2014.
režija: Andrey Konchalovsky
scenario: Andrey Konchalovsky, Elena Kiseleva
uloge: Alexey Tryapitsyn, Irina Eromolova, Timur
Bondarenko
Konchhalovsky je faca, jedan od retkih autora koji
su podjednako uspešno stvarali i u Rusiji i u Americi za vreme
Hladnog rata, a i posle. Bio je kolega i saradnik sa Tarkovskim u
ranoj karijeri. Bio je prebeg, “ex-pat”, ali je savršeno kapirao
pravila igre u Hollywoodu, bilo u sferi drame (Maria’s
Lovers, The
Inner Circle), bilo u sferi žanrovskog
filma (Runnaway Train,
Tango & Cash),
što mnogim autorima sa evropskim senzibilitetom nije uspevalo. Mnogi
su pokušali, pa odustali. Mnogi su se spotakli negde usput, a bili
su suviše tvrdoglavi da se vrate u svoje sredine, pa su se na koncu
sveli na nebitne i prevaziđene autore. Samo malobrojnima je uspelo
da ostanu koliko i kako žele i da im vrata u principu ostanu
otvorena. Jedan od tih malobrojnih je Konchalovsky, koji se 90-ih
vratio u Rusiju, ali povremeno radi na američkim i globalnim
projektima, od televizije, preko zajedničkih varijanti poznatih
autora (Lumiere et companie),
čak do 3D varijante Nuttcrackera.
Njegov najnoviji igrani film (hm, uslovno rečeno)
je The Postman’s White Nights,
“slice of life” priča koja iz perspektive poštara u udaljenom
selu govori o svakodnevnom životu u toj nedođiji i bespuću gde je
poštar koji motornim čamcem donosi i poštu i svakodnevne
potrepštine jedina prava veza sa svetom. Zanimljivo, većina glumaca
su lokalci i naturščici koji igraju sami sebe, počevši od
naslovnog poštara, tako da film deluje kao napisani, skriptirani
dokumentarac. Dobro, to je stari štos i može se varirati na milion
načina i utisak može biti dobar. Nažalost, kod Konchalovskog
nije slučaj, i iz ovog filma se jako dobro vide njegove godine,
rudimentarne ideje i gotovo nikakva želja za nadgradnjom iste.
Imamo, dakle Alexeya, odnosno poštara i njegov
samotni život. Pored njega imamo meštane, donekle frikove i
ridikule, ali najčešće jednostavne, priproste ljude. U se, na se i
poda se. A onda se u priči pojavljuje njegova školska drugarica
Irina (Eromolova), sada samohrana majka. I njen sin Tima (Bondarenko)
pride. Alexey će pogrešno protumačiti njene signale, pa će
zameniti ljubaznost i usamljenost za neka romantična osećanja, pa
će se baciti na osvajanje. A to će ići preko druženja sa klincem
koji celu situaciju dodatno podgreva, bilo zato što mu fali očinska
figura, bilo zato što mu fali ortak za pecanje, a Alexey je idealni
kandidat za oba. Sve to se dešava u opustelom selu, za čijim
srećnijim vremenima poštar oseća nostalgiju. Kasnije u toku filma
se razvija još jedna linija priče, nalik na kakvu neorealističku
varijantu, a okidač za nju je krađa motora na Alekseyevom čamcu
koja ga efektivno ostavlja bez osnovnog sredstva za rad, ali i bez
funkcije i bez identiteta.
Priča sa klincem je jednostavno slatka, ma koliko
puta bila viđena na filmu. To uvek pali. Sa druge strane, ljubavna
priča koja bi morala biti okosnica radnje, previše je vremena
potrošeno na nju, ostaje nerazvijena, razvodnjena, predvidljiva i
mlitava. Priča oko motora ima nešto potencijala, ali je utisak da
Konchalovskog to nije zanimalo više nego kao izgovor da kroz
poštarova potucanja po gradu sagledamo kontrast modernog sveta i
sredine koja je zaglavila u nekim davno prošlim vremenima.
Ono što Konchalovskog najviše zanima su kadrovi.
Oni su dugi, statični, sa fiksiranom kamerom, što je jednom ili dva
puta efikasna metafora za vreme koje je stalo na obali jezera, ali
postaju iritantni nakon pet minuta. Daleko od toga da sam fan
drmusanja i hektike kada je kamera u pitanju, ali poneki švenk ili
vožnja zaista ne bi bili na odmet, ali Konchalovsky ima druge
planove. Na svoje kadrove on je najponosniji, toliko da oni žderu
ostatak filma ili nam skreću pažnju da autor baš i nije imao
materijala ili da ga nije zanimalo kako će ga posložiti u nešto
što bi mogao i, uzevši u obzir reputaciju, morao biti dobar film.
Ono čemu Konchalovsky u svom ponosu pribegava je besomučno
ponavljanje istih kadrova. Neki od njih su dobri i pamtljivi, oni
koji slikaju prirodu i oni na čamcu u toku vožnje (ima to neki
“herzogovski” štih), a jedan je posebno iritantan u svom
besmislu i najčešće se ponavlja, negde pet puta ako se ne varam.
Taj kadar sa nogama i papučama mi je ubio volju za gledanjem filma.
The Postman’s White Nights
je svakako film sa minimalnim autorskim ambicijama. Ne govori ništa
novo i neviđeno i ne ubeđuje nas da je to istina. Nemojte, međutim,
zameniti neambicioznost sa nepretencioznošću, jer je na tom planu
The Postman’s White Nights
veoma podmukao film koji pokušava da uhvati na foru “vidite me
kako sam ja, veliki autor, nepretenciozan i intiman”. Negde je taj
blef upalio - Konchalovsky je nagrađen Srebrnim Lavom u Veneciji za
režiju. Autor za svoj film kaže da je to njegovo iskreno viđenje
života i ljudi u tom udaljenom, nedostupnom i zabitom mestu. Moj
problem sa tim je što mu nisam poverovao.
No comments:
Post a Comment