tekst objavljen na monitor.hr
2014.
režija:
Matthew Vaughn
scenario:
Matthew Vaughn, Jane Goldman (prema stripu Marka Millara i Davea
Gibbonsa)
uloge:
Colin Firth, Taron Egerton, Mark Strong, Samuel L. Jackson, Michael
Caine, Sofia Boutella, Jack Davenport, Mark Hamill
Instituciju
Bond-filmova moramo poštovati, voleli mi te filmove, njihov
nastup i stil ili ne. James Bond je najdugovečniji filmski lik koji
je prošao kroz mnoge reinkarnacije i ostao u skladu sa vremenom u
rasponu od preko 50 godina. Istini za volju, na određenim mestima
Bond-filmovi gube kontakt sa realnim svetom i tokovima u
filmskoj industriji i to je znak da treba menjati glumca. Bilo je tu
svega i svačega, misija na Mesecu, odlazaka u kiselinu sa nasiljem,
nevidljivih automobila, pokušaja “re-boota” sa prestarelim
Seanom Connerijem, ali James Bond nam se vraća i vraća, pa se čini
kao da će ostati večno sa nama.
Naravno,
svaka uspešna formula, sa sve potpisnim forama, klasizmom,
seksizmom, tipskim, očekivanim humorom, vratolomnom akcijom i
mozgolomnom logikom, pre ili kasnije dobije svoju filmsku “decu”.
Tako smo imali kopije (Mission: Imposible serijal koji se više
oslanja na fizičku komponentu), varijacije na temu (nešto
realističniji Bourne serijal), polu-ozbiljne parodije (XXX
serijal) i “flat out” parodije (Austin Powers filmovi), pa
čak je tu bio i onaj beskrajno uvrnuti Casino Royale (1967),
ali pre Kingsmana nismo imali film koji je istovremeno i
parodičan i potpuno referentan na Bond-kulturu (i još
poprilično filmova, serijala i serija) i potpuno funkcionalan kao
film za sebe. Uzmite potonju kvalifikaciju sa zrnom soli, Kingsman
je funkcionalan film otprilike koliko su Bond-filmovi sami po
sebi funkcionalni. Rekoh već, bilo je tu svakakvih bisera.
Kingsman
ima svoj svet koji je i nije “bondovski”. Imamo tu super-tajnu
organizaciju engleske gospode koja insistira na svom gospodstvu.
Imamo njenu strukturu nazvanu po Vitezovima okruglog stola (iako sto
nije okrugao i vrlo retko se sedi za njim). Imamo sistem regrutovanja
i treninga (što je u skladu sa jednom “bondološkom” teorijom po
kome James Bond nije ime nego pseudonim koji nosi Agent 007, pa se
time objašnjava da je Bond Timothija Daltona “pukao” i postao
prenasilan za organizaciju). Imamo klinca bez šansi u životu, sina
poginulog agenta po imenu Eggsy (Egerton) koji taj trening mora
proći. Imamo njegovog mentora Harrija “Galahada” Harta (Firth)
koji je rešen da ga istrenira i dokaže “Arthuru” (Caine) da
gospodstvo nije isto što i snoberaj. Imamo i tehnologiju i zezalice
koje dizajnira Merlin (Strong), ujedno zadužen za obuku i selekciju
mladih kadrova.
Sa
druge strane, uporedo sa tim imamo i zaveru da se svet uništi. Imamo
zlog genija, ekscentričnog bogataša (Jackson) sa govornom manom i
uvrnutim idejama o ekologiji i sredstvima da stane na kraj pogubnom
ljudskom uticaju na majku Zemlju. Imamo i njegovog smrtonosnog
pomoćnika, u ovom slučaju pomoćnicu (Boutella) sa “Blade Runner”
protezama a la Oscar Pistorius kojima može rasparati čoveka na
pola. Imamo i klasu korumpiranih, snobovskih, novobogataških
političara koji njegov plan podržavaju.
Imamo
sukob, akciju, nasilje, komediju, parodiju za koju nismo sigurni je
li u stvari nekakav homage i čemu tačno. Imamo i “in character”
i “out of character” samosvesne reference na Jamesa Bonda (više
filmova, uglavnom klasike iz zlatnog doba Seana Connerija), Jasona
Bourna i Jacka Bauera, kao i na brojne druge trivijalije iz sveta
špijunskog i akcionog filma. Veštom oku, recimo, neće promaći
“engleziranje” tipično za staru seriju The Avengers.
