kritika objavljena u dodatku Objektiv dnevnog lista Pobjeda
Neki nastavci nam dođu kada se najmanje nadamo.
A kako sada možda ponajbolja dva od njih potpisuje Deni Bojl, možda
možemo već da ga prozovemo za specijalistu za taj trik.
Pre nekih osam godina, Bojl nas je počastio
neočekivanim nastavkom filma koji ga je lansirao u orbitu zvezdanih
filmskih režisera, Trainspotting. T2: Trainspotting pratio je likove
iz originala s odmakom od dvadeset godina, pritom izneveravajući
naslodnije očekivanje, čak „tvrdu veru“ kod gledalaca da bi oni
do tada već verovatno bili pomrli od dopa.
Sada smo dobili 28 Years Later, nastavak kultne
zombi-akcije 28 Days Later. To što se u međuvremenu umešao 28
Weeks Later koji Bojl nije režirao (iako ga je producirao) zapravo i
ne predstavlja neki naročiti faktor. Kao što ga ne predstavlja ni
činjenica da je „ispušten“ među-nastavak 28 Months Later.
Zajedno sa scenaristom originala koji se sada vratio, Aleksom
Garlandom, Bojl mora kompletno da promeni pravila igre, i to je samo
jedan od izazova s kojim se dvojac ovde suočio.
A nije da nas Bojl kroz celu svoju karijeru nije
iznenađivao i vršio svojevrsne prevrate u filmskoj industriji. Kroz
Trainspotting je kao prvi među filmadžijama progovorio o tamnoj
strani „kul“ Britanije, pokreta (pop-)kulturne revolucije u
učmaloj, konzervativnoj državi koju je izveo laburistički premijer
Toni Bler. Bojl nam je posle toga otkrio dramaturški talenat pisca
Aleksa Garlanda čiji je roman The Beach prethodno ekranizovao. To se
dogodilo s prvim Garlandovim scenariom, za 28 Days Later, koji je,
pak, uneo revoluciju u do tada potrošeni i na margine proterani
zombi-žanr. Njih dvojica su nastavili saradnju s inteligentnim SF-om
Sunshine, da bi Garland kasnije sarađivao i sa drugim autorima i na
koncu se i sam otisnuo u rediteljske vode. Njegova dostignuća na tom
polju su nam poznata.
Da se vratimo na 28 Days Later. Film nije samo
revitalizovao zombi-podžanr akcijom nabijenih horor-filmova već ga
je ujedno vratio na „fabrička podešavanja“ i revolucionizovao.
„Fabričke postavke“ su Džordž A. Romero i njegov serijal o
živim mrtvacima, pre svega prvi Night of the Living Dead (1968). Po
toj doktrini, Garland i Bojl su uvažili činjenicu da su zombiji
zapravo idealna metafora sa momentum društvenih masa u bilo kojem
datom trenutku.
Revolucija je, pak, išla na dva plana. Prvi od
njih je da su Garlandovi i Bojlovi zombiji postali agilni, odnosno da
nedostatak inteligencije nisu kompenzovali samo kroz masovnost, već
i kroz nadljudsku agilnost. Drugi plan revolucije je išao u smeru
toga da se Garland i Bojl, kao i Romero pre njih, nisu zadovoljili
samo time da se bave preživljavanjem katastrofe od strane
protagonista, već su zapravo kreirali uverljivo motivisane dramske
likove kroz koje su studirali odaziv pojedinaca, grupa ljudi, pa i
celog društva kriznu situaciju.
28 Days Later je pokrenuo lavinu naslova na
sličan kalup, ali reditelj Huan Karlos Fresnadiljo i scenaristi
Rouan Džofe, Enrike Lopez Lavinj i Hesus Olmo nisu išli tim putem u
28 Weeks Later. Ne, taj film je još i manje bio o „besnim
zombijima“, a još više moralka o odlukama koje znače život ili
smrt za ljude, a donose ih oni na pozicijama moći. Pored toga, dva
filma su nezavisni jedan od drugih i na planu likova čije priče
prate.
