13.4.14

The Battery


2012.
scenario i režija: Jeremy Gardner
uloge: Jeremy Gardner, Adam Cronheim

Svašta smo imali na ovom svetu, posebno kada se radi o zombi-horor žanrovskoj niši. Imamo trashy zombije, hollywoodske zombije visoke produkcije, engleske zombije, italijanske zombije, francuske zombije, srpske zombije iz Pančeva, azijske zombije, indie zombije, televizijske zombije, zombi-striptizete koje citiraju Neitzchea, dobroćudne porobljene zombije, pa čak i zaljubljene zombije koji se igraju Romea i Julije. Postavlja se pitanje može li se išta novo i suvislo pojaviti, a da u tome ima zombija.
The Battery je primer da može. Ovaj film radikalno menja pristup koji se odomaćio u poslednje vreme i od zombi apokalipse pravi veoma svedenu indie dramu. U fokusu su samo dvojica likova, survivalista Ben (Gardner) i introvert Micky (Cronheim), nekadašnji saigrači u bejzbol timu. Njih dvojica su različiti arakteri i potpuno se različito nose sa novom realnošću. Ben je onaj koji će staviti hranu na sto, birati put kojim će se ići po tome koliko je siguran, mlatnuti nezvane goste palicom po glavi i raditi sve operativno. Micky će sanjati o starom, nikad prežaljenom načinu života koji uključuje porodicu, prijatelje, devojke, spavanje u kući u krevetu i hranu koja nije ulovljena. Situaciji nimalo ne pomaže to što se Micky gnuša nasilja, ili je to politički korektna maska činjenice da je on pičketina nesposobna da ubije zombija.
Ako očekujete obilje akcije, prosuta creva, smrskane lobanje i pojedene mozgove, bolje da je potražite u nekom drugom filmu. Ovde toga ima samo u tragovima, pošto The Battery liči na mešavinu ranijih epizoda The Walking Dead i Čekajući Godoa. Dvojica likova dangube, pričaju, svađaju se, bolje se upoznaju i to nam daje materijala da popunimo praznine o njima, Istina, budžet filma je samo 6 hiljada dolara, što je smešna cifra čak i u balkanskoj filmskoj industriji, a kamo li u Americi, ali koncepcija indie drame nije iznuđen, nego nameran potez.
Za te novce se može bez problema snimiti nekakav jeftini, trashy, “gore” film nabijen jeftinim efektima. Fanovi žanra kojima nije stalo do kvaliteta filmova koje gledaju će to progutati, zajedno sa tvrdokornim fanovima trasha i svi srećni. Umesto toga, autor Jeremy Gardner se potrudio da napiše koliko-toliko uverljiv i fluidan scenario koji je više studija ljudskih karaktera nego zombi predložak, gde će se zombiji i borbe pojavljivati taman toliko često da filmu ne pobegne zombi premisa. Razlog za to se sam po sebi nameće: zombiji su smorili, udavili, ugušili, utupili samom svojom sveprisutnošću. Pošto vrlo retko ima nekih genijalnih promena u koncepciji priče, razlike među zombi filmovima ostaju u domenu stilizacije, i autori više energije troše na to kako da zombije učine interesantnijima i efektnijima, dok su preživeli potpuno van fokusa. The Battery se hrabro okreće njima i bavi se isključivo njima, njihovom zajedničkom dinamikom, kao i dinamikom između dvojice prijatelja i ostalih ljudi u surovom novom svetu.
Dakle, Ben i Micky su drugari u nevolji, ili bolje rečeno drugari iz nevolje. Jasno da nisu bili preterano bliski, i da su različiti karakteri, što ih ne sprečava da budu lojalni jedan drugom. Oni lunjaju po šumama i gorama, bežeći od gradova i krijući od zombija. Hrane se ulovom i plenom ako uspeju da izbunare nešto u napuštenim kućama. Automobila još uvek ima, ali je benzina malo. Struje ima koliko u baterijama. Kada Micky presretne razgovor na motoroli koji dopire iz jedne naizgled sigurne i zaštićene zajednice preživelih, on položi sve nade u to da će sa njima povratiti stari, normalni životni stil ili bar nešto od njega. Drugi preživeli mu eksplicitno odgovaraju da njih dvojicu ne žele u svojoj zajednici, ali Micky za to ne haje. To će dvojicu drugara dovesti u nove nevolje.
Treba naglasiti da je film usporenog ritma, sa puno dijaloga i jakim prisustvom soundtracka, koji se oslanja i na klasične indie tonove, ali i na mračni country, što pojačava “american gothic” atmosferu. Sam rasplet filma je genijalan u svojoj ekonomičnosti i promišljenosti, ali pažnja gledaoca može da odluta zbog drugačijih očekivanja. Zahtevnija publika i kritika su prepoznale vrednost ovog minijaturnog filma koji je imao festivalsku turneju od skoro godinu dana. The Battery je potpuno uspeli eksperiment da se oživi zombi žanr.