tekst originalno objavljen na: monitor.hr
2015.
scenario
i režija: Glenn Ficarra, John Requa
uloge:
Will Smith, Margot Robbie, Adrian Martinez, Gerald McRaney, Rodrigo
Santoro, BD Wong, Brennan Brown, Robert Taylor
Ima
razloga zašto su “caper” trileri (triler-komedije koje u centru
imaju prevaru i pljačku) tako univerzalno popularni među publikom.
Oni su kao nekakav slatkiš – mora biti ozbiljno loš i promašen
da bismo ga takvim percipirali, kad je prosečnog kvaliteta, još
uvek je dobar. Možda zato što nas takvi filmovi angažiraju da ih
pratimo, stimuliraju našu percepciju i pažnju, donekle i intelekt,
iako se dosta često oslanjaju na školske obrate koji su
predvidljivi svakom iskusnijem gledaocu. A možda i zbog određenog
kodeksa koji ti filmovi ispostavljaju. Dok na prevaru i pljačku u
stvarnom životu često gledamo kao zločin (potpuno opravdano), za
džentlmene-prevarante i hrabre adrenalinske razbojnike u fikciji i
ponekad u vestima gajimo poštovanje. Razlog tome je jasan: žrtve
najčešće nismo mi, mi smo suviše pametni i/ili siromašni za to,
pustimo sad džeparenja i muljažu sa karticama. Njihove žrtve su
bogati ili makar dobrostojeći ljudi sa karakternim manama: neverni
muževi, kompulsivni kockari, pohlepni ili prosto nepažljivi tipovi.
“Dok je ovaca, biće i džempera od čiste runske vune”, kaže
stara mangupska izreka.
Focus
je jedan takav, prosečan do solidan “caper” koji priziva u
sećanja neke starije filmove koje percipiramo kao bolje, možda zbog
njihove onovremene inovativnosti, možda zbog nostalgične patine.
Pomislite na Wildera i Lubitscha, glamurozne prepoznatljive lokacije,
svet dokonih bogataša i “playboya” u večitoj igri biznisa koja
se svodi na onu prostačku “u koga je veći”. Focus je
film koji zbog toga paše kao čaša cedevite na topli letnji dan, do
te mere da ne stignemo pomisliti da bi možda radije popili pravu
limunadu.
Will
Smith je Nicky, profesionalni prevarant celog svog života. On je
pažljiv igrač i surovi realista, njegova filozofija je “nickel
and dime”, zakon masovnosti, makar u điru bila sitna lova, komadi
nakita, satovi, šibicarske prevare. Nije mu ispod časti da pozira
kao afrički kuvar ne bi li se domogao stola u elitnom newyorškom
restoranu. Tu će upoznati Jess (Robbie), prevarantkinju na početku
svoje karijere koja ima potencijala, ali je još uvek zelena. On će
je obučiti, ispraviti njene loše navike i priključiti svom
raširenom timu muljatora sastavljenom za Superbowl u New Orleansu.
Nakon uspešnog posla i jednog bonusa u vidu elaborirane
kockarsko-muljatorske akcije na Superbowlu, on će je ostaviti u autu
sa pozamašnom otpremninom, iako im se smešila zadivljujuća
romansa.
Njih
dvoje će se naći tri godine kasnije u Argentini na trkama neke niže
serije Formule. Tačka njihovog interesovanja je Garriga, Nickijev
poslodavac u akciji mazanja očiju suparničkog tima, a Jessin novi
dečko. Ponovni susret budi emocije kod oboje, što je posebna frka
za Nickija jer ovo nije posao od mnogo akcija za siću, nego jedno
veliko perušanje. Posebno što mu za vrat duva i Garrigin brutalni
pomoćnik Owens (McRaney).