I 28 Years Later je u tom smislu potpuno
nezavisan od oba prethodnika. To nam je jasno kada umesto Londona kao
prvu potpisanu lokaciju dobijemo škotske visove. Gomila klinaca u
jednoj sobi gleda Teletabise na DVD-u, sve dok ih ne uznemiri buka
spolja i upozorenje tetke da budu tiho. U kući se ubrzo nakon toga
dogodi pokolj, a njega jedini preživi Džimi (Roko Hejns) koji uspe
da pobegne u crkvu gde se njegov otac, sveštenik (Sendi Bečlor),
moli verujući da dolazi apokalipsa. On mu daje zlatni krst na lancu
za zaštitu i šalje ga dalje. Dok se otac žrtvuje, Džimi beži sam
u šumu...
Radnja se onda prebacuje naslovnih 28 godina
kasnije i na ostrvo koje, izgleda, nije na svojoj koži direktno
osetilo posledice epidemije besnila. Nekakvo uređenje društva je
očuvano, ali ono, osim u par relikata sveta pre apokalipse, više
podseća na kombinaciju srednjeg veka, pionirskog i plemenskog
komunizma. Sve što se ima se deli u okviru zajednice, deca idu u
školu, a odrasli muškarci se smenjuju na straži, na poslovima na
ostrvu i radovima izvan njega, na kopnu. Do tamo, pak, vodi nasip
koji se može prepešačiti samo za vreme oseke.
Tu upoznajemo i našeg protagonistu, Spajka
(Alfi Vilijams). On je dvanaestogodišnji momčić i sa ocem
Džejmijem (Aron Tejlor Džonson) se možda malo preuranjeno sprema
na prvu misiju na kopnu. Taj „ritual“ se obično prolazi nešto
kasnije, s četrnaest ili petnaest godina, pa ne čudi da majka Ajla
(Džodi Komer) nije oduševljena time da Džejmi njihovog sina
jedinca tera tako mladog da ga ispuni. Ajla je, međutim, i sama
nestabilna, ili je besna ili se žali na bolove u glavi, a ni sećanje
je baš ne služi, što govori da je ozbiljno bolesna, ali i da je
moguće umiriti je dobrohotnim lažima izrečenim u pravim trenucima.
Bilo kako bilo, otac i sin odlaze uz blagoslov
starešina i upozorenje da se mogu vratiti, ali da ih niko neće
tražiti ako se ne vrate, jer su na kopnu prepušteni sebi samima.
Misija je zapravo završni čin Spajkove obuke da postane „pravi
muškarac“. Da bi to učinio, on mora da svojim lukom prostreli i
ubije najmanje jednog „zombija“. Ubiti onog sporo puzajućeg koji
je očigledno nova vrsta nije nikakav problem, ali kada otac i sin
nabasaju i na one brze, pa još predvođene divovskim i nešto
inteligentnijim „alfa-zombijem“, oni moraju da potraže
skrovište, zbog čega propuštaju prvu narednu oseku.
Dok noće na tavanu napuštene, ruševne kuće,
Spajk opazi vatru u daljini. Sutradan ipak uspeju da uhvate početak
oseke i da pobegnu pred „alfom“ koja ih juri skoro do same
kapije. Zabava u krčmi se, pak, pretvara u Džejmijevo hvalisanje
streljačkih veština svog sina, ali Spajk ostaje svestan da otac
samo laže, kao i da dosta toga skriva od njega.
Kad od dede Sema (Kristofer Fulford) sazna da
vatru verovatno održava njegov nekadašnji doktor Kelson, Spajk
rešava da povede majku do njega kako bi je izlečio. Put ih vodi
preko napuštenog zamka, susreta sa švedskim vojnikom s karantinske
misije kojeg je brodolom zarobio u Britaniji, Erikom (Edvin Riding),
svedočenja činu poroda zaražene žene koja rađa zdravu devojčicu,
sve do samog doktora Kelsona (Ralf Fajns) i njegovog hrama od
ljudskih kostiju u čijem centru stoji „ćele-kula“.
