7.7.14

The Dark Valley / Das finstere Tal

tekst originalno objavljen na www.fak.hr

2014.
režija: Andreas Prochaska
scenario: Andreas Prochaska, Martin Ambrosch (po romanu Thomasa Willmanna)
uloge: Sam Riley, Paula Beer, Tobias Moretti

Western nije isključivo američka stvar, iako je sastavni deo američke mitologije. Western je univerzalan, western je stanje duha, western je etički kodeks jednako blizak teksaškom i evropskom klincu koji se igra kauboja i indijanaca. “Spaghetti” westerni, snimani na mediteranu i u skromnim evropskim produkcijama su solidan primer za tu tvrdnju. Karl May je napisao legendarne western romane, a da nikada nije video Ameriku. Po motivima njegovih romana, Nemci su snimili nekoliko western filmova na teritoriji Jugoslavije.
The Dark Valley čak ni ne pokušava da nas zavara sa mestom radnje ili sa jezikom, u pitanju je zabito selo okovano snegom visoko u planinama Tirola. Sve ostalo, dakle usamljeni jahač - stranac, barabe koje vladaju selom, pohlepni gostioničari i nemoćni terorizirani seljani, svakako su deo klasičnog western okoliša. Zamenite Tirol sa Montanom i eto vam klasične zimske varijante.
Misteriozni jahač, Amerikanac Greider (Riley) dolazi u selo u neku poznu jesen. Već na ulazu mu vladajući klan Brennerovih prepreči put i jasno mu stavlja do znanja da on tu nema šta tražiti, ali ga ipak puste da uz naknadu prezimi u kući udovice i njene kćeri (Beer). Greider ima već neki izgovor zašto je tu, ali je sasvim jasno da nešto krije. Kada usred zime počnu da nestaju i pogibaju braća Brenner pod veoma čudnim okolnostima, jasno nam je da je stranac na putu osvete i da se sprema otvoreni rat između njega, sa jedne, i brutalnog klana sa druge strane, a mračne tajne i smutne prakse vladajućeg klana će konačno isplivati na svetlo dana.
Alpski pejzaž je sjajna pozadina za ovakvu osvetničku priču, a direktor fotografije Thomas Kiennast to koristi do maksimuma. Sneg je posvuda, iz njega vire samo kuće i stabla i atmosfera je klaustrofobična. Kako priča odmiče i tempo se pojačava, Kiennast i reditelj Prochaska sve više posežu za tipskim rešenjima, pre svega neurotičnom kamerom iz ruke, što u priličnoj meri kvari ugođaj. Pa ipak, neke od scena su veoma originalne i veoma krvave, pre svega elaborirani obračuni između Greidera i jednog po jednog od braće, zatim scena u kojoj Greider tera gostioničarku da guta zlatnike, kao i scene bizarnog svadbenog rituala od bizarne propovedi sve do veoma neprijatnog prvog plesa.
U tim scenama Andreas Prochaska pokazuje sklonost ka žanru horora u kojem je već ostavio traga. Njegov film Dead in 3 Days (2006) se smatra prvim austrijskim “slasherom” i pored priče koja neodoljivo podseća na japanski Ring, postigao je neviđeni uspeh i doživeo nastavak. Prochaska je sa hororom eksperimentirao i u uvrnutoj crnoj komediji The Unintentional Kidnapping of Mrs. Elfriede Ott (2010). Atmosfera je napeta i stalno na granici incidenta, klan Brennerovih više podseća na sumanuti kult nego na posedničku familiju i mi nismo sigurni da će naš junak uspeti.
Sam Riley ga odlično igra, njegova transformacija od prvotne zbunjenosti do kasnije odlučnosti, spretnosti i posvećenosti cilju je glatka. Njemu nasuprot stoji Tobias Moretti kao neformalni vođa klana, apsolutno sablasne pojave. Treba još istaći mladu, gracioznu Paulu Beer u ulozi mlade devojke kojoj je Greiderova zaštita preko potrebna.
Sve u svemu, The Dark Valley je interesantan koncept, što možemo očekivati od hrabrog reditelja poput Prochaske. Mešajući western i horor, kao i “setting” alpskog sela s kraja XIX stoleća, Prochaska je zapravo napravio jedan “revenge flick”, “backwoods” triler smešten u prošlost. Što je najbolje, sve komponente su dobre same po sebi, a i njihov spoj je gladak, stiliziran i svakako zanimljiv film koji svakako treba pogledati.