Kingsman koristi nasilje tipičnije za Tarantina (Kill
Bill), Rodrigueza (From Dusk Till Dawn) i Guya Ritchieja
više nego ono ušuškano “bondovsko”, pogodno za porodično
gledanje za neku već Novu Godinu.
Ono
što je kamen spoticanja kod publike i kritike, naročito američke,
je navodna politička agenda koju ovaj film ima. Ona je, naravno,
veoma konzervativna, “torrijevska”, Ronald Reagan se posredno
pominje kao heroj, a u jednoj sceni (da ne spoilam, pogledajte)
Obamina glava eksplodira. Filmu se zamera da vrlo otvoreno ismeva
tezu o globalnom zagrevanju, da ismeva socijalističku elitu (oličenu
u fiktivnom švedskom premijeru) i sirotinju (britanske kriminalne
tipove iz Eggsijevog okruženja i američke južnjačke prostačine u
onoj zaumnoj i opskurnoj naci-rasističkoj crkvi). Zamera se i
seksizam (švedska princeza) i fetišizacija nasilja.
Mislim
da su kritičari tu u krivu iz jednostavnog razloga: ljudi, ovo je
zezanje od početka do kraja. Slučaj je ovde isti kao i u svim
skandalima vezanim za emisiju Top Gear i dežurnog zajebanta
Jerremija Clarksona, pa svako preterivanje treba shvatiti kroz
zezanje na čemu se u filmu insistira. Da, možda ima političke
agende u filmu, ali ona je u svrhu filma i sveta koji film
portretira, ne obratno. Nešto što je ovako blesavo i “over the
top” od početka do kraja ne može se shvatiti ozbiljno. U njihovu
odbranu, Kingsman dosta često maskira parodiju u legitimnu
akcionu komediju, ali ko nije sposoban da pogleda iza toga je
svejedno bukvalista i dušebrižnik. A problem sa mlađim,
“neosveštenim” generacijama je rešen u samom startu: film ima
rejting R, znači nije za klince. Na stranu što klinci mogu sami
iskopati i daleko kontroverzniji i nasilniji sadržaj na televiziji,
internetu i kroz igrice.
Kingsman
ima određene probleme na čisto filmskom nivou. I pored furioznog
tempa, može se osetiti razvučenost, posebno prema kraju. Opet, to
je deo sistema referenci i žanrovskih pravila. Kraj mora biti
spektakularan i dug, bitka mora biti epska, a negativci kažnjeni
groznom smrću. Zapravo, koliko reference i isticanje žanrovskih
pravila pomažu na početku, vrlo brzo se potroše i postaju balast
kako film odmiče. Ne pomaže ni činjenica da za kraj na strani
“naših momaka” ne ostaje lik koji je građen da bude nosilac i
“duša” celog filma.
Spas
filma leži u perfektnom “castingu”. Novajlija Taron Egerton je
sasvim pristojan, iako je najmanje bitan za sam film, jer je njegov
lik tipski. Colin Firth je pun pogodak kao staromodni engleski
gospodin. Veteran nešto ozbiljnijih špijunskih filmova Michael
Caine je odlično iskorišten kao šef špijunske organizacije.
Samuel L. Jackson je vrlo ubedljiv kao negativac, a njemu takve
uvrnute uloge stoje.
Matthew
Vaughn je u rediteljsku fotelju došao iz producentske. On je
progurao Guya Ritchieja i njegove manične krimi-komdeije, što je
vidljivo prema njegovom rediteljskom debiju Layer Cake. On
stoji iza “re-boota” X-Men franšize. On je napravio dva
hita, prvo sa adaptacijom knjige Neila Gaimana, Stardust
(2007), pa onda i sa adaptacijom Millarovog i Gibbonsovog stripa
Kick-Ass (2010). Kingsman se vezuje upravo na Kick-Ass,
pristup je sličan, samo što sada imamo retro špijunske akcije
umesto modernih super-herojskih “blockbustera”. Na nama je samo
da se opustimo i uživamo uz ovu pažljivo osmišeljnu zezalicu.
No comments:
Post a Comment