2015.
režija: Marcin Koszalka
scenario: Marcin Koszalka, Lukasz M. Maciejewski,
Marta Szreder
uloge: Filip Plawiak, Adam Woronowitz, Julia
Kijowska, Malgorzata Foremniak, Marek Kalita, Wojciech Zielinski,
Piotr Glowatzki
Serijske ubice su osvojile svet filma još ranih
90-ih. Bilo ih je na filmu i ranije, uostalom ovi enigmatični
zločinci i psihopati su odavno deo popularne i medijske kulture, ali
Silence of the Lambs
ih je podigao i desetak godina držao na visokom mestu filmskih
prioriteta toliko da su filmovi o njima smatrani za posebni pod-žanr.
Smatra se da je sledeću inovaciju u pod-žanr uveo David Fincher sa
izuzetno atmosferičnim trilerom Se7en,
da bi isti autor proverbijalno stavio tačku na žanr filmom Zodiac.
No, lako za Hollywood i njegove trendove, studiji
se nečega drže dok im donosi novac, retko pokušavaju inovirati i
osvežiti žanrove, pa ih na koncu sele u B-produkciju. Ovih godina
se, pak, da naslutiti svojevrsni “revival” žanra van Hollywooda
i to ne deluje ništa manje hrabro od onoga kako ga je Fincher
okretanjem konvencijama doku-drame “upokojio” pre desetak godina.
U Linzu smo imali prilike da vidimo London
Road, preko svake mere čudnu fuziju
trilera, drame i raštimanog mjuzikla (Tom Hardy u njemu peva - loše)
i to je bilo zabavno. Na Motovun nam je, međutim, došao poljski
naslov sa prošlogodišnjih Karlovyh Vary, Crveni
pauk koji celu priču okreće prema
atmosferičnom art-filmu.
Osnov za priču su dvojica poljskih serijskih
ubica iz komunizmom obojenih 60-ih godina, Karol Kot i Lucian
Staniak. Dok je Kot operirao u Krakowu, Staniak je isto činio
nedaleko odatle, u Katowicama. Kotova priča je bila izrazito čudna
za tadašnju Poljsku, bio je mlad i uspešan, dolazio iz ugledne
familije, studirao medicinu i bavio se sportom. Ubijao je iz
uzbuđenja, uhapšen je, osuđen i pogubljen bez velike medijske
pažnje. Staniakova sudbina je takođe poznata: on je skončao u
zatvorskoj bolnici na psihijatrijskom odeljku, ali nije baš jasno je
li on zaista skrivio zločine za koje je osuđen ili je, kao
registrirani psihijatrijski slučaj, samo poslužio kao idealno
žrtveno jagnje u slučaju koji je bio toliko osebujan (navodno se
poigravao sa policijom i pisao pisma svojom krvlju ili makar crvenim
mastilom, što mu je priskrbilo i nadimak) da nije posve sigurno je
li ipak bio izmišljen i iz kojih razloga. Novije teorije idu na tu
stranu da se neki zločini jesu dogodili, ali da je Staniak
napravljen na nešto nalik Jacku Trboseku možda čak i da bi se
sakrila Kotova zlodela.
Gde prestaju fakti, počinje film, igrani prvenac
Marcina Koszalke. Autor je pre svega snimatelj, afirmirani direktor
fotografije i dokumentarist, pa znamo šta od njega možemo
očekivati. Sa jedne strane, tu je perfektna fotografija u mračnim
tonovima koje razbija samo belina snega, što dosta govori o
neveselom životu u Poljskoj u ta doba. Sa druge, imamo izrazito
trenirano oko za detalje i atmosferu, kao i dokumentarističku
strpljivost u dubinskom portretiranju društva. Sa treće, tu je
žanrovska odrednica koja balansira između “docu-fictiona” i
alternativne istorije “šta bi bilo kad bi bilo” sorte, a
centralna premisa je slučajno poznanstvo između dvojice serijskih
ubica koje prerasta u prijateljstvo i mentorstvo.
Kot je ovde preimenovan u Kremer (Plawiak), ali
profil odgovara stvarnom liku: student medicine, regionalni prvak u
skokovima u vodu (daleko od olimpijskog nivoa, ali svejedno prolazi
kod cura), doktorska familija, i zapravo avanturistički tip
ličnosti. Čak tezgari
kao akrobata na motoru i na vašarima izvodi “zid smrti”, što je
i “plot device” za upoznavanje sa naslovnim ubicom. Naime, na
jednom vašaru, Kremer vidi svež leš dečaka i priliku koja se od
njega udaljava. I pored panike u narodu i policijskog časa koji je
na snazi, mladi student ne alarmira organe reda, nego počinje sam da
prati osumnjičenog. Ispostavlja se da je to lokalni veterinar
(Woronowitz), usamljenik, čovek koji živi u braku bez dece i bez
strasti sa suprugom. Njih dvojica uspostavljaju odnos...
Gledajući na svaki pojedinačni detalj, Crveni
pauk je impozantno urađen, predivno i
elaborirano snimljen, i jednako tako odglumljen. Zbog koincidentalno
sličnog vremenskog perioda, deo kritike je požurio da povuče
paralele sa Idom
Pawela Pawlikowskog, premda su ta poređenja preterana. Ida
možda ostvaruje prolazni emotivni efekat, ali nabacuje i razrađuje
relevantne teme za razmišljanje kako u poljskom, tako i u širem
kontekstu. Crveni pauk
se i sam zapliće u svoju mrežu, jasno deklarirajući šta ne želi
biti (žanrovski film) i uzimajući komadiće od onoga što bi želeo
biti: malo socijalne, malo psihološke studije, malo nenadanog
nasilja nakon uljuljkivanja, a najviše artističke ekstravagance i
mogućnosti za špekulacije i nagađanja.
Ono što je većinu kritike osvojilo, izbegavanje
žanrosvskog izraza, meni naprosto nije dovoljno, a ni naročito
dobro. Žanr nije sam po sebi loš. Loše je slepo pridržavanje
konvencija, a u okviru žanra nije ni nemoguće ni zabranjeno
preispitivanje istih, čak je poželjno. Ne tvrdim da je Koszalka
morao napraviti žanrovski film na tu temu, ali je za svoju mešanicu
mogao da pozajmi nešto od toga. Recimo dinamiku koja ovoj impresivno
detaljnoj slici često nedostaje.
No comments:
Post a Comment