7.4.14

The Outsider


2014.
režija: Brian A. Miller
scenario: Brian A. Miller, Craig Fairbrass
uloge: Craig Fairbrass, Shannon Elizabeth, James Caan, Jason Patric, Melissa Ordway

Reč koja mi prva pada na pamet za ovakav film je bedno. Ovo je bedna kopija Soderberghovog filma The Limey (1999) sa Terrencom Stampom u glavnoj ulozi, s tim da je u The Outsideru glavni glumac Craig Fairbrass bedna kopija Jasona Stathama koji ne može da izvuče čak ni malo humora iz cockney akcenta za koji su često potrebni titlovi, i prema kojem Steven Seagal deluje kao veoma ekspresivni, karakterni glumac. Radnja filma se dešava u Los Angelesu, što bi treba da asocira na neo-noire koji ispituju hollywoodsko podzemlje, ali čak su i tu autori i producenti omanuli: film je sniman u nimalo sličnom Batton Rougeu.
Zaplet je suviše dobro poznat: bivši vojni specijalac, sada na unosnom ugovoru kod privatne security firme muževnog imena Lex Walker (Fairbrass) dobija vest da je njegova kćerka, sa kojom par decenija nije bio u kontaktu, umrla od prevelike doze, a da on mora da odradi identifikaciju. Međutim, telo u mrtvačnici nije telo njegove kćeri, nego telo neke tamo ženske. Iz razloga neznanih, Lex skonta da je njegova jedinica živa i u opasnosti. Iako ne zna ništa o Los Angelesu, sjajno se snalazi i istražuje, a prvi osumnjičeni mu je njen bivši šef, internet-milioner Schuster (Caan). Lex ide okolo, šiba se, upucava zlikovce, ali policiju za to nije preterano briga, pošto detektiv (Patric) koji vodi slučaj ili ima neobjašnjivu simpatiju za zabrinutog oca. U tom poduhvatu mu pomaže zgodna konobarica (Elizabeth) obučena u tesnu haljinu. Negde na pola filma će pronaći kćerku (Ordway), koja će objasniti o čemu se tu radi, pa će svi zajedno smisliti plan i obračunati se sa glavnim zlikovcem.
Najmanji problem je što je zaplet generalno neobjašnjen, što je sve na dugačkom štapu. To čak dodaje malo šmeka akcionih filmova snimljenih direktno za video u kojima čovek sa misijom ili željan osvete taba koga stigne, razbija glave i ispucava duhovite linije. Problem počinje kada policajci Walkera zovu “Limey” (pogrdan naziv za Engleza), priznajući bezočnu krađu, čak bivajući ponosni na nju, i kršeći prvo pravilo dobrog marketinga: kada prodaješ đubre, nemoj podsećati ljude da postoji i bolji proizvod od tvog. Poređenja sa Soderberghovim filmom su posebno bolna za The Outsider, pošto ovaj klasični B film potpuno nemaštovito kasapi ono što je bilo najzanimljivije u The Limey, one predivne flashbacke na London 60-ih i tadašnji život u miljeu sitnih kriminalaca. Ovde su likovi zakucani u svojoj datosti, žene su ili kurve ili žrtve, muškarci prebijaju ili bivaju prebijeni.
Sporedni glumci glume koliko moraju. Jason Patric ne skriva nezainteresovanost, ali on nije onaj cool detetiv iz noir filmova, već deluje kao frajer koji čeka u redu u banci da podigne pare, što mu je bazično i cilj sa ovim filmom. James Caan je ljigaviji nego inače, ali solidno uverljiv kao zlikovac, mada mu konstantno izleće newyorški akcenat kad mu vreme nije. Glumice su uglavnom pasivne.
Craig Fairbrass ima u biografiji sinhronizaciju kompjuterskih igrica i britanske akcione i TV filmove, što baš i nije neka referenca. Ima i muževnu pojavu, visok je skoro dva metra, jak kao svinja i deluje kao čovek koji je sposoban da nekom razbije glavu. Ima i ležeran stav i autoironiju potrebnu za akcione filmove, ali ovde to ne dolazi do izražaja zbog očajnog scenarija i režije. Sa pravim materijalom Fairbrass bi možda i bio akciona zvezda, ali ovde ne uspeva.
Krivica se može svaliti na njegovog kreativnog partnera Briana A. Millera, koji je klasičan štancer bezukusnih akcionih trilera, koji snima tempom od jednog filma godišnje. Sa mizernim budžetom, jeftinim efektima i obiljem dosta mutnih i haotičnih tuča, The Outsider nije ni mogao da bude bolji i zabavniji film. Ovo je film sa dna kace, samo za pasionirane ljubitelje žanra kojima je važno šta gledaju, a ne da li je to dobro.