2014.
scenario
i režija: Josh Lawson
uloge:
Bojana Novaković, Josh Lawson, Erin James, T.J. Power, Damon
Herriman, Kate Mulvany, Kate Box, Patrick Brammall, Lisa McCune, Alan
Dukes, Kim Gyngell
The
Little Death je poprilično direktan prevod od francuskog “Le
petit mort”, što je pesnički izraz za orgazam. I dalje ne znam
logiku po kojoj je smrt poetičnija i prijatnija od seksa, ali to sam
samo ja. Kod nas je, makar na Festu, preveden kao Slatka tajna
orgazma i to pogađa suštinu, mada se iz naslova briše ona
uvrnuta, opasna i potencijalno smrtonosna komponenta seksa. U pitanju
je u neku ruku hyperlink priča smeštena u okruženje parova u
srednjeklasnom sydneyskom predgrađu, od kojih svaki krije poneku
seksualnu tajnu. Budimo iskreni, to su najčešće bizarni i potpuno
bezazleni fetiši, ali i takvi su pod lupom javnog morala, potisnuti
i imaju potencijala da aktere uvuku u razne neprilike.
Recimo,
naš prvi par je jedini koji se sastoji od dvoje otvorenih fetišista.
Paul (Lawson) se pali na ženska stopala, a njegova dugogodišnja
devojka Maeve (Novaković) ima fantaziju da bude silovana, međutim
sa tom fantazijom osnovna logika nije u redu – silovanje je samo
ako žrtva to ne želi.
Drugi
par su Dan (Herriman) i Evie (Mulvany) i njihov brak je u krizi zbog
ustajalog seksualnog života, pa im terapeut predloži da svoje
aktivnosti začine sa malo “role-playa”, što je sve slatko i
nevino dok ne postane preterano i preko svake mere elaborirano.
Treći
par su Rowena (Box) i Richard (Brammall), u braku su i godinama se
neuspešno trude da dobiju dete. Možda je problem što Rowena nije
doživela orgazam, a okidač za to su joj Richardove suze, što mu ne
sme priznati, pa se uvlači sve dublje i dublje u mrežu laži i
elaboriranih prevara i nameštaljki.
Priča
sa četvrtim parom je slična. Oni su Phil (Dukes) i Maureen
(McCune), sredovečni, dugo u braku i sa dvoje dece. Njihov seksualni
život je nepostojeći. Nije da se Phil ne trudi, ali Maureen je
prema njemu hladna i odbojna. A Phil voli jednu drugačiju Maureen,
uspavanu, pasivnu, otvorenu, onu koja ga ne vređa i ne omalovažava.
Peti
par zapravo i nije par, mada će možda to jednog dana poznati.
Monica (James) je osoba sa delimično oštećenim sluhom (nosi
aparat) koja radi u centru za pomoć gluvonemim osobama kao
prevodilac sa i na znakovni jezik. Sam (Power) je njen klijent sa
jednom neobičnom željom: pozvao bi liniju za telefonski seks.
Usput,
da bi bilo još zanimljivije, kvartom se šeta novi sused, usamljeni
i uglađeni gospodin Steve (Gyngell), uvek dolazi u nezgodno vreme,
deli ljudima kolače i usput ih obaveštava da je osuđivani
seksualni prestupnik. Niko ga neće pitati za koji tačno prestup je
osuđen, niko neće imati reakciju, niko neće ni čuti šta je
zapravo rekao. Neki će biti opčinjeni njegovim kolačima koji ih
podsećaju na detinjstvo, a koji su nestali sa tržišta jer su
navodno rasistički (čokoladni keksi u obliku crnog dečaka). Drugi
će misliti samo na svoje trenutne probleme.
The
Little Death svakako ima svoje sjajne trenutke smeha i razonode.
U pitanju je seksualna komedija, ali ne od onih vulgarnih,
polu-pornografskih, niti od još vulgarnijih glupačkih i ćoravih
komedija koje se baziraju na transferu neprijatnosti. Štos nije u
tome da ismeva seksualne prakse i fetiše, oni su normalni, postoje
vekovima, čak smo im i nazive smislili, nego se igra sa našim
poimanjem tih fetiša, sa našim sramom od njih, zapravo sramom od
samih sebe. Na tom polju, takav iskren stav sam po sebi ne može
naškoditi, jer je izvor za ponekad “over-written”, ali generalno
na mestu humor koji se čini iskrenim.
Problem
nastaje na filmskom nivou. Fetiši su centralna tema, ali variraju od
učestalih i gotovo standardnih do retkih i bizarnih. Druge veze su
arbitrarne, neki parovi se poznaju međusobno, drugi ne. Neki se
slučajno sreću u prolazu, drugi ne. Prestupnik koji ide od vrata do
vrata je funkcionalan kao “comic relief”, ali ne uspevamo da
shvatimo njegovu poentu, jer čak nije ni katalizator radnje. Najveći
problem je sa promenom tona prema kraju filma, pa umesto ugodnih
kratkih komičnih crtica imamo dvadesetominutnu sekvencu sa Samom,
Monicom i očekivano trashy damom sa vrućeg telefona. Ima to nekih
svojih komičnih momenata (očekivanih, kao i ceo film, uostalom),
ali je evidentan pad u tempu. To u principu znači da drugi parovi
ispadaju iz slike, neki od njih čak ostaju nedorečeni.
Josh
Lawson je relativno poznat glumac, više na televiziji nego na filmu,
ali je debitant kao reditelj i to se vidi. Koncept se čini
standardnim: izabrati nekoliko sličnih priča, igrati na očekivani
humor, spojiti ih u jedan kompozitni film sa jednom tematskom i
nekoliko situacionih poveznica. Problem je u tome što potencijal
filma nije do kraja realizovan. Ovako je to jedna umereno smešna
komedija o seksualnim zgodama i nezgodama, pre svega o onome što
skrivamo pod maskom savršenog (malo)građanskog života. A mogao je
biti i bolji film da je reditelj više pažnje posvetio filmu kao
celini, a ne samo pojedinim delovima.
No comments:
Post a Comment