2015.
scenario i režija: Leslie Headland
uloge: Jason Sudeikis, Alison Brie, Adam Scott, Jason Mantzoukas,
Andrea Savage, Amanda Peet, Marc Blucas
Jedan od mojih problema sa romantičnim komedijama kao takvima je što
su svojevrsno “morsko prase” među filmskim žanrovima: niti su
romantične, niti komične. Dodatno, zapravo su podmukle jer svoj
izmišljeni svet zasnovan na rigidnim pravilima podvaljuju kao
stvarni zbog fizičke sličnosti sa istim i postavljaju nerealne
standarde neiskusnim gledaocima. Naravno, kad smo raspoloženi za
besmisleno cendranje, nema bolje pozadine za to od romantične
komedije (bonus je da će nas ili “utešiti” ili dodatno
iznervirati, šta kome paše), ali mislim da nisam sam kada ustvrdim
da su one sasvim zasluženo proterane na marginu Hollywooda i
sistemski vađene iz naftalina tamo negde u februaru.
Romantične komedije uglavnom ne korespondiraju sa realnošću, nego
je sistemski krive i maskiraju. To će nepažljivom posmatraču
fenomenologije duha dati krivu ideju da je svet nekada bio nevinije
mesto zato što su neviniji bili ljudi. Kako neviniji, pitate se.
Tako što su u javnost manje ispuštali psovke i svoje perverzne
misli. Nemojmo se zavaravati, ta fasada lažne pristojnosti je
krajnje licemerna, ljudske misli su oduvek bile jednako prljave, ma
kako nam o tome svedočili ljubavni romani ili limunade od filmova.
S vremena na vreme se pojavi poneki izuzetak, jedan od onih koji se
usudi da sranje nazove sranjem, koji svoje likove tretira kao ljudska
bića s vrlinama i manama, a ne kao prazne ljušture, koji je barem
smešan, ako smo već postali suviše cinični da prihvatimo
romantiku. Sleeping with Other People spada u tu grupu
hrabrih, pametnih i elokventnih romantičnih komedija koje se ne
sablažnjavaju nad ljudskim nesavršenostima i perverzijama, nego na
njima poentiraju. Zasnovan na hemiji dvoje glavnih glumaca koji
prosto proždiru divno napisan dijalog, Sleeping with Other People
većim delom svog trajanja pruža sasvim dovoljno zadovoljstva i
najciničnijem među gledaocima.
Jer zašto, dovraga, naši protagonisti ne bi bili jedan ženskar –
seronja (Sudeikis) i jedna blesava cura (Brie) koja sistemski
sabotira svaku svoju vezu tako što svoje partnere vara sa upadljivo
prosečnim, čak dosadnim doktorom (Scott) koji je vrti oko malog
prsta? Zašto taj “odgovorni član zajednice” ne bi bio negativac
zbog svoje dosadne, ljigave prosečnosti? Zašto epizodisti ne bi
bili nouveau rich yuppie hipsteri kakve danas možemo sresti u svakom
većem gradu? Zašto se oni ne bi oduševljavali nad napijanjem i
drogiranjem, bezazleno rekreativnim pritom? Zašto naš par ne bi
nakon pred-istorije spetljavanja na faksu ne bi stvorio prijateljski
pakt međusobnog pomaganja iako između njih tinja seksualna tenzija
koju moraju odagnavati pomoću sigurnosne reči?
Da, to sve liči na temeljni “update” klasika zvanog When
Harry Met Sally, ali korespodencija sa savremenim društvenim
kretanjima je neverovatna. Dijalozi su oštri i perceptivni, daju nam
do znanja da imamo posla sa inteligentnim likovima i pritom kao da su
pisani baš za to dvoje glumaca. Jason Sudeikis je klasičan primer
pametnjakovića, zapravo seronje i ovakvo brbljanje kojim pleše na
tankoj liniji između šarmantnog i iritantnog mu super stoji. Alison
Brie je svoju šansu do sada tražila na televiziji (Community,
Mad Men) i po epizodama u indie filmovima, a ova uloga joj
može poslužiti kao proboj prema višim nivoima. Ona savršeno
upotrebljava svoju bleskastu personu koja je istovremeno i
neverovatno naivna i neverovatno seksi. Galerija epizodista i
okruženje hipsterskog New Yorka sjajno pune pozadinu dok smo
fokusirani na to dvoje.
Jedini problem može predstavljati žanrovska odrednica i postulati
koji se u tom smislu ne krše. Na nekom specifičnijem planu, to je
kraj koji predviđamo od početka, a koji opet mora proći kroz
slalom nekoliko vratolomnih obrata. Pritom autorica Leslye Headland
(Bachelorette) ne uspeva da pronađe dovoljno hrabrosti i da
nakon jednog od tih obrata film prekine tako da svojom porukom
zapravo naruši te zacrtane žanrovske dogme.
To se prenosi i na širi filozofski plan rasprave o ljubavi i
prijateljstvu pod seksualnom tenzijom između dvoje ljudi. U realnom
svetu, takav odnos nije moguće održavati dugo vremena. Pritisak je
naprosto preveliki: zašto sjebati prijateljstvo zbog fantazije o
ljubavi ili, ako ćemo etično gledati, zašto glumatati
prijateljstvo i ljigaviti kada je u planu sve to sjebati “utrčavanjem
u kazneni prostor”? Iako ljudi sa instinktom za samoodržanje u
principu nisu skloni takvim eskapadama, romantične komedije tu
dilemu o prijateljstvu ili ljubavi tretiraju kao svojevrsni fetiš.
Ali i pored toga, Sleeping with Other People nudi dovoljno
toga za zabavu i uživanje. Živ dijalog, detaljne likove i odličnu
glumu. Odustajanje od hinjene pristojnosti. Seksualnu eksplicitnost,
makar na verbalnom planu. Pa čak i muziku koja se ne svodi na
generički pop. U konačnici, eto nam romantične komedije koja je
barem duhovita, ako već nema prostora za iskrenu romantiku.
No comments:
Post a Comment