2015.
scenario
i režija: Alex Garland
uloge:
Domhnall Gleeson, Oscar Isaac, Alicia Vikander, Sonoya Mizuno
Ime
Alex Garland će vam se sigurno učiniti makar ovlaš poznatim, pa da
vas poštedim i podsetim: u pitanju je pisac i scenarista. On je
autor romana The Beach koji je doživeo filmsku ekranizaciju u
rukama Dannija Boyla. Garlandova kasnija scenaristička karijera je
takođe bila vezana za Boylovu rediteljsku, i to sa SF filmovima 28
Days Later i Sunshine. Garland je nekako ostao u vodama
SF-a, radeći adaptaciju romana Kazua Ishigura Never Let Me Go,
te re-boot kultnog pulp filma 90-ih Dredd, a očekuje se još
jedna adaptacija, u ovom slučaju kompjuterske igrice Halo.
Zato
ne čudi da je Garland za svoj rediteljski debi izabrao upravo SF. U
pitanju je stara, reklo bi se večita tema: sanjaju li androidi
električne ovce, odnosno može li veštačka inteligencija postati
toliko svesna da se sama razvija. Nadalje se ispostavlja filozofska
tema šta to znači biti čovekom (u slučaju ovog filma, ženom), je
li to svest, savest, emocije, inteligencija ili pak mogućnost
manipulacije. Tako gledano, Ex Machina nastavlja niz SF drama
koje su se pojavile u poslednje vreme i gde spadaju Her
(operativni sistem koji evoluira daleko brže nego čovek) i Under
The Skin (vanzemaljka-ispitivačica razvija svoju ljudskost).
Međutim, citati na koje se ovaj film oslanja su daleko stariji,
književni koliko i filmski, od Ostrva doktora Moreaua H. G.
Wellsa, preko Karela Čapeka i Asimova, što da ne i Frankensteina
Mary Shelly, pa do Blade Runnera i The Matrix serijala.
Junak
koga pratimo je Caleb (Gleeson), programer u velikoj firmi nalik
Googlu. Od svih zaposlenika, baš je on izabran da provede sedam dana
na udaljenom imanju sa misterioznim i genijalnim šefom Nathanom
(Isaac). Međutim, umesto poslovnih saveta i “life coachinga”,
šef ima za njega jedan specijalan i ultra-tajni zadatak. Naime,
Nathan je došao do završne faze konstrukcije veštačke
inteligencije i na Calebu je da sprovede nešto izmenjen i unapređen
Turingov test (utvrđivanje je li u pitanju mašina ili čovek) na
najnovijem robotu, Avi (Vikander). Prvo pitanje koje Caleb mora
rešiti je oseća li prema Avi nešto što bi mogao osetiti prema
ljudskom biću. Drugo je procena ima li Ava svest i je li sposobna za
učenje. Konačno, treće pitanje na koje Caleb mora dati odgovor je
ima li utisak da Ava oseća nešto prema njemu.
Ava
je, na prvi, vizuelni dojam mnogo više robot nego čovek. Ima
ljudske konture tela, ali je sve osim lica prekriveno metalom,
elektronikom i mrežom. Međutim, njena inteligencija je mnogo više
ljudska nego kompjuterska. Prvi susret između njih dvoje je čudan
na način na koji je čudan susret dvoje neznanaca koji moraju
otpočeti razgovor. Svi njihovi susreti se odvijaju u skučenoj
kabini, njih dvoje su odvojeni staklom i vrlo brzo će se postaviti
ne samo pitanje antropomorfnosti (već na drugom sastanku Ava će se
pojaviti obučena u ljudsku odeću), nego i pitanje slobode.
Ono
što se mora podvući u ovom filmu je genijalna ekonomika scenarija:
film je ograničen na nekoliko lokacija (kuću, istraživačko
postrojenje u podrumu i okoliš netaknute prirode) i praktično ima
samo četiri lika, od kojih je četvrti Nathanova kućna pomoćnica
Kyoko (Mizuno) koja ne govori. Ako izuzmemo pokazivanje lokacija
(vodopadi i slično), ne baš impozantni budžet filma od nekih 15
miliona dolara je utrošen sjajno na stvaranje atmosfere i vrlo
uverljive efekte za koje predviđam da će “ostariti”
dostojanstvenije od mnogih drugih. Glumačka podela je isto odlična,
mladi Gleeson je uverljiv kao geek, pametan, ali ne prepametan, možda
čak pomalo naivan u socijalnim situacijama. Nasuprot njemu imamo
Isaaca koji ređa dobre uloge jednu za drugom, a ovde nalazi fini
balans između mesijanstva, pragmatičnosti, zena i mužjaštva.
Međutim, prava zvezda filma je Alicia Vilander, nekadašnja
balerina, koja ima veoma težak zadatak da nađe pravi balans između
robotske i ljudske prirode svog lika, da pokaže emocije uverljivo,
nikako karikaturalno, da ubedi Caleba i gledaoce da je prava osoba.
Njena uloga u najboljem smislu priziva u sećanje ostvarenje Sean
Young u Blade Runneru.
Ex
Machina, naravno, nije film bez svojih problema. Jedan od njih je
činjenica da svoj filozofski i antropološki potencijal ne koristi
ni izbliza dovoljno, već ionako poznate teze iz literature i filmova
više gomila nego što ih razlaže na inovativan i zanimljiv način.
To neumitno vodi do pada u tempu pri sredini filma. Film ipak ne
postaje previše dosadan zahvaljujući raspoloženim glumcima,
atmosferi, scenografiji, fotografiji i muzici. Drugi, možda čak i
značajniji problem skriva se u dramaturgiji: motivacija i odnosi
između likova su takvi da su obrati “telefonirani” i nadasve
providni. Od početka nam je jasno da je Nathan usiljeno cool, da je
njegova konzumacija alkohola “čehovljevska puška” i da sa
svojim istraživanjem skriva zadnje namere. Jasno nam je i da su
odnosi između njega i robota (robotica?) nategnuti i da će
eskalirati u sukob. Međutim, i ovaj problem je rešen veoma efektnim
i iznenađujućim raspletom.
Sve
u svemu, mora se reći da je Ex Machina (namerno je
izostavljena prva reč latinske sentence, shvatićete i zašto) jedan
sasvim solidan film. Neki od momenata su genijalni u svojoj
neočekivanosti, kao onaj ničim izazvani ples negde na polovini
filma. Drugi su, pak, suviše predvidljivi i iskorišteni na način
da nisu samo citati, nego osnovni elementi filma. Treba uzeti u obzir
da je ovo rediteljski debi jednog scenariste. U tom smislu malo čudi
da Garland nije malo više poradio na razvoju priče, kao da se
fokusirao samo na rasplet, dok se za ostale faze poslužio
klišeiziranim rešenjima. Sa druge strane, on pokazuje talenat za
rad sa glumcima i za vizuelnu komponentu priče, što je za svaku
pohvalu. U svakom slučaju, Ex Machina je film vredan vašeg
vremena.
No comments:
Post a Comment