2014.
scenario i režija:
Jon Stewart (po autobiografskoj knjizi Maziara Baharija i Aimee
Molloy)
uloge: Gael Garcia
Bernal, Kim Bodina, Dimitri Leonidas, Haluk Bilginer, Shohreh
Aghdashloo, Golshifteh Farahani, Claire Foy
Maziar Bahari je
kanadsko-iranski novinar i dokumentarista sa londonskom adresom i
angažmanom u raznim anglofonim globalnim medijima. Godine 2009. je
za magazin Newsweek pokrivao izbore u Iranu i događaje koji
su usledili – izbornu krađu, demonstracije i brutalnost policije i
ostalih državnih i paradržavnih struktura tadašnje iranske
diktature. Zbog svog angažmana i izveštavanja, proveo je 4 meseca u
samici u zatvoru i istrpeo je psihičku i fizičku torturu dok njegov
slučaj nije završio u rukama moćnih političkih figura u Americi.
Sa druge strane, Jon
Stewart je komičar i satiričar, producent koji stoji iza The
Daily Show i zapravo je čudno da se za svoj rediteljski debi
opredeljuje za igrani film i to ozbiljne političke tematike. Veza
između njih postoji, podvlači se čak dvaput u filmu, jednom u
predizbornim danima u kojima Bahari daje izjavu novinaru The Daily
Show koji pozira kao ignorantni američki špijun, i drugi put u
zatvoru kada to dolazi na “naplatu” kod njegovih mučitelja.
Istina, Iran je
društvo paranoidnog straha od špijunaže i rovarenja (ne potpuno
neutemeljeno, kada se uzme u obzir državni udar 1953. godine koji su
pomogle vlade SAD i Velike Britanije), ali veća fascinacija, iako ne
baš otkriće, mi je pandurski mozak kao takav: ako je i bilo smisla
za humor, odstranjen je operativnim putem, pa je tim nesrećnicima
nemoguće skužiti bilo kakvo zezanje, od vica do političke satire.
Taj momenat apsurda je jedan od retkih potpuno funkcionalnih u filmu,
jer Rosewater kao film nije baš najveštiji, iako mu je srce
na pravom mestu, iako je potkrepljen ličnim poštovanjem i
divljenjem za jednog poštenog čoveka i iako izbacuje par
zanimljivih teza i tema za razmišljanje. Problem se krije u tome što
Stewart, naviknut na druge forme i izražajna sredstva, ne uspeva da
pogodi ton, tempo, dinamiku i osećaj urgence i važnosti. U dobroj
nameri je potpuno zabrljao i napravio ne baš loš, ali svakako tek
prosečan film.
Mora se priznati,
filmovi sa političke tematike nisu baš najjednostavniji. Naprotiv,
kompleksni su i zamke vrebaju sa svih strana. Prvo se treba
opredeliti za dozu političnosti i paziti na opasnost od pamfletizma,
kao i od apolitičnosti. Treba dobro balansirati između faktografije
i ljudskosti priče. Na posletku, treba imati u vidu kojoj se publici
film obraća, širokoj ili politički pismenijoj i zahtevnijoj. Retko
koji film je takav da će podjednako biti zanimljiv svima, kao što
je to bio slučaj sa Argom.
Dok ne dođe do
zatvora i bavi se isključivo situacijom u Iranu, Rosewater je
pomalo tipski, ali svejedno simpatičan film na jednu značajnu temu
koja nam se možda čini kao bajata vest, ali takve stvari se
ponavljaju. Portret Irana je bliži insajderskoj, Baharijevoj
perspektivi nego jednostranoj, zapadnjačkoj. Iran je predstavljen
kao zemlja sa trvenjima i kompleksnim političkim sistemom u kojem
vera igra veliku ulogu, ali i zemlja puna nade da će se na izborima
konačno nešto dogoditi, da će se konzervativna politika zameniti
liberalnijom i da će popustiti stega. Bahari (Garcia Bernal) kao
insajder odlazi na lice mesta da bi ispratio izbore i posetio svoju
majku. Preko zvaničnih kontakata stupa u vezu sa vlastima, a preko
svog vozača (Leonidas) i sa opozicijom, ne baš zvaničnom
organizacijom, više nekim mladim ljudima koji ilegalno koriste
satelit i konzumiraju alkohol. Stav tih mladih ljudi je pragmatičan:
ako ih njihov kandidat razočara, naći će drugog, jer gore od
trenutnog stanja nije moglo biti.
