12.1.16

Creep


2014.
režija: Patrick Brice
scenario: Patrick Brice, Mark Duplass
uloge: Patrick Brice, Mark Duplass

Ili je “found footage” konačno dostigao svoje granice i posustao, ili sam samo ja izgubio živce za njega i posustao u praćenju. Bilo kako bilo, Creep je naslov tog tipa koji mi je posle duže vremena privukao makar elementarnu pažnju. Ima dobre kritike, kreativna ekipa koja stoji iza njega poznata je po drugim stvarima, pre svega po niskobudžetnim nezavisnim filmovima bliskim “mumblecore” pravcu, a pritom obećava svedenu, komornu psihološku igru u dvoje.
Aaron (Brice) je pod-zaposleni filmaš koji se javlja na oglas da za dan snimanja zaradi 1.000 dolara, što nipošto nije loša lova, ali za nju ipak ne možete dobiti prekaljenog profesionalca. Mesto snimanja je udaljeno vikend-naselje na planini. Kada dođe na dogovoreno mesto, njegovog poslodavca nema ni u kući ni oko kuće. Na kraju će se pojaviti tako da svog snimatelja iznenadi i uplaši, što će mu postati manir u filmu. Predstavlja se kao Josef (Duplass), kaže da ima tumor na mozgu i nekoliko meseci života i da će se njegov sin prvenac roditi tek pošto on umre, pa želi da mu ostavi kasetu iza sebe da bar na neki način upozna oca.
Njihovo akcijanje je već od starta čudno. Josef petlja i mulja sa pričom i od Aarona traži neobične stvari (tipa da ga snima u kadi), vodi ga na izlet u prirodu (izvor u obliku srca), zadržava ga preko radnog vremena i povremeno prepada tako da to više nije čak ni podnošljivo debilno... Njegove priče postaju sve čudnije i čudnije, a situacija sve neprijatnija. K tome Aaron ne može naći ključeve od svog auta. Jasno je da Josef nije ono za šta se predstavlja, ali koliko je zapravo opasan? To će Aaron otkriti kad pokuša da se izvuče, a i posle toga...
Ma koliko bio oslobođen od glupavih trikova tipa duhovi, vanzemaljci, monstrumi koje uglavnom i ne vidimo, i onih još iritantnijih štoseva poput statičkog šuma i lupanja vratima, Creep je još uvek “found footage” sa pripadajućim sledom događaja, drmusavom kamerom, slikama prirode i cimovima za koje prosto znamo da su krivi trag. Stvar je donekle dignuta na novi nivo sa profesionalnom i zapravo kreativnom glumom. Duplass je izvrstan kao Josef i nalazi fini balans između ludila i patetike, Brice je uglavnom pristojan kao Aaron, ali ipak ne može držati pažnju na sebi u drugoj polovini. Vidi se i neki improvizacijski kvalitet u scenariju i elementarna pristojnost u režiji, ali Creep je ograničen okvirom koji sam nameće.