2014.
režija: Kornel Mandruczo
scenario: Kornel Mandruczo, Viktoria Petranyi,
Kata Weber
uloge: Zsofia Psotta, Sandor Zsoter
A počinje tako dobro, jednom od onih scena kojima
je mesto u antologijama savremenog filma, dugom i preciznom “vožnjom”
koja prati devojčicu koja biciklira kroz suncem okupanu, ali
napuštenu Budimpeštu, a za njom “galopira” čopor pasa,
velikih, malih, rasnih, mešanaca i džukela. Praćena klasičnom
muzikom, ova scena deluje strašno i urezuje se u pamćenje. Zapravo,
deluje kao nekakav strašan, gotovo apokaliptičan san i u prilog
tome govori činjenica da devojčica niti ne ubrzava okretanje pedala
praćena zastrašujućim čoporom.
White God dolazi
sa određenim pedigreom festivalskih uspeha i nagrada, posebno u
Cannesu. Reditelj Kornel Madruczo je pokupio nagradu Un certain
regard, a dva psa simpatičnih imena Luke i Body su nagrađena
“Psećom Palmom” za svoje uloge. Ta druga nagrada nikako nije
nezaslužena, ali su je zaslužili i njihovi treneri, kao i celokupna
ekipa angažovana na snimanju scena sa psima od kojih su neke
“masovke” zastrašujućih razmera. Budimo iskreni, nije to lako
snimiti, a White God
je na tom planu apsolutno impresivan. Očekivanja su, dakle, tu.
Visoka i dodatno podgrejana festivalsko-kritičarskim “hypeom”,
učitavanjem socijalno-političkog konteksta i izjavama reditelja na
tu temu. Ništa od toga ne može da vas pripremi na činjenicu koliko
je White God,
ispod sve te ulaštene površine, jedan zapravo loš, promašen i
iznad svega neartikuliran film.
Razlog za to je kriminalno pretenciozna priča i
kriminalno loš scenario. Devojčica Lili (Psotta), ona sa biciklom
(života mi, ne odvaja se od bicikla) mora da provede naredna tri
meseca sa svojim, “otuđenim” ocem (Zsoter), pošto majka ide na
duži službeni put. Problem je u tome što je otac jedan neuspešan
i ogorčen čovek (radi kao veterinar-kontrolor u klanici, stan mu
izgleda kao da se tek uselio), te stoga drkadžija sa kojim
“princezasta” tinejdžerka ne želi imati posla. Lili je k tome
gotovo patološki vezana na svog psa, krupnog mešanca Hagena.
Problem je u tome što je politika susedstva u kojem njen otac živi
restriktivna po pitanju pasa, a ni otac nije entuzijastičan da deli
životni prostor sa velikom džukelom. Dodatni problem su mađarski
“rasni zakoni” po pitanju pasa, prema kojima se za držanje
mešanaca zahteva registracija i plaća taksa, što je veoma jasna
simbolika (nisu tu potrebna rediteljeva objašnjenja u intervjuima)
koja gađa i pogađa “orbanizaciju” Mađarske i društveni
poredak na ivici fašizma.
Bilo kako bilo, Hagen završava na ulici. Najpre
je sam, ali se ubrzo “skompa” sa bandom uličnih i napuštenih
pasa sa kojima beži od šintera i uopšte ljudi ne tako dobre volje.
U međuvremenu, Lili ga traži i kreće na put samouništenja (znate
već, bezobrazluk u školi, cigarete, alkohol, droga, partijanje) u
nemogućnosti da nađe svog ljubimca i prijatelja. Hagen će imati
svoju odiseju po budimpeštanskim ulicama, koja uključuje i Cigane i
klošare i pasje borbe i nehumani azil za pse i u konačnici pasju
revoluciju.
Dobro, natuknica sa fašizmom i rasnim zakonima je
na mestu, naročito ako pratite vesti iz Mađarske, ali problem je u
tome što ostaje samo natuknica. Razrade tu nema, a nema ni neke
naročite političke oštrine. Psi u ovom filmu mogu predstavljati i
Rome i ilegalne imigrante i uopšte siromašnije slojeve, ali oni su
tu nebitna masa, najčešće bez ikakvih svojstava i karaktera. Bar
na neko vreme možemo da se zadovoljimo sa varijantom “Lassie se
vraća kući” sa minimalnom socijalnom oštricom smeštenom u
prljavštinu budimpeštanske i periferijske margine. Iako je tipski,
taj pristup donekle radi posao do jednog određenog trenutka, posle
kojeg sve odlazi u dubiozu i nebulozu.
Taj trenutak je negde na ulasku u famozni treći
čin, kada se Hagen reši iz ilegalnog ringa za borbe pasa i kada
završi u azilu odakle će povesti pasju revoluciju. Ta revolucija
je, ma kako vizuelno impresivno izgledala (ponavlja se i dalje
razrađuje scena sa početka), tupa, šuplja, bezzuba i potpuno
besmislena. Logika kojom se Mandruczo tu vodi i kao scenarista i kao
reditelj je disneyevska, naivna, blentava sa dozom nepotrebnom
popovanja. Dodatno, završetak filma se odlaže i odlaže u nedogled,
pa pored nebuloze klizi u smaranje i otvorenu iritaciju, sve do kraja
koji se slobodno može svrstati u kategoriju transfera blama i uvrede
za inteligenciju.
Za razliku od pasje ekipe, kojima svaka čast na
glumačkim dostignućima, barem su nas spasili od jeftinog CGI-ja,
ljudska glumačka ekipa ne blista. Zsofia Psotta pogađa one
iritantne tonove koji se traže od tipične tinejdžerke, a Sandor
Zsoter ne diže njenog oca ni zericu iznad stereotipa drkadžije.
Nesretni glumci nisu tu ništa krivi, oni su samo radili na likovima
kakve su dobili, bez pokušaja da im udahnu lični pečat, a ni
reditelja Kornela Mandrucza očito rad sa glumcima nije previše
zanimao. Isto, samo u još većoj meri, važi i za galeriju
epizodista iz Liline muzičke škole, zgrade u kojoj otac živi ili
sa ulica kojima Hagen luta. Oni su još veći stereotipi bez ikakvog
odstupanja od zadatog. Za utehu možda, ali i to samo donekle, može
poslužiti to što film izgleda solidno, sniman kamerom iz ruke u
širokoj paleti boja, koja ipak ponekad postaje previše treskava i
van fokusa.
Ostajem zbunjen činjenicom da je žiri u Cannesu
nagradio ovakav film. Mislim, svaka čast za rad sa psima, donekle i
ideju da se iz pasje, ulične perspektive secira stanje u mađarskom
društvu koje drma i surova tranzicija i još surovija kriza, ali
iznad svega unutrašnja politika i odsustvo tolerancije. Problem je u
tome što u ovom filmu ta ideja nije razrađena i što se Mandruczo
jako muči da pronađe nešto makar nalik tonu, usput se oslanjajući
na barem tri različitih “štaka” i filmskih klišea. White
God tako ostaje jedan pretenciozan i
potpuno infantilan film koji se prodaje za vrhunsku umetnost.
Pretencioznog počinje već sa naslovom koji asocira na kultni film
White Dog
(Sam Fuller, 1982) koji za protagonistu uzima psa treniranog da
napada Crnce. Ovde je ta metafora na rasizam izuzetno neuspela, ali
izgleda da je nekima u publici i festivalskim selektorskim krugovima
dovoljno da je ona tu. Porazno.
No comments:
Post a Comment