2013.
režija: Hitoshi
Matsumoto
scenario: Hitoshi
Matsumoto, Mitsuyoshi Takasu, Tomoji Hasegawa, Mitsuru Kuramoto, Koji
Ema
uloge: Nao Ohmori,
Suzuki Matsuo, Haruki Nishimoto, Naomi Watanabe, Mao Daichi, Hairi
Katagiri, Lindsay Hayward
Ljudi koji su bili u
Japanu, naročito koji su živeli tamo, pre svega van Tokija,
uveravaju mene i javnost da Japan nije ništa bizarniji niti manje
bizaran od ostatka sveta. Da kao i svaka zemlja ima svoje neke
začkoljice, od kojih su neke zanimljive na nivou kurioziteta, neke u
velikoj meri olakšavaju život, a neke treće ga u priličnoj meri
zagorčavaju. Bilo kako bilo, nama koji Japan još nismo posetili,
podaci o upotrebljivosti kreditnih kartica (i slični životni
podaci) vrlo malo znače, nas zanimaju druge stvari: automati za
korištene ženske gaćice, klubovi mokrih sekretarica i slično.
Poenta priče je da smo mi navikli na svoju fantaziju o Japanu i
japanskoj (sub-)kulturi i da smo savršeno zadovoljni s njom iako je
ona samo fantazija.
Sa druge strane,
čini se da su i Japanci savršeno zadovoljni sa našim fantazijama o
svojoj zemlji, da ih zabole dupe za provincijalno poimanje ugleda
zemlje i da su spremni da udovoljavaju našim fantazijama dokle god
im se to isplati, pa makar to bili i seksualni fetiši ili nešto još
uvrnutije. Uostalom, nismo mi izmislili njihove bizarnosti, oni su.
Jedna od tih
bizarnosti je i Hitoshi Matsumoto, neka vrsta pop-kulturnog fenomena,
provokativni komičar koji se otisnuo u autorske vode i počeo da
snima više nego provokativne filmove. Sa jedne strane, u njima daje
svoju sliku modernog Japana, šta god to značilo. Sa druge,
udovoljava svojoj mašti, pošto su mu filmovi uglavnom zezalice i
festivali laganih bizarnosti. Sa treće, opet, jasno je kao dan da ne
računa samo na domaću publiku, koliko na inostranu, onu koja
zapravo i kupuje sve japanske bizarnosti. Nakon što smo imali čoveka
koji raste do džinovskim razmera i obračunava se sa godzilama i
sličnim monstrumima (Big Man Japan) i “downright”
festival bizarnosti sa anđeoskim penisima (Symbol), Matsumoto
nas sada vodi u podzemlje seksa.
Naslov je i zezalica
na temu rejtinga (nije za mlađe od 100 godina), ali i rukavica u
lice cenzorima. Iako tu nema eksplicitnosti u strogom (ili vulgarnom)
smislu, ovo ipak nije film prilagođen za široku publiku. On sadrži
neke druge, bizarnije i teže ocenjive scene i elemente, a šok mu je
sasvim regularna taktika, zapravo i osnova i najveća vrednost. Čak
ni najiskusniji gledaoci ne mogu predvideti šta će se sledeće
dogoditi.
Evo primera već u
prvoj sceni. Ženska u “public masturbator” kaputu i obaveznim
štiklama popravlja šminku u toaletu, sa sve cigaretom u uglu usta.
Elegantnim korakom se vraća za sto gde je čeka posve običan,
uglađen sredovečni muškarac, naš junak Takafumi Katayama
(Ohmori). On joj priča o Beethovenu i Odi radosti. Ona ga nemo sluša
sa praznim, lagano smorenim izrazom lica. Onda iz vedra neba ustaje i
šutira ga u glavu i izlazi iz restorana. On izlazi za njom, a ona
nastavlja da ga udara dok se nesrećnik ne stropošta niz stepenice u
ekstazi.
Da, ovo je film o
sadomazohizmu, pa će se naš Katayama učlaniti u klub odakle su mu
poslali damu na test. Međutim, ovo nije klub kao ostali tog tipa,
ograničeni na jednu prostoriju. “Kraljice”, kako se dame
nazivaju, pojavljivaće se iznenada, po sopstvenom nahođenju i
činiti što im je volja, dok gospodin mora ostati pasivan i
submisivan. Ugovor se potpisuje na godinu dana i prekid ugovora pre
vremena nije moguć.
To će dovesti
isprva do nekoliko predivno čudnih scena i incidenata u kojima će
Katayama uživati, praćen pogledima tihe jeze od strane slučajnih
prolaznika na ulici ili gostiju u lokalima. Međutim, Katayama ima i
svoj život, ma kako on nepotpun bio, radi kao prodavac nameštaja,
ima komiranu ženu u bolnici i klinca kod kuće za kojeg se često
brine njegov tast. Prava frka nastaje kada se Katayamin nastrani hobi
počne mešati u ne baš najugodnije sfere života, kad domine počnu
da ga posećuju na poslu i kod kuće.
Negde na polovini,
iz nejasnih razloga, ali svejedno “coolerski”, Matsumoto počinje
da ubacuje meta-delove. Vidimo grupu kritičara kako u pauzi gledanja
filma komentarišu događaje i pokušavaju dati značenje. Film koji
oni gledaju je isti kao i film koji mi gledamo, radio ga je
stogodišnji autor kao svoj testamentarni, poslednji film i on nudi
objašnjenja, uglavnom za stranske i manje bitne stvari, poput
laganih zemljotresa koji prate Katayamu i ostale likove na ekranu.
Taj meta-nivo, iako možda nije baš najpotrebniji, svakako je
osvežavajući i pomaže nam da steknemo neki dojam o strukturi
filma. Problematičnija je situacija u kojoj Matsumoto još jednom
promeni ton i film okrene u smeru klasične naracije sa svim opštim
mestima eksploatacijskih i B-filmova, posežući za rešenjima koja
su tek ponekad sveža (kao što je igrarija sa dokumentarnim
formatom), dok su uglavnom prvoloptaška.
Ali i pored toga,
R100 je više nego gledljiv i zabavan film. Jedan od razloga
je apsolutno sjajno pogođen vizuelni identitet. Fotografija je
toliko ispranih boja da je skoro crno-bela, sa tek ponekim detaljem u
drugom planu koji nas podseća da ipak nije tako. To asocira na noir
filmove i potpuno ima smisla, iako je Katayama suviše pasivan da bi
bilo šta tražio i otkrivao. Ipak, mračna, misteriozna atmosfera je
tu. Muzika se isto sjajno uklapa u nju i varira od moćne klasike,
preko cool jazza do nekakve disco-pop varijante sa ironijskim
odmakom. Casting je sjajan, posebno u domenu izbora dama, uključujući
i najvišu američku rvačicu Lindsay Hayward kao “über”-kraljicu
dominacije. Čak ni trashy specijalni efekti vezani za njegove
orgazme ne smetaju u konačnom utisku o filmu.
Problem može biti
komunikacija sa publikom. R100 je možda suviše
konvencionalan za “hardcore” fanove Matsumotovog rada, naročito
prema kraju filma. Sa druge strane, pri početku je suviše šokantan,
nasilan i nagao za nenaviknutu publiku. Ipak, kad se podvuče crta, u
pitanju je izuzetno zabavan film koji nudi sasvim dovoljno užitka i
materijala za analizu i učitavanje značenja. Preporuka.
No comments:
Post a Comment