2014.
režija:
Stephen Daldry
scenario:
Richard Curtis, Felipe Braga (po romanu Andija Mulligana)
uloge:
Rickson Tevez, Eduardo Luis, Gabriel Weinstein, Rooney Mara, Martin
Sheen, Wagner Moura, Selton Mello
Iskreno,
nikad nisam baš “kupovao” Stephena Daldrija. Za moj ukus,
njegovi filmovi su kalkulantski, sentimentalni, manipulativni, rekao
bih čak ljigavi. Takvi kakvi su, neretko su dobijali pažnju
kritike, publike i naročito Akademije, pa se Daldry redovno nalazio
među nominacijama za najboljeg reditelja. Njegova filmografija do
Trasha broji sledeće naslove: Billy Elliot, The
Hours, The Reader i Extremly Loud and Incredibly Close,
a kao sledeći projekat je najavljen Wicked, odnosno The
Wizard of Oz iz kontra-ugla, koji imam najbolju nameru da
preskočim.
Zapravo,
nemam ni najblažu predstavu kako sam i zašto Trash uvrstio
na listu filmova za pogledati. Ozbiljni novinski napisi su, osim
Daldrijevog angažmana, isticali kako je u pitanju ekranizacija young
adult avanturističkog romana (prestar sam za te stvari) i kako dosta
liči na Slumdog Millionaire, što nije neka naročita
preporuka za mene. Nisam pao ni na poznata glumačka imena, Rooney
Mara mi je “so-so” glumica, a Martina Sheena odavno više ne
uzimam ozbiljno, naročito kad igra popove. Ko nije pogledao Gospu,
neka pogleda čim bude u mogućnosti, neprocenjivo trash iskustvo.
Ovde opet igra popa, ali u Brazilu. Biće da je razlog za moj
entuzijazam u ovom slučaju bila ta latino-američka socijalna
komponenta i prisustvo Wagnera Moure, poznatog iz oba Tropa de
elite filma.
Jose
Angelo (Moura) beži od policije koja ga juri i u ruci nosi novčanik
koji je, verovatno, i predmet te jurnjave. Pre nego što ga uhvate,
on uspeva taj novčanik hititi na kamion-đubretarac i isti završava
na deponiji. Jose Angelo završava mrtav, ali budite bez brige,
pojaviće se u ponekom flashbacku. Novčanik na deponiji nađu klinci
iz favele Raphael (Tevez) i Gardo (Luis) kojima je kopanje po smeću
glavni izvor prihoda. Međutim, policija, a posebno brutalni
inspektor Frederico (Mello) im diše za vratom, pa im se cela
situacija učini sumnjivom. Zato će u priču uključiti i trećeg
mulca, Rata – Pacova (Weinstein) koji obitava u kanalizaciji. Priča
ih, naravno, vodi tragom korupcije nezapamćenih razmera, a od pomoći
će im biti i cinični sveštenik (Sheen) i njegova mlada pomoćnica
(Mara) puna ideala.
Ono
što sledi je serija avantura, sentimentalnih i naivnih, ali zapadnom
posmatraču prihvatljivih. Znate već šablon, siromašni protiv
bogatih, borba za goli život, scene složene tako da nam pobude
emocije i empatiju, ali daleko od šokantnih za svakoga ko je u
životu pogledao više od nekoliko takvih filmova. Klinci su u redu,
iako dvojica od trojice deluju dosta mlađe od svojih navedenih
godina u filmu, dok su stariji profesionalci rutinirano odradili
svoje uloge. Odrednica Slumdog Millionaire je ovde dosta
precizna, samo što Trash još više deluje kao reciklaža ne
samo plastičnih boca, nego i ideja.
Zapravo,
ne znam kojoj je publici ovo namenjeno. Film je uglavnom na
portugalskom, Felipe Braga je potpisan kao scenarista, a zapravo je
samo prevodio dijaloge, pa zato odbija anglofonu manje obrazovanu
publiku, kao i onu mlađu. Starija i zahtevnija publika je već imala
prilike da vidi dosta ozbiljnije brazilske filmove na sličnu temu,
Cidade de deus i Tropa de elite su samo prvi i
najzvučniji naslovi, ali daleko da se sa njima iscrpljuje “pool”
filmova za pogledati. Sam Brazil nije sila sa kojom se preterano
računa na globalnom distributerskom tržištu, pored toga što imaju
i ozbiljnije filmove od ovoga.
To
ne znači da je Trash loš film. Ne, sasvim je pristojan, ni
manje ni više nego gledljiv, prvoloptaški i štancerski, nikom
preterano provokativan, nikom uvredljiv, bez velikih otkrića, ali i
bez kapitalnih zajeba. Da sam u osnovnoj školi, verovatno bi mi bio
simpatičan. Ovako, to naprosto nije za mene. Zato bolje pogledajte
paragvajski 7 Boxes koji sličan milje tretira energičnije i
sa više inovacija, a manje oslanjanja na stare trikove.
No comments:
Post a Comment