2015.
režija: Jonas Cuaron
scenario: Jonas Cuaron, Mateo Garcia
uloge: Gael Garcia Bernal, Jeffrey Dean Morgan, Alondra Hidalgo
Iza dvosmislenog naslova koji može označavati mesto radnje –
pustinju, ali i socijalni status / stanje duha svojih likova –
napuštenost i koji ukazuje na slojevitost i društveni angažman
kada su u pitanju granice i migracije, zapravo je tek solidan
eksploatacijski film o lovu na ljude, više u triler nego u horor
ključu. Reditelj Jonas Cuaron, sin cenjenog Alfonsa i njegov
ko-scenarista na blockbusteru Gravity, svakako ima talenta,
inteligencije, pa i percepcije kada su u pitanju detalji, ali to ne
dolazi do izražaja u njegovom debiju koji je manje ili više
podređen vrlo direktnom, nesuptilnom i teškorukaškom poentiranju.
Cuaronova sposobnost za vizualizaciju je vidljiva već u prvih
nekoliko kadrova u kojima prati stari kamionet u pustinji i kreira
sliku u kojoj se stapaju boje slanog peska, vozila i prašnjavog
neba. Problem na značenjskom nivou počinje već na tom mestu:
mitski “setting” pustinje, sa granicom ili bez nje, tako
sveprisutan u westernu i hororu naprosto ne može stajati kao kulisa,
nego mora značiti Nešto. Ali svi mogući konteksti su već
obrabljeni i teško je reći nešto zaista novo.
Simbolika sa imenima takođe nije od pomoći. Protagonista se zove
Moises (igra ga globalno poznati Gael Garcia Bernal) i jasno nam je
da je njegova namena da Židove, ovaj, Meksikance prevede preko reke,
odnosno preko žice u novu domovinu koja je jednako negostoljubiva
kao stara. Notta bene, Moises nije krijumčar ili vodič (oni su
takođe prisutni), nego jednostavno sposoban i moralan lik, iskusan,
snalažljiv i spreman da pomogne slabijima. Nasuprot njemu stoji Sam
(efikasan negativac Jeffrey Dean Morgan), kao “Uncle Sam”,
netolerantni domaćin koji čak nije ni nekakav organ reda, nego
usamljeni revolveraš, odnosno snajperista, rasista i psihopata koji
luta, lovi zečeve i Meksikance. Kamionet mu je deo obavezne opreme,
južnjačka zastava koja vijori s njega se nekako podrazumeva, a čak
mu se i pas zove Tragač.
Od grupe Meksikanaca iz prvog, skršenog kamioneta koji služi
manje-više samo da nas upozna sa likovima među kojima Moises istupa
kao mehaničar (ne da će nešto popraviti, ali makar će ustanoviti
teži kvar), knjiga će ubrzo spasti na par slova. Desetak njih ginu
u jednoj sceni kao NPC-jevi u kompjuterskim igricama da nas uvere
koliko je “Uncle” Sam opasan. Ostali ginu jedan po jedan, u
svakog od njih je ugrađena mana zbog koje će nam biti jasno da lik
ne može preživeti (nedovoljno iskustvo ili fizička sprema) ili će
nam služiti kao otklon od žaljenja (moralna izopačenost ili sam
poziv krijumčara, makar i početnika), sve dok se družina ne svede
na Moisesa i (nevinu) devojku u nevolji (Hidalgo). Sve će se to
odigrati do nekih 40% filma, dok je ostatak klasično preživljavanje
i pokušaj uzvraćanja udarca.
Na čisto zanatskom planu, sve štima. Matrica eksploatacijskog B
filma sa društveno-političkim pod-tekstom ovde je iskorištena do
maksimuma i oplemenjena arthouse i festivalskim momentima i
detaljima. Rezultat je napeta borba dvojice dostojnih protivnika od
kojih jedan ima prednost domaćeg terena, a drugi prednost čistog
srca. Tako gledano, Desierto je dosta bolji od svih tih novih
varijacija na temu sa manijacima koji proganjaju svoje nevine žrtve.
Ono što je pogrešno je jednostrani, ostrašćeni i pojednostavljeni
kontekst migracija i sprečavanja istih, ovde toliko izbačen u prvi
plan da uspeva da zamrači sve ostalo. Ovde mrači čak i elementarnu
logiku koja je u potpunosti podređena filmskim klišeima. Zašto se
prva napadnuta grupa drži zajedno i tako postaje najlakša moguća
meta kada instinkt govori “svako za sebe i trk do prvog zaklona”?
Čemu onakva brutalnost prema nesrećnoj životinji? Zašto na kraju
protagonista ne ubija neprijatelja efikasno, nego ganja poetsku
pravdu? Zašto antagonista ne odustaje od lova pre nego što izgubi
osnovna sredstva za život? Konačno, takav kakav je, pametan,
sposoban i pošten, kako to da Moises mora ponovo i ponovo ilegalno
prelaziti granicu i izlagati se takvoj opasnosti? Takav kakav je, on
bi ili uspeo u Meksiku, makar dovoljno da preživi i prehrani
familiju, ili bi našao način da u Ameriku pređe legalno, kao
radnik, ili makar elegantnije od preskakanja žice u pustinji, kao i
mnogo Meksikanaca pre njega i kao što će mnogo njih u Ameriku ući
i posle.
Naprosto, da je “Uncle Sam” toliko ubilački raspoložen prema
svim pridošlicama, ne bi uopšte bilo migracija, legalnih ili
ilegalnih. Ne bi bilo meksičkih sportista, muzičara, običnih,
legalnih radnika, poslovnih ljudi... Ne bi, u krajnjoj liniji, bilo
ni meksičkih filmaša u Hollywoodu, da ne pominjemo nominacije za
zlatne kipiće. Svetsku slavu ne bi stekli Inarritu i Cuaron otac,
dobitnici poslednja tri Oscara za režiju. Ne bi ni Cuaron sin dobio
priliku da u Americi snimi svoj rediteljski prvenac. Ne pokušavam da
umanjim značaj negativnih kretanja u američkom društvu, rasizma i
izolacionizma, ali mislim da ovakvi pamfleti ne koriste nikome, a
ponajmanje migrantima. U tom smislu, Jonas Cuaron traći svoj talenat
da bi nam ucepio nedokazivo.
No comments:
Post a Comment