tekst originalno objavljen na: monitor.hr
2015.
režija: Kim Farrant
scenario: Michael Kinirons, Fiona Seres
uloge: Nicole Kidman, Joseph Fiennes, Hugo
Weaving, Meyne Wyatt, Maddison Brown, Nicholas Hamilton
Nicole Kidman je jedna od najboljih,
najkompletnijih i najhrabrijih glumica današnjice. Možda je, čisto
zbog godina, njeno zvezdano vreme prošlo, pa joj je najbolja opcija
da igra frikuše, ali ona je u takvim ulogama potpuno na mestu i
retko kad promaši ton. U novom australskom filmu Strangerland koji
je premijerno prikazan na Sundance festivalu ona ima veoma tešku
ulogu i veoma neprijatan zadatak da se baci u dubine nesreće i
sjebanosti. I apsolutno je fenomenalna, od početka do kraja.
Strangerland je film o nestanku dvoje dece u
minijaturnom gradiću duboko u australskoj pustinji. Ta vukojebina je
i prvo što ćemo ugledati. Ali, ako očekujete školski procedural
ili socijalnu analizu zabiti, na krivom ste tragu. Ovo nije
Prisoners, sa svojim vratolomnim obratima i vrlo površnim socijalnim
i psihološkim kontekstom, ušminkan tako da nas drži u stanju
napetosti. Strangerland je pre svega studija situacije i ljudi koji
su se našli u njoj, spora, mučna i često bez zaključka, film koji
udara u stomak i koji treba izdržati.
Dakle, familija Parker, otac Matthew (Fiennes),
majka Catherine (Kidman), seksualno probuđena, bolje rečeno
podivljala tinejdžerka Lily (Brown) i zatvoreni klinac Tom
(Hamilton) je nova u gradiću u koji se doselila pod čudnim, a
neprijatnim okolnostima. Otac stoji iza odluke, majka nije
zadovoljna, a klinci su žestoko frustrirani. Lily to rešava seksom
sa kim stigne, od zatupastog Aboridžina Burtija (Wyatt) koji kreči
kuću do skejtera kojeg prvi put vidi. Ispostaviće se da je Lily,
odnosno da su njene seksualne avanture razlog preseljenja. Tomov
simptom je mesečarenje, probudi se usred noći i glavinja, najčešće
po susedstvu, ali i pronalazili su ga i dalje, u pustinji i u
klisuri. Jedne noći će dvoje klinaca samo otići iz kuće na
očigled oca, koji neće imati nikakvu reakciju. Da li očekuje da je
Lily otišla da vrati Toma kući ili mu je jednostavno pun kufer
svega, vrag će ga znati.
Ono što sledi je potraga koju obavlja lokalni
detektiv Rae (Weaving), dobar čovek, ali limitiranih sposobnosti i
resursa. Istovremeno, u kući se dešava raspad sistema, Matthew ne
želi policijski cirkus i ne veruje organima reda, pritom je
naprasit, uvredljiv, čak i nasilan. Na Catherine nestajanje dece ima
drugačiji efekat, ona pada u depresiju i histeriju i prazninu
pokušava da ispuni seksom. Matthew nema dobru reakciju na to, a sve
što zamera kćeri, zamera i njenoj majci. Belodano je jasno da je
njihov brak jedna teška priča.
Mnogo detalja se tu poteže, i to veoma
promišljeno. Sa jedne strane, ispituje se karakter nestale Lily,
njena prošlost i repovi koji se vuku. Isto važi i za odrasle
članove porodice, pre svega za Matthewa koji ima običaj da
frustracije i probleme rešava nasiljem. Sumnja se, opravdano ili ne,
i na zlostavljanje u porodici. Ipak je Lilino ponašanje više u
domenu patologije nego u domenu seksualnog istraživanja ili klinačke
pobune. Treba biti baš očajan kad se upuštaš u vezu sa slaboumnom
osobom poput Burtija. Pojavljuje se tu još svašta, i njen dnevnik,
i poveznica između Burtija i detektiva koji se viđa sa njegovom
sestrom, pa i razne sugestije, bapske priče, stihovi, misteriozni
telefonski i peščana oluja.
