18.3.14

The Best Man Holiday


2013.
scenario i režija: Malcom D. Lee
uloge: Monica Calhoun, Morris Chestnut, Melissa De Souza, Taye Diggs, Regina Hall, Terrence Howard, Sanaa Lathan, Nia Long, Harold Perrineau, Eddie Cibrian

The Best Man Holiday je nastavak velikog, ali sada pomalo zaboravljenog hita The Best Man (1999), filma koji je na filmu postigao ono što je The Cosby Show postigao na televiziji. Odnosno, postigao je to da Afroamerikance više ne gledamo isključivo kroz njihovu rasu. Dakle, nemamo sliku teškog života u propadajućim urbanim sredinama i nemamo ghetto, nego crnačku srednju klasu, čije su preokupacije (gle čuda) potpuno iste kao preokupacije belačke, azijske ili latinoameričke srednje klase.
Originalni film je tako izazvao talas crnačkih romantičnih komedija koje su bile jednako formulične kao belačke. Imali smo četiri celoživotna drugara, buduću sportsku zvazdu Lanca (Chestnut), pisca Harpera (Diggs), blatantno iskrenog blejača Quentina (Howard) i brbljivog Juliana (Perrineau), a “setting” je bilo Lancovo venčanje sa Miom (Calhoun) i prvo izdanje Harperovog prvog romana “Unfinished Business” koji se bavio isprepletenim odnosima unutar njegove škvadre, gde je centralna tačka zapleta afera koju su Harper i Mia imali. Na marginama svega toga, dešavao se raskid između Juliana i Shelby (De Souza) i njegovo spetljavanje sa striptizetom Candice (Hall), te ljubomora Harperove devojke Robyn (Lathan) na njegov odnos sa Jordan (Long).
The Best Man nisam pogledao, 1999. godine sam imao pametnijeg posla nego da se bavim romantičnim komedijama, bile one crnačke ili belačke. Ispostavilo se, međutim, da to nije bilo obavezno, pošto The Best Man Holiday u uvodnim kadrovima ponavlja ključne momente iz prethodnog filma, što samo nagoveštava karakter nastavka i mogućeg serijala, koji bi se najpre mogao nazvati sapunskom operom. Biće tu prizemnog humora, loše koncipirane komedije, i melodrame u Oprah-stilu (Mia, moralna vertikala u oba nastavka u ovom drugom umire od raka i opet se postavlja u centar priče), te propagande najjeftinije religioznosti i “porodičnih vrednosti”, sa sve božićnim pesmama, odlaskom u crkvu i prazničnom fudbalskom (američki fudbal, ne pravi) utakmicom.
Evo nekog nacrta sadržaja. Harper je potrošio sve zalihe slave, poslednjih nekoliko knjiga mu se ne prodaje dobro, a sva lova je otišla na skupe tretmane u klinikama za plodnost kako bi on i Robyn dobili dete. Robyn je trudna, ali idalje nepoverljiva prema Harperu i njegovoj tendenciji da švrlja. Njegova jedina slamka spasa je da nekako ubedi Lanca, sa kojim nije u najboljim odnosima, da mu dopusti da napiše njegovu biografiju kada se Lance povuče iz profesionalnog sporta. Lance i Mia organizuju božićnu zabavu u svojoj vili i pozivaju celo društvo. Quentin je našao posao u marketingu, gde “bogatim belcima objašnjava šta crnci žele”, a Julian i Candice vode ekskluzivnu privatnu školu koja zavisi od donacija. I u frci su zbog toga što su donatori na internetu otkrili 15 godina stare snimke sa jedne momačke večeri (znamo koje), gde je Candice nastupala kao striptizeta. Pored njih, na okupljanje dolaze i Jordan, koja je u međuvremenu postala jedna od direktora na velikoj TV stanici, i to sa svojim novim dečkom Brianom (Cibrian), koji izgleda kao vlažni san konzervativnih mamica: bogat, pristojan i beo, sa vikendicom u Vermontu i godišnjim božićno-skijaškim familijarnim okupljanjima. Za šlag na tortu, dolazi i Shelby, sada zvezda reality TV programa, sa tipičnim reality TV nastupom. Okupljanje će ne površinu izvući stare probleme i par novih, a sve je u božićno-religijsko-familijarnom štimungu...
Humor se kreće od očekivanog do prizemnog, uglavnom se svodi na seksualni i stonerski, a sve fore smo već videli i u boljim izdanjima. Od polovine filma, generička komedija postaje generička melodrama, sa generički dijalozima. Verovatno zbog generičkih likova oko kojih se priča vrti i njihovih generičkih problema. Možda će jednog dana poslužiti kao “template” za crnački božićni film, ali na gledaoce van te ciljne grupe neće ostaviti veliki utisak.
Na kraju treba reći da je u planu i treći nastavak, a datum još nije određen. Kraj filma nije baš “cliffhanger”, ali jasno je da je snimljen sa nastavkom u planu. Sumnjam da ću ga pogledati, kao što sam bez frke mogao propustiti i Holiday, zavele su me pozitivne kritike od kritičara koje cenim.
Ništa zato, imam ja serijal za sebe, a prošle godine je izašao treći nastavak, 9 godina posle drugog, 18 posle prvog. Likova je manje, samo dvoje, jedan newyorški pametni momak koji je postao pisac i jedna lepa, simpatična Francuskinja, koja je od interesantne, živahne devojke, postala interesantna žena sa integritetom. Njih dvoje su Jesse i Celine, serijal je Before. Pokušao sam i sa njegovim spin-off serijalom, 2 Days, ali nije išlo. Fora je u likovima, i tome kako su napisani. Meni je stalo do toga šta se dešava kod ovog para, dok me za škvadru iz The Best Man serijala nije briga, jer su svedeni na nekoliko osobina, akcija, vrlina i mana, kao i prosečni likovi iz sapunica.