28 Years Later je pre svega film o odrastanju,
spoznaji i suočavanju s neprijatnim životnim istinama čiji je smrt
integralni, ako ne i predominantni deo. U tom smislu, mi smo i više
nego spremni da se vežemo za Spajka, posebno kada on postane glavni
nosilac radnje u drugoj polovini filma. Jer njegov svet je zapravo
samo nešto ekstremnija verzija našeg: okrutnost je sveprisutna, a
beg u ludilo ili pokušaj pronalaženja ili čak kreiranja nekakvog
smisla čine se kao jedini način nošenja s time. Možda nemamo
zaražene zombi-virusom, bilo „puzave“, bilo „brze“, a
svakako ne „alfe“ čiji se prostetički penisi od pola metra
klate u kadru, ali imali smo ekonomsku krizu, Brexit, pandemiju, nove
i nove-stare ratove, političke trzavice i svakojake oblike nasilja
kojima svedočimo iz dana u dan. Sve te pojedinosti će Garland i
Bojl diskretno prokomentarisati (možda najefektnije kroz ubačene
arhivske kadrove i „rovovsku poeziju“ iz Prvog svetskog rata),
dok će fokus sve vreme biti na preživljavanju, ali i očuvanju
ljudskosti.
Bojl sve to komentariše i rediteljskim izborima
kao što su snimanje mobilnim telefonom (vrlo efektno i istinito,
budući da i mi grozne vesti iz sveta dobijamo tim putem) i
atraktivna montaža. Zbog toga valja pohvaliti direktora fotografije
Entonija Doda Mentla, kao i montažera Džona Harisa. Muzika koju
potpisuje sastav Young Fathers možda nije na nivou prethodna dva
filma, ali je svejedno solidna i uklapa se u kombinaciju.
Sa svoje strane, Bojl i Garland su se takođe
izborili s prvim izazovom promene „kosmologije“ koju su
uspostavili s prvim filmom. Odustali su od toga da „zombiji“
umiru kad im ponestane ljudskog mesa, a umesto toga smo dobili čak
zametke društvenog uređenja, ili makar životinjskog čopora, kod
njih. Garland je takođe napisao ponešto upečatljivih likova koji
su takvi i kada su očiti „aparati zapleta“, kao što je Ajla.
Srećom, imamo i vrlo raspoložene glumce, u prvom redu upravo Džodi
Komer koja igra Ajlu, ali i Ralfa Fajnsa i Arona Tejlora Džonsona,
dok je Alfi Vilijams vrlo talentovan mlad momak.
Drugi izazov karakterističan samo za Bojla je
„sprinterska logika“ od koje je patio, zbog čega su svi njegovi
filmovi snažno započinjali da bi se od polovine „izduvali“.
Ovde toga nema jer se čini da je Garland napisao scenario s
rediteljskim iskustvom, tačno tempirajući akcione sekvence i
otkrića, ali i trenutke za predah i za refleksiju. „Čini se“
jer je 28 Years Later deo neke veće filmske celine (sledeći film
podnaslovljen The Bone Temple u režiji Nije DaKoste najavljen je za
sledeću godinu), što otkrivaju pojedina rešenja i sugestije da
ćemo se još sresti sa Spajkom, sa hramom, ali i sa odraslim
Džimijem (Džejk O‘Konel) koji se niotkuda pojavio na kraju filma.
Da zaključimo ovu kilometarsku kritiku s pomalo
blasfemičnom tezom da je 28 Years Later ne samo bolji nastavak nego
što je 28 Days Later bio original, ma koliko kultan revolucionaran
on bio, nego da se ovde radi i o boljem filmu. Jednostavno, ima
dubinu koju dvadesetak godina stariji autori steknu u odnosu na te
mlađe verzije sebe. Isto tako, u ovakva vremena, teško da će
ovakav film izazvati revoluciju ili makar promenu svesti, ali svakako
željno iščekujemo nastavak priče, pa makar nas on po svoj prilici
razočarao...