Ching

Donnie Yen je cenjen šibadžija, odnosno majstor borilačkih filmova i akcioni glumac. Kada vidimo njegovo ime, znamo šta možemo očekivati – baletsku šorku u maniru moderne hongkongške škole. Ako ćemo suditi samo po tom segmentu, Special ID je poslastica sa nekoliko savršeno stilizovanih i savršeno odrađenih tuča. Na nesreću, kvalitet filma, pa čak ni akcionog, ne svodi se samo na tuče i vratolomije i problem je kada takav film nema konciznu priču i makar natruhe motivacije likova. Između tih nekoliko tuča možemo slobodno da radimo nešto drugo, i biće nam jednako jasno (to jest nimalo) kao da smo napeto pratili film.
Evo okvirne radnje. Detektiv Chen (Yen) je “deep undercover” pandur, toliko duboko infiltriran u podzemlje da se boji da nikad neće izaći iz tog posla. Kriminalcima je poznat kao Zmaj, a jako malo ljudi zna išta o njemu, da je on u stvari žestoko moralni policajac i žestoko ljigavi zavodnik kojem je jedini faktor u životu filozofski nastrojena majka (Paw). Frka nastaje kada karijerni kriminalac Sunny (On) krene da pravi sranja i usput otkrije Zmajev pravi identitet, pa Chen mora da ga zaustavi pre nego što izbije opšti pičvajz. Kao začin celoj toj zavrzlami, tu su nesposobni birokratski šefovi, ali i jedna zgodna policajka (Tian) sa ubojitim nogama.
Radnja će se seliti od Hong Konga do onoga što smatramo Kinom, bez nekog reda i smisla. Replike će se velikom brzinom smenjivati na kantonskom i mandarin jeziku, dosta štoseva je internog karaktera, a i titlovi se prebrzo smenjuju da bi se pohvatao dijalog. Nota bene, nije da je dijalog tu od presudnog značaja, pošto scenario samo čekira kliše za klišeom.
Mislim, formula je prosta: policajac na tajnom zadatku, ljubavna priča u najavi, trijade... Šta može poći po zlu? Filmu zapravo fali dubine i konzistencije, nema strasti, ništa se ne razvija u bilo kom smislu, ni likovi ni situacije. Umesto toga imamo prazan hod od tuče do tuče. Priča se da je film imao velikih problema u produkciji i da izgleda kako izgleda upravo zbog iznuđenih skraćivanja.
Yen menja ton svom liku arbitrarno od scene do scene, malo ozbiljnog mlaćenja, malo moralnih dilema kao u Infernal Affairs, malo kung-fu zezalica u maniru Jackie Chena, malo blentave komike i čega sve ne. Paw ima sreću da igra lika do kojeg nam može biti stalo na čisto ljudskom nivou, ali većina scena s njom deluje kao da im je mesto u nekom drugom filmu. Jien je osvežavajuća pojava kada se pojavi, ali je zaglavljena sa kombinacijom dva pasivna lika (sidekick i zgodna ženska). Andy On je najviše zakinut, njegov lik ima fizičko prisustvo, ali je kao karakter (zlikovac) potpuno nerazvijen. Shodno tome, ni ljubavna priča ne ide ni u kom pravcu, rivalstvo između heroja i zlikovca je slabo objašnjeno i egzistira u svojoj zadatosti, a preduge scene sa majkom potpuno razbijaju ritam filma.
Kamera je korektna i više od toga, uspeva da uhvati atrkativne pokrete, mada se ponekad bolno vide jeftini efekti. Rad sa kaskaderima je za svaku pohvalu, tuče su sjajno odrađene, ali ni one nisu baš dobro napisane. Najbolja scena tuče je na početku i nije preterano vezana za ostatak priče, impresivna je od početka do kraja i podiže očekivanja, ako se izuzme generička metal muzika kao pratnja ama baš svake tuče. Bez veze je to što osim vizuelno impresivnih šorki nemamo za šta da se uhvatimo. Van njih je Special ID veoma dosadan film, iako ima potencijala da bude solidan mračni akcioni triler. I to je frustrirajuće.