18.12.13

Gravity


2013.
režija: Alfonso Cuaron
scenario: Alfonso Cuaron, Jonas Cuaron
uloge: Sandra Bullock, George Clooney, Ed Harris (glas), Phaldut Sharma (glas)

Da počnemo sa činjenicama: Gravity je film snimljen sa ne baš skromnim budžetom od oko 100 miliona dolara i nije najskuplji film ove godine. Zarada se trenutno vrti oko 650 miliona i samo se može povećati, što ga čini jednim od najdonosnijih filmova ove godine. Svetska kritika, naročito ona relevantna, je oduševljena filmom, neki bez rezerve, neki sa ipak malo rezerve, a publika je oštro podeljena na one koji Gravity smatraju najboljim filmom ikada i one koji ga smatraju precenjenim smećem. Nema srednjeg puta.
Štos je u tome da su i jedni i drugi potpuno u pravu i da percepcija filma dosta zavisi od stava posmatrača, kao i od onoga šta on od filma traži. Gravity je zabavan pop-corn film, ambiciozni “blockbuster” koji čak pokušava da bude pametan i realan, što ponekad uspeva, a ponekad ne. O čemu se tu radi?
“Setting” je jednostavan: Medicinski inženjer Ryan Stone (Bullock) je na svom prvom zadatku u kosmosu i treba da popravi Hubble teleskop. Njen vođa misije je Matt Kowalski (Clooney), astronaut-veteran i šaljivdžija kojem je žao što nije oborio nijedan svemirski rekord i koji gnjavi ljude oko sebe sa svojim lovačkim pričama. Oni su i jedini likovi u flmu, od ostalih čujemo samo glasove. Ed Harris kao kontrolor misije na zemlji u Houstonu je posveta filmu Appolo 11. Uvodna scena traje 13 minuta i tu dobijamo podatke ključne za film. Naime, Rusi su (u napadu ruske logike, valjda) rešili da im je najjednostavnije da raketom obore svoj dotrajali satelit. Eksplozija satelita zatim prouzroči lančanu reakciju i oluju svemirskog đubreta koja će pogađati naše protagoniste na svakih sat i po do dva. Već u prvom naletu oluje njihov brod biva iseckan na komadiće, a ostatak posade ubijen. Njih dvoje imaju frku sa vazduhom u rezervoaru i moraju da dođu najpre do ruske svemirske stanice i tamo sednu u evakuacijsku kapsulu. Al' ne lezi vraže...
Odatle, a naročito od trenutka kad Kowalski pogine (spoiler za one koji su prespavali poslednja dva meseca), film postaje Ryanina borba za preživljavanje u skoro nemogućim uslovima, sukob ljudske volje protiv svih šansi i negostoljubivog okruženja. Ostavimo po strani verovatnoću svega toga: da se ništa ne pokvari ne bi bilo razloga za film. Ostavimo po strani i naučničku pedanteriju koja filmu zamera uverljivost fizike, svet filma je svet fantazije, a ne nauke. Gravity je sasvim pristojan dodatak svetskoj baštini filmske imaginacije, i imaginacije uopšte. Film se odatle kreće po ključu Odiseje, Homerove dakako, mnogo više nego Kubrickova Odiseja, cilj glavne junakinje je da se probije kroz nedaće i vrati kući.
Kamera je glavni adut ovog filma. Cuaronov stalna saradnik Emmanuel Lubezki maestralno snima svoje duge kadrove, a Cuaron preuzima kontrolu i nad montažom. Film je vizuelno zadivljujuće lep, fluidan i više nego gledljiv, a vizuelna lepota je podvučena i sjajnom audio shemom od epične filmske klasike do Mattovog country muzike koju pušta sa playera da bi nervirao ljude oko sebe. Okretanje ka spoju analognih efekata i CGI-ja u postprodukciji se ispostavila kao dobra odluka. Gluma Sandre Bullock je iznad njenog uobičajenog nivoa i kao jedini živi lik kroz veći deo filma ona uspeva da ga iznese sa nemalom gracioznošću. Clooney se šlepa na svojoj screen personi, pomalo napadnom, a ipak dobrodušnom čoveku koji može biti svačiji komšija. Vidi se da se ne trudi previše oko svoje uloge, ali ni ne mora, ipak je njegova funkcija ograničena na "štaku" za glavnu junakinju.
