8.12.13

A Teacher


2013.
scenario i režija: Hannah Fidell
uloge: Lindsay Burdge, Will Brittain, Jennifer Prediger

Ovaj film će vas iscrpeti za relativno kratko vreme od 75 minuta, koliko traje. To nije neočekivano za dramu o profesorici engleskog (zašto uvek engleskog?) koja se spetljava sa učenikom, tone u opsesiju bez mogućnosti razrešenja i pitanje je vremena kada će joj se srušiti ceo svet koji poznaje.
Okej, premisa zvuči intrigantno i moguće ju je reciklirati do u nedogled, ali ja ću preuzeti ulogu mokre krpe i objasniti očito. Svako je čuo iz treće ruke da je neko video klinca sa loncem na glavi u autobusu, ili su neki njegovi drugari vozili pijani i izbegli policiju tako što su se brzo bacili na zadnje sedište, ili su dva drugara izneli klupu na komandu “zadnja klupa napolje!”. Sličan tip urbane legende je i pohotna profanka koja je u prošloj školi spavala sa nekim maturantom ili više njih. Problem sa tim je što je ta legenda po pravilu neistinita, iako zvuči moguće i golica maštu.
Dobro, realnost nije nikakav uslov za film, pa tako ovde imamo svedenu dramu o Diani (Burdge), usamljenoj prosvetnoj radnici koja skoro da nema socijalni život. Ona opsesivno trči ujutru, predaje engleski u školi, i druži se sa svojom veselom cimerkom Sophiom (Prediger). Vidimo njenog brata koji pokušava da načne neku temu, na šta ona napušta prostoriju. Diana ima i tajnu vezu sa učenikom Ericom (Brittain), simpatičnim i popularnim, ali nikako neodoljivim. “Setting” je teksaško predgrađe, ali može biti bilo koje mesto: škola izgleda kao škola, kuće kao kuće, motelske sobe kao motelske sobe.
Odnos profesora i učenika je hijerarhijski po definiciji, moć je makar na početku u rukama profesora. Ipak, Diana nije tipična seksi učiteljica iz učeničkih porno-snova, niti je seksualni predator. Pre se može smatrati očajnicom koja mora da upotrebi svoj autoritet da bi ostvarila seksualni kontakt. Ni Eric nije žrtva. Iako možda on nije inicijator cele priče, on prosto ide sa tokom, pazi da afera ne ispliva na površinu i daje joj povremeni “reality check”, ali ona sve više i više postaje rob svojih emocija i svoje opsesije de joj više nema pomoći.
Većina scena seksa je smeštena u zatamnjene sobe i to nije slučajno. Isprva to ima šmek tajnih sastanaka, seksa na brzinu, tog osećaja neobjašnjive potrebe za drugom osobom. Kasnije se to pretvara u klaustrofobiju poput one u The Last Tango in Paris, seksualni susreti postaju svet za sebe, tako da i mi kao gledaoci prodišemo kada Diana i Eric odu konačno na izlet na ranč. Scena na ranču je potrebna prelomnica u zapletu filma, ali odatle i scenario ide nizbrdo, a ne samo likovi.
Prva Dianina promena, kada je obuzme strah, je očekivana i logična, ali kasnije skliznuće u opsesiju nema nikakvo pokriće osim u klišejima.
Za pohvalu je to što nas autorica filma Hannah Fidell, potencijalno značajna figura u budućnosti indie filma, vešto uvlači u zatvoreni svet jedne afere i tera nas da saosećamo sa Dianom. Opet, problem sa filmom što udara po istom tonu, neprestano. Pred nama je samo Dianin ugao gledanja, Eric kao da nema ništa za reći. Kontekst nam isto ostaje nepoznat, nagađamo da se Diana upustila u vezu sa učenikom zato što je inače odvojena od sveta, ali nigde ne vidimo kako je i zašto odvojena. Nemamo nikakav kontekst u kome žive likovi filma. Iz toga sledi da je zamena uloga moći u vezi prikazana u filmu arbitrarno prikazana, bez objašnjenja ili motivacije likova.
Iz toga sledi da nije baš najjasnija ni motivacija za snimanje ovakvog filma. Da li je to studija raspoloženja maskirana u studiju karaktera? Da li je to društvena kritika i kritika čega, zapravo? Jasna zamerka je da film ne zauzima nikakav stav, dok jednako tako nije dovoljno metodičan da bi bio studija nečega. Autorica kaže da je na ideju došla dok je bila zagledana u mlađeg muškarca, pa se zapitala kako bi bilo kada bi se profanka zagledala u učenika, ali to objašnjenje ne pije vodu. Iako je film atraktivno snimljen uz kameru i muziku koji pogađaju raspoloženje, a troje glumaca koji imaju više od jedne scene rade odličan posao sa svojim ulogama (Lindsay Burdge posebno), A Teacher je film potpuno ispražnjen od sadržaja. Možda je to zbog člana u naslovu: A Teacher umesto The Teacher. Valjda je zbog toga jedina poruka filma: “vidi šta se desilo sirotoj Diani negde tamo u Teksasu”. Ne, to ne vodi nikuda.