2014.
scenario
i režija: Laura Poitras
Dokumentarce
gledamo drugačije od igranih filmova i druge stvari u njima tražimo.
Recimo da je njihov pristup mnogo bliži novinarstvu nego umetnosti,
a objektivnost, informativnost – podrobnost i celovitost slike koju
vidimo su svakako značajniji od stručnih umetničkih kvaliteta
poput scenarija, režije, vizuelnog dojma i ritma koje studiramo u
igranim filmovima. Na stranu semantičke razlike između
objektivnosti i neutralnosti, već samim izborom toga šta je više,
a šta manje bitno autor ili novinar demonstrira svoj stav. Uostalom,
između igranih filmova i dokumentaraca postoji “siva zona”
filmova po istinitom događaju, doku-drama i dramskih intervencija u
faktografiju.
Ono
što nas privlači ili odbija od pojedinih dokumentarnih filmova je
njihova tema. Ako nas zanima tema (ličnost, pojam, proces),
pogledaćemo dokumentarac o njoj. Ako ne, male su šanse za bilo
kakvo ciljano gledanje. Isto tako, i naša prosudba u velikoj meri
zavisi od teze koju film zastupa. Ako se a priori ne slažemo s njom,
uzalud vam trud svirači, odnosno dokumentaristi. Ne pomaže tu ni
inovativni pristup, ni intervencija u napetost, ni odmeren,
edukativan ili upozoravajući ton kako je to nešto jako važno.
Dakle,
pred sobom imamo Citizenfour, dokumentarac o Edwardu Snowdenu
sa njim u glavnoj “ulozi”. Centralni deo filma je snimljeni
intervju od nekoliko dana s njim u hotelskoj sobi u Hong Kongu netom
nakon njegovog prebega. O Snowdenu sada već znamo dosta toga: bio je
kompjuterski analitičar pri NSA, otkrio je veličinu i sveprisutnost
vladinog sistema za nadzor komunikacija i praćenje građana, i
pobegao je prvo u Hong Kong, pa onda u Rusiju. Od tada se
naizjavljivao svega i svačega, ili su mediji to izmišljali, “pevao
za večeru” pred diktatorskim režimom Onoga čije se ime ne
spominje i hvalio njegova demokratska dostignuća, pa samim time
izgubio sve kredite kod moje malenkosti. Čovek sam, alergičan na
logičke greške, uskakanje sebi u usta i politički kurvarluk,
oprostite mi.
Znači,
film sam započeo sa relativno negativnom premisom, a ni autorica
Laura Poitras se nije potrudila da bude naročito simpatična sa
svojim “vidite me kako sam važna” hvalisavim stavom na početnim
karticama. “Ja propitujem, ja upozoravam, ja rušim Sistem, mene
pretresaju, meni prete, morala sam da pobegnem iz zemlje”. Ne kažem
da ona ne radi jedan važan posao, ali ulazak u sukobe je nekako
profesionalni rizik svakoga ko radi političke dokumentarce. Laura
Poitras je pre desetak godina započela svoj serijal o post-9/11
Americi, prvo snimajući dokumentarac o sumnjivim izborima u Iraku
2005. godine (My Country, My Country). Usledio je film o
zatvoru Guantanamo (The Oath). Za treći film imala je želju
da se bavi ograničavanjem lične slobode američkih građana kao
posledicom 9/11 i u tu svrhu započela komunikaciju sa još jednim
disidentom Williamom Binneyem, a onda joj se u šifrovanim porukama
javio Snowden pod pseudonimom Citizenfour.
Nakon
uvodnog izlaganja teze o prisluškivanju, srednji deo filma je
pomenuti Snowdenov intervju britanskom Guardianu i njegovom novinaru
Glennu Greenwaldu. Snowden mirno i staloženo izlaže situaciju u
kojoj se našao, zvaničnu politiku SAD skrivenu od očiju javnosti i
svoje stavove o privatnosti podataka i slobodi. Usput upoznajemo
njegove rituale i sigurnosnu kulturu (ono legendarno ukucavanje šifri
ispod pokrivača) i saznajemo kako nas i na koje načine Veliki Brat
može pratiti, na internetu, preko telefona, kreditnih kartica...
Saznajemo da postoje tzv. farme servera gde se podaci pohranjuju i
programi koji su u stanju da od sirovih podataka slože kontekst, bio
on ispravan ili ne, svejedno je moguć.
Film,
kao i svaki tako intoniran uradak, promašuje da vidi slamku spasa u
besmislu svega toga: ma koliko podataka neko imao i ma koliko oni
bili posloženi u tačan ili pogrešan kontekst, to i dalje mora
proveriti živ čovek u okviru svog radnog vremena. Isti taj živ
čovek mora doneti odluku i po njoj postupiti. Uostalom, po čemu je
to različito od sistema ličnih karata, pasoša i drugih dokumenata
za identifikaciju? Jednom smo pristali na to da organi znaju ko smo i
kuda se krećemo, sve dalje od toga je samo tehnološki modernija
verzija. “Silver lining” nam se, kao i u slučaju “low-tech”
informacionih sistema u vidu arhivatora prve, druge i treće klase i
sreskih špijuna, krije u zaštiti koju nam pruža šum. Da, mogu da
znaju sve o nama, ali 99,9% toga će biti nebitno i to će sakriti
ono bitno. Sličnom logikom određeni ljudi traže sigurnost u
javnosti i javnom delovanju. Sličnom logikom manipulatori zatrpavaju
medije i javnost sa gomilom trivijalnog sadržaja i skreću pažnju
sa bitnih stvari.
Drugi
problem koji Citizenfour u svojoj nadmenosti ne tretira je
određeni stepen auto-cenzure i straha koji se javlja kod građanstva
glede njihovog javnog delovanja. Još jedno mesto gde Citizenfour
podbacuje je ovog puta čisto filmska stvar: znamo da je Snowden
lagano paranoičan (što ne znači da mu ne rade o glavi), ali
štosevi sa telefonskim pozivima i požarnim alarmima deluju kao
zaista jeftin trik, bilo da su stvarno zabeleženi ili nisu. Međutim,
iznad svega stoji problem koncepta: Citizenfour fingira
urgentnost, a slučaj Snowden je do sada već bajata, potrošena
vest. Laura Poitras ne uspeva da napravi zadovoljavajući “follow-up”
u trećem delu filma, osim još bajatih vesti, nema tu neke suštine,
čak ni nove ideje.
Manjkavosti
i tendenciozni, hvalisavi i hagiografski pristup na stranu,
Citizenfour je dokumentarac o kojem će se dugo pričati. I to
više o temi filma nego o njegovom dometu. Bilo je belodano da će
pokupiti Oscara, opet zbog teme, a ni konkurencija mu nije bila neka.
Uostalom, i kod Oscara je sve stvar teme i dvostrukih standarda.
Prethodne godine im The Act of Killing, jedan zaista kritički
nastrojen i pritom inovativan dokumentarac, nije bio dovoljno dobar
ili bolje rečeno podoban i tu je Akademija pala na testu. Ove godine
je kipić dodeljen filmu koji ubeđuje već ubeđene. Tja.
No comments:
Post a Comment