Le ciel Flamand /
Flemish Heaven
2016.
Scenario i
režija: Peter Monsaert
Uloge: Sara
Vertongen, Wiim Willaert, Esra Vandenbussche, Ingrid De Vos, Isabelle
Van Hecke, Naima Rodric, Serge Lariviere
Postoje stvari
koje čoveka ne mogu ostaviti ravnodušnim. Traumatizirano dete usled
otmice i seksualnog zlostavljanja je jedna od tih stvari. Kada to
vidimo ili kada samo na to pomislimo osećamo se neprijatno. Ako je
nekome cilj da nas izbaci iz takta, to bi bio zicer. Međutim, kada
smo kod filmskog stvaralaštva, zicer se ne isplati baš uvek, jer
kada nešto tako snažno nije provedeno kroz odgovarajuće
intelektualne i stručne filtere poput dramaturgije i režije,
neprijatnost koju osećamo se neće preliti u oduševljenje filmom.
Flemish Heaven je primer za to.
Tehnički
gledano, scena otmice devojčice Eline (Vandenbussche) iz bordela
koji joj je zabranjena zona, a kojim upravljaju njena majka Sylvie
(Vertongen) i baka (De Vos) je impresivna, a ideja da je celu
posmatramo iz dečije perspektive izrazito efektna i za emicionalni
dojam i za misteriju / istragu koja sledi. Zapravo, ceo uvod od nekih
pola sata je bolji deo filma, ma koliko misterije koje postavlja bile
providne, poput one o „ujaku“ Dirku (Willaert), a zapažanja o
dečijoj nevinosti pomalo očekivana. Dobro, nekako ćemo progutati
majčino objašnjenje da ona i njene devojke daju zagrljaje
muškarcima kojima su potrebni, a pitanje „Šta je to kurva?“ i
odgovor na njega malo teže, ali ipak nekako treba pozicionirati
priču i likove.
Međutim, čim se
„događaj“ odigra, više nema povratka i film nepovratno odlazi
dovraga. Očekivane stvari su tu: policijska istraga koja ne vodi
nikuda, pa majka i „ujak“ pribegavaju „vigilante“ metodama,
trauma od koje se devojčica oporavlja, majčino samokažnjavanje i
premišljanje šta i kako sa bordelom koji filmu daje naslov.
Međutim, jedina potporna tačka filma je ono što se može podvesti
pod konzervativni moral.
Po toj logici, to
je sve rizik posla kojim se Sylvie bavi, a počinitelj nije neki
stalni gost, nego misteriozni stranac iz drugog „entiteta“. U tom
smislu, Peter Monsaert negira osnovnu zdravu logiku da takva mesta
moraju imati nekakvo obezbeđenje, da devojčica ne može tek tako
zalutati, niti je neko može tek tako izvesti. Proizvoljne
konstrukcije na kojima autor misli da ubira lake emotivne poene se
ređaju dalje, do samog kraja filma, uništavajući i ono malo
integriteta. A otvoreni kraj koji navodno otvara još jednu misteriju
dolazi kao so na ranu.
Pored
proizvoljnosti, drugi problem filma je pretrpanost linijama radnje i
događajima niskog intenziteta koji rasturaju ritam i usporavaju
tempo, na koncu vodeći u potpunu tonalnu nekonzistentnost. Flemish
Heaven deluje kao film koji ne zna šta bi zapravo bio: socijalna
studija nesreće u poslu sa bordelom, misterija, moralističko
popovanje ili ogled o vaninstitucionalnoj pravdi. Film je međutim
siguran u jedno: želi biti neprijatan, sablazniti, zgroziti, čak ne
ni toliko eksplicitno, koliko implicitno. Monsaert ima nekog šlifa
za to, da postavi scenu, da se poigrava sa perspektivama i tamnim
tonovima, uopšte da stvori atmosferu. Ume i sa glumcima, jer u
njihovim izvedbama vidimo i nešto ljudskosti, a ne samo funkciju u
priči, kalup i tipologiju. Međutim, kada na tome pokuša
poentirati, u tome ne odlazi dalje od popovanja, pa film umesto
neprijatno-potresnog postaje neprijatno-neprijatan.
No comments:
Post a Comment