Naravno, uvek može
gore i u to će se uveriti i Bahari i ti mladi entuzijasti željni
slobode, jer će dosta njih završiti na meti policije, tajnih službi
i pro-državnih militantnih grupa. Bahari je optužen za špijunažu
u korist “Amerike i cionista” i dodeljen Javadiju (Bodina),
brutalnom, ali ne previše pametnom ispitivaču, kojeg je on nazvao
Rosewater zbog jakog parfema koji je nosio. Optužbe su, naravno,
apsurdne i nemoguće je na njih odgovoriti. Ono što ćemo videti
dalje je borba za preživljavanje i sudar dva sveta, dva načina
mišljenja i sva poimanja istine. Za aparatčike, žbirove i
siledžije, zvanična verzija je smisao života. Bahari je previše
intelektualan i previše pošten da bi lagao i varao. Čak i kad je
spreman da sarađuje sa svojim mučiteljima, on jednostavno ne zna
kako bi to učinio. Zato će mu u pomoć doći duhovi oca i sestre,
političkih aktivista i stradalnika u dva vrlo različita režima
zbog istog “zločina”.
Nije problem u
glumcima. Kim Bodina zaista ima zastrašujuće prisustvo i potpuno je
uverljiv kao priprosti sluga režima. Od njega bez problema
“kupujemo” replike poput one: “Ko ti je taj Anton Chekhov?”
Gael Garcia Bernal je potpuno uverljiv kao intelektualac i pošten
čovek u nevolji, sa svom silom ljudskih slabosti, ali nikako
kukavica i pizdun, iako je spreman da svoje ideale prilagodi svojoj
situaciji. On nije heroj, on je onaj koji bi preživeo da ispriča
priču. I prisustvo turskog glumca Haluka Bilginera u ulozi pokojnog
oca je osvežavajuće.
Čak je i teza koja
se kroz ceo film provlači da su mučitelji u većem problemu od
zatvorenika, inteligentna i na mestu. Jednom kada taj režim prođe,
a svaki prođe pre ili kasnije, oni više neće imati ništa od
života jer su ceo svoj identitet gradili na nečijoj tuđoj
fabrikaciji. Potresni dokumentarac The Act of Killing je
ponudio suprotnu i jednako zanimljivu tezu da pokajanje ili promena
svesti nisu obavezni pratilac smene režima, ali svaka revolucija i
svako društvo imaju svoje specifičnosti.
Problem je što se
ništa od toga ne čini autentičnim. Od internacionalnih glumaca
koji igraju na engleskom s akcentima, preko snolikih intervencija
koje su nekad poetične, nekad banalne, a nekad na rubu nenamernog
humora (na početku sa grafitima i posterima koji govore i ponavljaju
ono što narator izgovara), pa do zatvorske atmosfere. Scene
protesta, kombinacije dokumentarnih i odigranih scena, obavezni
“shaky-cam”, sve to dodaje na osećaj neposredne opasnosti. U
zatvorskim scenama toga jednostavno nema. Ne samo da ne vidimo
mučenje, ne možemo ga dovoljno jako ni naslutiti. I opet, nije
suština fizička tortura, koliko mentalna manipulacija koja je u
filmu izvedena veoma providno i mlako. Jednostavno, Baharijeva
sudbina, sudeći po ovom filmu, bila 4 meseca intenzivnog smaranja i
neveštog ubeđivanja, nadjebavanja i ispiranja mozga, a znamo da to
nije bilo baš tako.
Dakle, svaka čast
za plemenitu misiju, ispravan pogled na svet i iskreno divljenje
čoveku koji je u borbi za istinu prošao kroz pakao. Ali ipak se
čini da Jon Stewart nije dorastao zadatku da snimi ovako višeslojan
i zahtevan film. Na kraju krajeva, Rosewater ostaje tek
propuštena šansa.
No comments:
Post a Comment