13.1.16

Szabadeses / Free Fall


2014.
režija: Gyorgy Palfi
scenario: Gyorgy Palfi, Zsofia Ruttkay
uloge: Piroska Molnar, Miklos Benedek, Tamas Jordan, Marina Gera, Csaba Gosztony, Zsolt Nagy, Nora Lili Horich, Nora Parti, Zoltan Schmied, Zsolt Trill, Diana Kiss, Geza Hegedus, Attila Menszator-Heresz, Reka Tenki, Janos Varadi

Pored toga što očito voli bizarnost više nadrealnog nego direktno gadnog tipa, Gyorgy Palfi pokazuje sklonost ka kratkim, odnosno što kraćim formana. Njegov globalno najpoznatiji film, “body-horror” Taxidermia (2006) imao je Palfija atipično dugačke segmente – u pitanju je bio povezani triptih smešten u tri vremenska perioda. Ostali su se uglavnom bavili vinjeticama, sjajan primer za to je prvenac Hukkle (2002), a Palfi je sa The Final Cut: Ladies and Gentlemen (2012) čak upotrebio snimke iz mnoštva klasičnih filmova i preslažući njihove kratke kadrove napravio svoj filmski eksperiment.
Szabadeses opet ima vinjete, manje ili više ispresecane kratke filmove koji su povezani centralnom “promenadom” kao kakvo muzičko delo. Mesto radnje je sasvim obična stambena zgrada u Budimpešti, a svet je lagano nadrealan i alegoričan da se tu daju iščitati uticaju Bunuela, Cronenberga, Leos Caraxa i Roya Anderssona koji su povremeno iskakali i u Palfijevim ranijim radovima. Naravno, iz svega toga se može izvući kontekst savremenog mađarskog društva, ekonomskih i socijalnih prilika, tradicije i ugrađenog čudaštva.
Film počinje sa centralnom, nosećom pričom i isprvase čini kao delce socijalnog realizma. Piroska Molnar i Miklos Benedek igraju neimenovani penzionerski par u nečemu što bi se moglo nazvati svakodnevnom, čak banalnom penzionerskom egzistencijom. Džangrizavi deda je opsednut preslagivanjem svojih dnevnih doza lekova, misterijom ko mu malo-pomalo krade zalihe likera i svađanjem sa babom, a baba gleda da ide linijom manjeg otpora, da mu ugodi ili da mu se skloni s puta, a tek ponekad da ga pecne nekim jetkim komentarom. To se prekida kad baba izađe iz stana sa torbama, ali umesto da bi išla naniže, odlazi do krova i skače s njega.
Ali to nije priča o samoubistvu (Mađarska je notorna po visokoj stopi samobistava), pošto babi od pada nije skoro ništa: odlomljena drška od naočara i ispali točak sa torbe za pijacu su jedina šteta. I baba kreće nazad gore, peške pošto lift ne radi, prolazeći pored stanova koji svaki krije svoju bizarnost i svojevrsne slonove u sobi, na kojima će Palfi insistirati kroz ceo film.
Tako učitelj joge prekorava svog najuspešnijeg polaznika koji levitira da to čini samo iz taštine. Gospodin organizuje formalni ispraćaj (ko zna gde) za svog rođaka, a njegova žena je sve vreme potpuno gola, što ostali formalno obučeni gosti ne primećuju. Par opsesivno čistih ljudi umotanih u najlon ima najčudniji “no touch” seksualni odnos koji ste ikada videli. Život žene i dvojice muževa poprima odlike svojevrsnog “realityja”, ali i “sitcoma”, sa sve nasnimljenim smehom na traku koja se pušta. Ginekolog izvodi obrnuti porođaj na pacijentkinji. Dečak se plaši bika u sobi kojeg njegova isprepadana majka i dominantni (agresivni) otac ne primećuju.
Iako nema ni blizu onog začudnog efekta kakav je svojevremeno imala Taxidermia, Szabadeses je možda u svojoj začudnosti najartikuliraniji Palfijev film do sada. Nije tu cilj samo zbuniti publiku nekog filmskog festivala, Palfiju to nije čak ni prioritet. On kroz ovu nadrealnu avanturu daje pogled u sliku mađarskog društva kakvo je danas, odnosno kakvo je bilo juče (mada sumnjam da je žičana ograda bitno promenila budimpeštansku svakodnevicu), sa svim svojim strahovima, begovima, regresijama, i mehanizmima odbrane. Za to nije potrebno biti veliki poznavalac mađarskih prilika, neke od aluzija jesu eksplicitno vezane na tamošnju situaciju, ali su druge dovoljno univerzalne da ih je moguće iščitati i u nekom drugom kontekstu.
Szabadeses će pažljivom gledaocu priuštiti 75 minuta prijatno-neprijatne, čudne, bizarne zabave, nekoliko trenutaka smeha i nekoliko diskretnih objašnjenja. Gledajte na ovo kao na svojevrsni dodatak na Caraxov Holly Motors, jednostavniji i direktniji, sa svojim ultra-zabavnim, ali i nešto kompleksnijim i težim pasažima. Preporuka fanovima.

No comments:

Post a Comment