Centralna figura je tu ipak Catherine. Njen očaj.
Njena povodljivost. Njeno skliznuće u ludilo. Njene seksualne
eskapade i nuđenje svakom muškarcu u prolazu. Scena njenog dna i
javne sramote je jedna od jačih i neprijatnijih koje sam pogledao u
svojoj kritičarskoj karijeri. Zbog te scene, te gole ljudske bede,
Nicole Kidman ima moje večito poštovanje. Za tako nešto bilo je
potrebno mnogo hrabrosti i umeća.
Ostatak glumačkog ansambla je prati. Velika
imena, Fiennes i Weaving su apsolutno na nivou u svojim ulogama. U
njihovim inače dobro napisanim likovima vidimo ljudskost i slabosti,
probleme i frustracije, jednom rečju životnost. Deca su uvek
osetljiva tema i osetljiv materijal za tretman, ali ovo dvoje su
apsolutno uverljivi u svojim ulogama. Čak su i epizodisti živopisni
i vredni pažnje, niti u jednom trenutku karikaturalni.
Zapravo, teško je poverovati da iza ovog filma
stoji neiskusna autorska ekipa. Fiona Seres je tu najiskusnija, ali
njeno iskustvo je uglavnom televizijsko. Michael Kinirons iza sebe
ima nekoliko kratkih filmova. Rediteljica Kim Farrant dolazi iz
miljea dokumentarnih filmova i to se na nekoliko mesta oseti. Ona
forsira ekstremni psihološki realizam u glumi, a dešavanja u priči
potkrepljuje surovim slikama, kako prirode, tako i socijalnog
okoliša, arhitekture i slično. Autorska odluka da se njegove
misterije i pitanja ostave potpuno otvorenim za interpretaciju je
nekonvencionalna, i, što se mene tiče, potpuno na mestu i
osvežavajuća, ali je moguće da gledaoci, pa ni većina kritičara
neće ceniti takav apstraktan i eliptičan pristup.
Daleko od toga da je ovo film bez mane. Tempo je
spor, do toga da se ponekad čini da film stoji u mestu. Shvatam
asocijaciju sa vrućinom u australskoj pustinji i tromošću zabite
sredine, ali previše je previše. Drama među likovima i njihovi
odnosi su prenaglašeni do te mere da Strangerlandu preti opasnost da
postane melodrama. Pa i proceduralna, triler priča oko potrage je
urađena sa pola gasa. Razumem potrebu da se fokus stavi na nešto
drugo, nešto neprijatnije i psihološki snažnije, ali ovim
nesuptilnim namigivanjem film gubi na balansu.
Pitanje svih pitanja je šta će ko prepoznati u
filmu i kako će odvagnuti. Prvo što utiče na dojam o filmu su
očekivanja. Pripremite se odmah da je ovo izuzetno spor film, a
kvalifikaciju “triler“ treba uzeti oprezno. Imali smo mi toga i
ranije, posebno u ovakvoj ruralnoj, “backwoods” niši. Drugo,
fokus je na likovima i situacijama kroz koje oni prolaze. Treće,
nema konvencionalnog zaključka. To su stvari koje se svakom ponaosob
mogu svideti ili ne, tako da razumem i egzaltirane i užasne kritike.
Ono što se filmu ne može osporiti je atmosfera i snaga glumačkih
ostvarenja. Šta će prevagnuti, odlučite sami. Za mene je
Strangeland jedan veoma dobar, skoro sjajan film uprkos svim
objektivnim nedostacima. Stoji činjenica da je u pitanju mučno
iskustvo, ali tvrdim da je ovaj film svakako vredan pažnje i truda.
No comments:
Post a Comment