I sa time ću početi da nabrajam velike mane filma. Film može prkositi prirodnim zakonima, ali ne bi smeo rušiti zakonitosti filmskog zanata. Koliko je Gravity sjajan u svim tehničkim aspektima, toliko je ispod proseka kada se uzme u obzir priča i ponajpre karakterizacija likova. U filmu postoje samo dva živa lika i njihova karakterizacija je kriminalno slaba. Kowalski je svemirski kauboj i tako se i ponaša - sluša muziku, ganja besmislene rekorde i priča lovačke priče, a daće svojoj partnerki par korisnih saveta. I to je to. Ona kao ima nekakav “background”, ali on je sveden na melodramatski kliše o tome kako je izgubila malo dete, pa se zatrpava poslom. Osnovna premisa filma: otkud medicinski inženjer sa samo najosnovnijim šestomesečnim treningom na misiji u svemiru, nikad nije razrađena.
Daleko od toga kada bi problemi sa pričom tu stali. Da, lepo je da, za promenu, nemamo podivljali kompjuter ili već neku vrstu monstruma koji ganja heroje, i da je “neprijatelj” samo okruženje bez vazduha i gravitacije, ali to ne znači da je potrebno u filmu na različitim mestima ponavljati jedne te iste akcione scene. To je primer lenjog pisanja, čak i za filmove katastrofe, što je Gravity u svojoj suštini.
Od Cuarona smo tako nešto i mogli da očekujemo. Kritika i publika su njegov prethodni film, lepo snimljeni, ali ubibože ljigavi Children of Men (2006) progutali i podrigivali od zadovoljstva, ali taj film je pokazao jednu rediteljevu tendenciju koja je dovedena do savršenstva u Gravitiju. Cuaron igra isključivo na najjeftinije emotivne zicere, spajajući znalačku fotografiju sa radnjom koja nas pogađa na najprimalnijem emotivnom planu. To je hvale vredna efikasna taktika u modernom sportu: tehnička upeglanost do krajnjih granica, jednostavnost i juriš na lake poene, a taj model se primenjuje i na umetnost. Ipak, najbolji sportisti sveta su ipak bili umetnici, ludaci i geniji koji su pokušavali nešto više, bolje, zapletenije i rizičnije.
Cuaron je doterao Gravity kamo je hteo i kako je hteo. Festivali su ga progutali, kritika ga je progutala, publika isto. Ostaju samo još ultimativne nagrade, Globusi i Oscari. Ni Cuaronu ni Sandri Bullock ne ginu nominacije. Poređenja radi, Ang Lee je na prethodnoj dodeli pokupio kip za veoma sličan film (Life of Pi), ali pitanje je da li će se Akademija odlučiti opet za istu varijantu. Sandra Bullock je imala petlje da prihvati ulogu koju su odbile skoro sve viđenije glumice kojima je nuđena pre nje (Angelina Jolie, Natalie Portman, Scarlett Johansson, Olivia Wilde, Marion Cotillard i Carey Mulligan, među ostalima). Warner Brothers je prihvatio ideju koju je prethodno odbacio Universal i dao 100 miliona dolara i potpunu kontrolu Cuaronu za naizgled čudnu ideju za blockbuster sa samo dvoje likova. Ma šta ljudi pričali, Gravity neće pokrenuti novo doba u filmskoj umetnosti, pa ni u filmskoj industriji i nije instant-klasik. Ali je zabavan film i u 2D, a kažu da je još bolji u 3D.