2014.
scenario
i režija: Justin Simien
uloge:
Tyler James Williams, Tessa Thompson, Teyonah Parris, Brandon P.
Bell, Kyle Gallner, Brittany Curran, Brandon Alter, Dennis Haysbert,
Peter Syvertsen
Varaju
se američki komentatori i naivci koji tvrde da žive u post-rasnom
društvu, u društvu u kojem rasna i etnička pripadnost ne znače
ama baš ništa. Čak ni formiranje klase bogatih ne-belaca ne utiče
na to da je američko društvo podeljeno i po rasi, kao što ne utiče
ni činjenica da su najplaćeniji sportisti i muzičari uglavnom
Afro-Amerikanci. Objašnjenja su jednostavna: i jedni i drugi pre
svega zabavljaju belu publiku koja plaća ulaznice da bi ih gledala,
a sport i zabava su ljudima iz ghetta verovatno jedine lestve
socijalne mobilnosti. Crni predsednik je samo dekoracija. Nije to
pitanje boje kože, u filmu se čak to i podvlači na jednom mestu
(iskvarcani belci su tamniji od svetloputih crnaca), koliko je to
pitanje identiteta, preuzetog, izabranog ili izgrađenog načinom
života. Dear White People je film o tome.
U
pitanju je efektan miks satire, komedije i drame, sa mnogo naklona
raznim uzorima iz filmske istorije i sa inteligentno izabranom i
majstorski izloženom temom. Priča je postavljena na fiktivni elitni
univerzitet poznat po dugoj, uglavnom belačkoj tradiciji koji se u
ova postmoderna doba folira kako je tolerantno mesto zbog crnih
studenata, profesora i dekana, a zapravo je jedno od onih mesta koje
samo ušminkava večiti status quo. Američki univerziteti su sami po
sebi idealni poligon za društvo u malom, jer tu studenti mogu da
teestiraju život, posao, politiku i ostale igre za velike momke u
praksi, u malom, na univerzitetskom nivou i novou campusa. Mogu
pisati za novine, učestvovati u sindikatima i političkim telima,
komunicirati sa upravom, da ne pominjemo sve one praktične stvari
koje studiranje podrazumeva. Naravno, tu su i žurke, seks, duvka,
druženje, a možda se ponekad nađe vremena i za dosadne aktivnosti
poput odlaska na predavanja ili učenja za ispite.
Dear
White People prati događaje koji su doveli do rasnog skandala na
univerzitetu, kada je dominantno belački humoristički
list/portal/kanal ponosan na svoju političku nekorektnost napravio
žurku rasističke tematike koja se sprdala sa pop-kulturnim
stereotipima vezanim za crnce. Znate već, pištolji koji se drže
položeno, kajle, kačketi, dresovi, “pimps & hoes”, maske sa
likom predsednika i prve dame. Neredi su izbili kada su crni studenti
saznali za tu žurku i otišli da se obračunaju. Iza svega toga
stoje i prirodne tenzije i očekivano nepoverenje, ali i iskreni
aktivizam, i agenda, i njuh za skandal i auto-marketing pojedinih
persona. Na kraju, ali ne i najmanje važno: krizno je vreme, pa se i
producent reality programa mota po campusu u potrazi za svežim
idejama koje će progutati američka većinska publika, crna ili
bela.
Film
pratimo iz ugla četvoro ljudi, crnih studenata, od kojih svako ima
svoje shvatanje rase i pripadnosti. Sam (Thompson) je radikalska
aktivistkinja koja pojačanim angažmanom ide protiv svog
rasno-mešanog porekla i zapravo anarhističkih, umetničkih ideala.
Ona vodi radio-emisiju koja je dala ime filmu. Nasuprot njoj je njen
bivši dečko Troy (Bell), dekanov sin koji ima potrebu da se svidi
svima, i crnima i belima, stalno menjajući način na koji će se
predstaviti. On je “čiča-Toma” iz govora Malcoma X, on je onaj
integralni deo američkog društva, on je pouzdani šraf u
mašineriji. Takođe, tu imamo i Coco (Parris) koja pegla kosu i
skriva svoje ime jer joj zvuči suviše “ghetto”. Pred njom je
cilj da se domogne televizije i postane zvezda, a za to je sposobna i
proračunata, i iako bi radije govorila od modi, ne preza ni od toga
da u svojim slatkastim videima poteže rasne i političke teme. A van
svih tokova je Lionel (Williams), dečko sa ludom kosom koji je
jednako neprihvaćen od crnaca i od belaca, od belaca zato što je
crnac, od crnaca zato što je gay. Njegova jedina želja je da se
bavi novinarstvom na pošten način, tako da mu rasa i rasne agende
ne utiču na pisanje.
Dear
White People je promišljen film koji se referira na svašta. Na
modu. Na filmove i filmske autore. Na politiku. Na revolucije. Na
medije. Dijalog sačinjen od brzih i dosetljivih replika priziva u
sećanje Paddija Chayevskog i njegovu opaku satiru (The Network, The
Hospital), a rediteljski tretman asocira na Altmana, mada nikad nije
toliko glasan i izgubljen u šumi likova i šumu dijaloga koji se
preklapaju. Naći će se tu i gomila referenci, “in character” i
“out of character”, od ranog Spikea Leeja, pa do modernog indie
filma i Wessa Andersona (film je izdeljen na kratka poglavlja sa
podnaslovima na karticama).
Film
je pažljivo napisan i znalački režiran, posebno za debitanta.
Ipak, autorovo neiskustvo ponekad izbija u prvi plan, pre svega zbog
činjenice da pokušava reći previše toga i govoriti o previše
toga, pa Dear White People deluje neujednačeno, pun digresija i
nedovoljno fluidno. Srećom, to nam neće biti na smetnji jer je
gluma vrhunska, a likovi, iako pomalo arhetipski nikad ne prelaze
granicu stereotipa. Jednostavno, verujemo njihovim dijalozima,
njihovim temama i dilemama.
Problem
sa Dear White People je naša perspektiva. Sa nerešenom
egzistencijom, trabunjanje o identitetu je luksuz. Evropske države
su pre svega nacionalne, postoje nepisana pravila i svi ih se drže,
domaći i stranci. Imigrantska kultura postoji, ali realno u
poslednjih 50-ak godina, nijednu od tih država nisu izgradili
imigranti koji su kontinualno dolazili, kao što je to slučaj sa
Novim Svetom. Tako da se globalizacija oseća u trivijalnijim
stvarima, u kuhinji, u zabavi, ali imigranti ne pokušavaju aktivno
da utiču na ustrojstvo društva. Konačno, Evropa je manje rasno
izmešana od Amerike, sa izuzetkom tek nekoliko zemalja na Zapadu, pa
pitanje rasizma i građanskih prava nije tako goruće kao u Americi
60-ih, čak ni kao u Americi sada, imajući u vidu incidente sa
rasističkom pozadinom. U tom smislu, Dear White People je film koji
mnogo bolje komunicira sa američkom publikom, nego sa evropskom. To
nije ništa loše, to je jednostavno fakat.
No comments:
Post a Comment