I tu
film nedvosmisleno pada u tempu, umesto trilera više skreće u
pravcu romantične ljige i ljubavnog filma, ali ispostaviće se da to
ima nekog internog smisla, pošto je uvek ostavljena mogućnost da
neko nekog ili svako svakog tu nešto “radi” i mulja. Uostalom,
Focus nas na to veoma otvoreno upozorava u uvodu, u sceni u
kojoj Nicky drži predavanje svojoj novoj pomoćnici i usput joj drpa
sve što stigne – novčanik, sat, nakit. Suština je kao kod
mađioničarskog trika, skrenuti fokus na jednu stranu, a “klepiti”
sa druge. Ovo je jedan od onih filmova iz škole mišljenja
maksimalne iskoristivosti svih replika kasnije u narativu
(uključujući i potpuno nepotrebnu i trivijalnu prispodobu o
klistiranju), tako da znate kako ga valja gledati – sve pre ili
kasnije dolazi na naplatu. To je ujedno i mač sa dve oštrice, jer
vodi što u providne, što u inflatorne i stoga nemoguće obrate
prema kraju.
Ono
što spasava situaciju su glumci. Will Smith je poznatiji i
ostvareniji kao komičar, iako mi njegove komične uloge nikada nisu
legle. Prosto, nije moj tip humora. Međutim, u retkim dramskim
ulogama je uspeo da zablista, recimo u Six Degrees of Separation,
pa je prava šteta da nije više razvijao tu stranu karijere. Ipak,
ne može mu se osporiti da je zvezda, čak ni posle serije brljotina
u poslednjih nekoliko godina. Njegovo prisustvo na ekranu je
impozantno i verovatno je ključ njegovog uspeha. U Focusu je
uspešno izvršio tranziciju iz mladog glumca u sredovečnog, njegovo
prvenstveno oruđe je šarm i “no bullshit” stav i u tome uspeva
savršeno.
Veće
iznenađenje od njega je Margot Robbie. Ova australska glumica je
ostvarila internacionalni proboj kao Di Capriova žena kod Scorsesea
u The Wolf of Wall Street i publika i kritika je zapazila pre
svega njen sjajan izgled, pošto joj je uloga u velikoj meri bila
jednodimenzionalna. Ovde pokazuje da je materijal za veliku zvezdu,
mada ne nužno za veliku glumicu. Njena Jess je izuzetno zanimljiv
lik i čini se da pogađa upravo ono što Margot Robbie može izvesti
– istovremeno mora nagoveštavati integritet punokrvne “femme
fatale”, ali i naivnost šiparice sa krupnim plavim očima
zagledanim u život. Jess je potencijal, ali ni izbliza realiziran
kao što bi ona volela da misli. Ovo je bez sumnje kompleksna uloga,
ali utisak je da glumici to jednostavno leži, mada ostaje tračak
sumnje u njen raspon uloga. Uostalom, videćemo u narednih nekoliko
filmova u kojem pravcu će se krteati njena karijera.
Sjajni
su i epizodisti. Film im zaista pruža sočne scene da zablistaju.
Tako Adrian Martinez ima nekoliko urnebesnih scena kao Farhad, debeli
kompjuterski stručnjak poganog jezika i prljavih misli, dok Brennan
Brown sasvim uverljivo igra Nickijevog prvog partnera i “menadžera”
cele operacije u New Orleansu. Gerald McRaney je odličan u ulozi
opasnog tipa sa kojim je bolje ne kačiti se, a njegovi “rantovi”
su čisto zlato. Robert Taylor blista u jednoj sceni koju ima kao
lajavi i pohotni australski “playboy”, vlasnik suparničke ekipe
i meta prevare u Argentini. “Highlight” filma je, ipak, BD Wong
kao kompulsivni kineski kockar u onoj pomenutoj dugoj sceni na
stadionu, to jednostavno morate videti.
Autorski
dvojac Ficarra-Requa nije nepoznat filmskoj publici. Oni kao
scenaristi stoje iza Cats & Dogs filmova, kao i iza filma
Bad Santa. U rediteljskim foteljama su debitovali sa I Love
You Phillip Morris (2009), a usledio je film Crazy, Stupid,
Love. Njihov prevashodni žanr je komedija, a prevara se nekako
stalno provlači kao tema, nudeći, između ostalog, mogućnost
bizarnosti i apsurda. Focus svakako nije film koji će ući u
nekakve antologije, bilo njihove lične, bilo opšte-filmske, ali u
pitanju je jedan gledljiv i pristojan komad filmske zabave. Postoji
teza da je film o prevari i prevarantima dobar samo onoliko koliko je
dobra sama prevara u filmu. Ne bih se složio, Focus je dokaz
za suprotno: prevara je možda šibicarska, ali film nije ni u kom
slučaju loš.
No comments:
Post a Comment