12.6.14

About Last Night


2014.
režija: Steve Pink
scenario: Leslye Headland (prema istoimenom filmu iz 1986. i drami Čikaške perverzije Davida Mameta)
uloge: Kevin Hart, Michael Ealy, Regina Hall, Joey Bryant, Paula Patton, Christopher McDonald

Kada su se pojavile pre 40 godina, Čikaške perverzije su napravile malu revoluciju u teatru. Dijalog je postao veoma brz i zajedljiv, o nekim ne baš pristojnim temama se prvi put na taj način govorilo otvoreno. Sama tema se čini kao da je oduvek bila tu: četvoro mladih ljudi koji pokušavaju da se snađu u ozbiljnom životu, seksu i vezama. To nije uvek bilo tako, nekada su intimne, a banalne teme bile veoma ne-dobrodošle u teatru.
Svet se promenio od tada. Autor Čikaških perverzija David Mamet je postao gorljivi republikanac, završen je hladni rat (možda novi već počinje), pojam blagostanja na Zapadu je preživeo neke redefinicije, tehnologija je uznapredovala toliko da tridesetogodišnjaci poput mene moraju da ulažu nadljudske napore da se ne bi osećali kao dinosaurusi. A ni veze među ljudima nisu više iste, sve više je instantnosti u sparivanju, i ne očekuje se uvek da traju. Čikaškim perverzijama se dogodilo isto što se dogodilo Diplomcu: nekada revolucionaran tekst je danas postao prilično konzervativan. (Otimanje devojke sa venčanja se nekada možda smatralo hrabrim i romantičnim ukoliko to čini momak koji ne misli da je plastika budućnost, a danas bi isti taj momak fasovao zatvor zbog silovanja.)
U prvoj ekranizaciji About Last Night... (1986) se taj protok vremena nije video. Kontekst je bio prilagođen, noseća četvorka su postali japiji, a možda je publika i kritika bila opčinjena tzv. “brat pack” glumcima i glumicama da bi primetila nekakvu nekonzistentnost. Istini za volju, kada se pogleda sa distance, jasno nam je Demi Moore i Rob Lowe tada baš i nisu znali da unesu malo živosti u dosadnjikave likove, ali koga za to briga, bili su mladi i lepi. A James Belushi i Elizabeth Perkins su im krali šou kad god su stigli.
Nova ekranizacija dolazi posle skoro 30 godina i moram reći da, za razliku od američke kritike, nisam oduševljen. Površinski kontekst je debelo promenjen, likovi više nisu belci, nego srednjeklasni Afroamerikanci. A mesto radnje više nije Chicago, nego Los Angeles, nemam pojma zašto. Osnovna priča je ostala ista: četvoro ljudi se spoji u dva para, jedan je strastven i svadljiv, dok drugi pokušava da održi normalnu vezu. Struktura je izvedena u tri čina, sa nešto bezobraznog dijaloga, i niti jednom jedinom eksplicitnom scenom.
Same teme su malo zastarele, mislim da danas više nije centralno pitanje koji će od partnera prvi izjaviti ljubav, ali film se toga drži kao nekakvog postulata. Rekontekstualizacija mi je ostala nejasna, time što su likovi druge rase se ne otvara nijedno ozbiljno pitanje, a rasa likova nije podvučena ni sa pop-kulturnim referencama. Istina, “jevrejština” jednog od likova postaje smešnija i lažnija kada je taj lik crnac.
Ipak ostaje utisak da je kontekst promenjen kako bi se priča malo pomerila prema crnačkom humoru i crnačkoj publici. Objašnjenje tima iza filma je bilo generičko, navodno su želeli da iskoriste vrtoglavu popularnost Kevina Harta, pa su oko toga i složili ceo kontekst filma. Kevin Hart je meni jedna od većih misterija: kako je taj čovek popularan? Jedino što radi je da brzo i kreštavo priča i sve njegove uloge su samo “trope” pričljivog crnje. Ovde dobija sjajnu partnericu Reginu Hall koja mu odgovara istom merom, pa su njihove svađe epske. Iako Demi Moore i Rob Lowe nisu ostvarili uloge za pamćenje pre 30-ak godina, ni Michael Ealy i Joey Bryant nisu ništa bolji. Likovi su jednostavno previše obični i dosadni, a u poslednjoj verziji i prirodna starost glumaca nije u skladu sa ulogama. Četrdesetogodišnjaci ne ulaze u svoje prve ili druge ozbiljne veze, nisu ni pre 50 godina, ne čine to ni sada. Pod-zaplet sa Christopherom McDonaldom je čist višak, a i Paula Patton je prilično neiskorištena kao prelepa, ali sjebana bivša devojka.
Iako su i reditelj Pink (Accepted, Hot Tub Time Machine) i scenaristkinja Headland (Bachelorette) veoma cenjeni autori komedija, ovde su napravili jedan klasičan konfekcijski film za Dan zaljubljenih. Bolje bi bilo da pogledate predstavu, originalna drama je klasik.