25.9.15

The Overnight

2015
scenario i režija: Patrick Bryce
uloge: Adam Scott, Taylor Schilling, Jason Schwartzman, Judith Godreche

“Ulov” sa ovogodišnjeg Sundance Festivala polako pristiže. U tom svetlu se The Overnight predstavlja kao najiščekivanija seksualna komedija godine i donekle opravdava svoj status: seksa ima koliko i u prosečnoj seksualnoj komediji (čitaj: vrlo malo), golotinje čak i nešto više, a humora ponajviše, i to onog manje očekivanog i od inteligentnije sorte koja ima temelje u realnosti i provocira nas da malo i razmišljamo.

Alex (Scott) i Emily (Schilling) su novi u Los Angelesu. Emily ima karijeru, dok je Alex, makar privremeno, muškarac-domaćica čiji je zadatak da se brine o sinu R.J.-u. Film počinje sa scenom njihovog ne baš spontanog i ne baš impresivnog seksa koji mali prekine. Kasnije u parku na rođendanskoj zabavi R.J. se upozna i sprijatelji sa Maxom, što na scenu dovodi Maxovog oca, prestarelog hipstera Kurta (Schwartzman) koji se zeza da je Max na veganskoj dijeti i poziva novopridošli par na večeru, da se klinci igraju, a da odrasli porazgovaraju o važnim stvarima: školama, restoranima, mestima za izlaske... Alexu i Emily su u svakom slučaju potrebni prijatelji, a više nisu u dobi kad se prijateljstva sklapaju lako, pa oberučke prihvataju ponudu.
Kurt sa ženom, prelepom Francuskinjom Charlotte (Godreche) živi u prostranoj vili u kakvoj bi živeli sportski magnati i internet-milioneri. Međutim, Kurtov primarni posao, prodavanje uređaja za detaljno filtriranje vode u zemljama Trećeg Sveta, više deluje kao humanitarni rad nego kao ozbiljan biznis, a Charlottina kratka glumačka karijera (od one vrste kakvu nećete naći na IMDB-u) svakako nije bila tako unosna, da ne pominjemo njihove hobije koji su još bizarniji. No dobro, važno da je provod dobar, pa će se klinci preseliti na spavanje, a odrasli dohvatiti crnog vina i trave. Jedna stvar vodi do druge, do bazena, kupanja i muškog striptiza, a uskoro će se i reč koja je visila u vazduhu glasno izgovoriti. Ta reč je “svingeraj”.
The Overnight se može čitati kao moderna varijacija na temu kultnog filma Paula Mazurskog Bob & Carol & Ted & Alice (1969) u kojem dva heteroseksualna para istražuju novo-osvojene slobode koje su došle sa društvenom liberalizacijom i seksualnom revolucijom 60-ih. Samo, vremena su se promenila, pa seksualne slobode više nije potrebno osvajati, dovoljno je uključiti internet i otići na jedan od popularnijih, svima poznatih XXX sajtova i naše saznanje po tom pitanju postaje instantno. Nema više toliko barijera i tabua, a javni moral se ionako nije stigao baviti onim što se događa iza zatvorenih vrata.
U tom smislu i u skladu sa sadašnjim vremenom, The Overnight čak malo podseća na veseliju verziju jedne druge komorne drame na ograničenom prostoru. U pitanju je Carnage (2011) Romana Polanskog. Opet imamo konzervativni i liberalni par i opet se oni, doduše u potpuno drugačijim okolnostima, upoznaju oko dece. I naravno opet imamo noć koja će krenuti u nepredviđenom smeru i savezništva koja će se spajati i raskrajati prigodno i situacije koje će često dolaziti do granice incidenta.
U takvim okolnostima, dosta toga zavisi od glumačkih izvedbi, a one su ovde savršene, kad treba pod kontrolom, kad treba improvizovane do maksimuma. Između parova postoji nekakva hemija. Emily i Alex osećaju laganu neprijatnost kao konzervativniji par, pritom su i novi u gradu i zbog toga se osamljuju i dogovaraju. Kurt i Charlotte deluju spontanije, ipak su na svom terenu, mada to može biti varka i tipična L.A. poza. Četvoro glavnih glumaca sve to kanaliziraju bez ikakve frke. Muškarci su u portretima svojih likova malo izraženiji i imaju više slobode, dok su žene ipak malo svedenije i sputanije, mada ništa od toga nije ni seksistički ni uvredljivo.
The Overnight će sasvim solidno poslužiti kao nekih 80-ak minuta zabave za one otvorenijeg duha. Ima tu provokativnog materijala i poigravanja sa našim pragom tolerancije i “stomakom” za određene stvari. Ali ima i humora, interesantnog dijaloga i više nego dovoljno skretanja. Predlažem da film pogledate u odabranom društvu i, pre nego što osudite njih četvoro nesuđenih svingera, dobro pogledate u sebe i svog partnera. Da li kod vas baš sve funkcioniše kako bi trebalo? I šta to “kako bi trebalo” uopšte znači?