kritika originalno objavljena na Monitoru
2016.
režija: Jared Hess
scenario: Chris Bowman, Hubbel Palmer, Emily Spivey
uloge: Zach Galifianakis, Kristen Wiig, Owen Wilson, Jason Sudeikis,
Kate McKinnon, Leslie Jones, Mary Elizabeth Ellis
Zločin je za glupake. Ne postoji savršen zločin, postoji samo
nesavršena istraga. Uglavnom je to tako. Šta se, međutim, dešava
kada je zločin toliko pravolinijski, prost i glup da prosto zbunjuje
istragu, a istražitelje baca u nevericu da li bi nekome toliko
drskom i glupom uspelo izvesti tako nešto? Onda dobijamo glupave
genijalce, nesvesne svoje genijalnosti.
U medijima nazvana “seljačka pljačka” prema mestu života,
socijalnom statusu i životnom stilu svojih izvođača, pljačka sefa
u firmi Loomis-Fargo koja se bavi prevozom gotovine, izvedena je
oktobra meseca 1997. godine i “ulov” je iznosio impozantnih 17
miliona dolara. Modus operandi je bio jednostavan: jedan čuvar sa
dužim stažom je na nagovor svoje bivše koleginice i njenih
poznanika u kombi utrpao sadržinu sefa i izvezao se pred kamerama
koje su ga snimale. Ispostavilo se da mu je namenjena uloga pijuna,
poslat je u Meksiko sa manjim delom svote, dok se prašina ne slegne,
dok su ostali iz bande otpočeli luksuzni život. Istraga je
relativno brzo i lako povezala tačkice, počinioci su uhapšeni,
osuđeni i kažnjeni, premda se dva miliona još uvek vode kao
izgubljeni. Neki zaista imaju sreće kad već nemaju pameti.
Krimi-komedija ne manjka ni u Hollywoodu, a ni u nezavisnoj
produkciji, ali stvarni događaji i njihovi autori nekako zahtevaju
da ova bude genijalno glupa. Ni to nije nešto neizvedivo, braća
Coen su baš sa jednom takvom proslavili (Raising Arizona), a nekako
osećam da bi Wes Anderson imao šta dodati na temu. Ni Jared Hess,
autor bizarnih, skoro pa genijalno glupavih filmova Napoleon Dynamite
i Nacho Libre, ne bi bio loš izbor, a kad dodamo i ekipu komičara
različitih senzibiliteta, a zvučnih imena, imamo razloga za
optimizam da će Masterminds biti jedno zabavno filmsko iskustvo.
Zabrinjava jedino činjenica da je film više od godinu dana skupljao
prašinu na polici, ali razlog tome je bankrot studija.
Pa opet, na papiru stvari izgledaju bolje nego u praksi. Prvo, film
se izvornih događaja tek nominalno drži, menjajući detalje tako da
sve izgleda još gluplje, čak preterano. Drugo, prazan hod u priči
je itekako prisutan, pa je vreme popunjeno loše osmišljenim
gegovima, padanjem, prdenjem i bizarnostima koje retko kad gađaju i
još ređe pogađaju metu. Treće, nema skoro nikakve strukture dalje
od proste hronologije, pa se čini da su scenaristi uglavnom lupali
gluposti i smišljali štoseve, pa sve ostavili reditelju da se s tim
snađe, što je ovaj brže-bolje svalio na glumce.
U konačnici, Masterminds je više funkcionalan kao serija skečeva
ili specijal za komičarsku emisiju Saturday Night Live. Ta poveznica
nije nimalo slučajna: glumci su većinom nastupali u toj emisiji /
seriji sastavljenoj od skečeva i improvizacija kojima se daje
komentar na aktuelna dešavanja, scenaristkinja Emily Spivey je za
nju pisala materijal, a i jedan od producenata filma Lorne Michaels
je ujedno i producent serije. Zapravo, ne bi bilo loše pogledati je
li spomenuta pljačka već bila na tapetu u Saturday Night Live i
kako je to tamo izvedeno.
Opet, bilo bi nepravedno reći da je Masterminds loš ili pogrešan
film, uprkos brojnim poštapalicama, lagano samoljubivom tonu i
standardnim štosevima kojima se popunjavaju praznine. Kristen Wiig
je, što se komedije tiče, čisto zlato i njena versatilnost i
sposobnost da uskoči u lik je ovde u punom zamahu. Kao zavodljiva
flertuša sklona pogrešnim odlukama, ali sa zlatnim srcem, ona je
ovde sjajna. Jasonu Sudeikisu, glumcu koji obično igra na kartu
šarma ovde je poverena uloga psihopate i on se s njom snalazi sasvim
solidno. Owen Wilson kao ljigavac koji precenjuje svoje mogućnosti
nije neka novina, ali ga on igra sigurno i sa dovoljno mere. U svojim
epizodama briljiraju Leslie Jones kao muškobanjasta agentica FBI-ja
i Mary Elizabeth Ellis kao žena glavnog organizatora pljačke koja
podleže svojim snobovskim porivima da se razmeće sa novcem i igra
se visokog društva što na kraju ispada groteskno.
Međutim, dvoje likova su izuzetno problematični. Onaj koji igra
Kate McKinnon je čist višak u priči, a pritom glumicu stavlja pred
nemogući zadatak da istovremeno odigra hladnokrvnost, prostodušnost,
priprosto seljaštvo i bes van kontrole, od scene do scene, bez
ikakvog razvojnog luka. Problematičan je i protagonista / narator,
odnosno čuvar koji je zapravo izveo pljačku, a kojeg igra Zach
Galifianakis. Sa jedne strane, tu je problem u pisanju, pa je lik
nekonzistentan, od smušenosti do odlučnosti, uz jedno jedino
dramaturško objašnjenje da je zbog pljačke i namigivanja od strane
svoje koleginice konačno dobio krila i volju da se izbori za sebe.
Drugi problem je to što je Zach Galifianakis u suštini vrlo dobar
kao podrška, i to u raznim filmovima, od gluposti tipa Hangover do
vrlo ozbiljnih filmova kao što je to Birdman, ali u suštini nema
kapaciteta za glavnu ulogu. On ovde isprobava svaki trik, od namerno
idiotskog izgleda, preko mimike, verbalnih lapsusa do gegova i
“slapsticka”, ali njegov lik ostaje karikaturalan toliko da ne
zaslužuje ni sažaljenje, da ne govorimo o nekakvoj simpatiji.
Ali i pored propusta, kupovine vremena i tek delimično uspešnog
“castinga”, Masterminds zaslužuje da mu date šansu. Film je
lagan, neobavezan, gledljiv i pratljiv, sa dovoljno dobrih glumaca,
na momente čak i iskreno smešan. Tu ne govorim samo o transferu
neprijatnosti sa kojim se računalo, niti na kalkulacije sa našim
klasizmom (film je vrlo nemilosrdan prema siromašnim, neobrazovanim
kriminalcima), već i na ekscese istinske duhovitosti. Genijalno
glupav baš i nije, uvredljivo glup takođe nije. Možda je
“osvežavajuće glupav” termin koji tražim.
No comments:
Post a Comment