kritika originalno objavljena na Monitoru
2016.
scenario
i režija: Damien Chazelle
uloge:
Emma Stone, Ryan Gosling, J.K. Simmons, Rosemarie DeWitt, John Legend
Pre
gledanja La La Landa, treba u glavi imati dva aksioma. Prvo,
svako, a naročito Hollywood i Akademija, voli kada dobije ljubavno
pismo. Od bilo koga. To naprosto godi sujeti i osećaju važnosti i
veličine. Kada pogledamo pet poslednjih dobitnika Oscara za najbolji
film, tri od njih su bila direktnija ili diskretnija ljubavna pisma:
The Artist, Argo i Birdman. Drugo, još od
podvale zvane Whiplash, Damien Chazelle je pravi hollywoodski
zlatni dečko sa svim pripadajućim osobinama: zanatski i estetski
pismen, stilski dopadljiv, “quirky” taman koliko treba da ne bi
bilo očito da nema ličnost, ali u suštini bez nekog jasnog
sadržaja i velike priče u sebi, kooperativan i spreman da se okrene
kako vetar duva.
U
tom smislu, kladioničari: pozor! Sva je prilika da iz pomenutih
razloga La La Land “čisti” ovogodišnje Oscare, jer
romantični mjuzikl o uspehu u modernom Hollywoodu koji je pride još
pošprican nostalgijom i referencama na onaj klasični je igra na
sigurno kod publike, kritike i dodeljivača nagrada. Druga moguća,
premda manje verovatna, opcija je da se Akademija povede za
angažmanom (za meritokratijom neće sigurno), pa La La Land
zasluženo pobere kipiće u tehničkim kategorijama, a one ozbiljnije
odu filmovima na ozbiljnije teme. Sudeći po nominacijama, mrka kapa.
No,
dosta o Oscarima, da vidimo kakav je La La Land film. Realno,
kakav može biti film sa takvim naslovom? Ša-la-la eskapistički
mjuzikl sa atraktivnim glumcima na atraktivnim lokacijama, sa
predivno koreografiranim plesnim masovkama, zgođušnom, sladunjavom
mjuzikl muzikom začinjenom s malo jazziranja, snimljen analogno na
Panavision kamerama i obrađen da emulira Cinemascope format. To je,
dakle, “show”.
Da
pređemo na “go”. Priča je do samog kraja klasična i u njoj
pratimo prodavačicu u studijskoj kafeteriji Miu (Stone) koja želi
da postane glumica i Sebastiana (Gosling), jazz-pijanistu koji
skuplja kolekcionarske predmete, ima cool auto i nosi kravatu u
svakoj prilici, što će reći pozira, ali još uvek nije uspeo u
životu pa mora da tezgari i, zamislite, da oko Božića svira
božićne pesme bez svojih jazz eskapada, pa se još čudi kad mu
menadžer restorana (J.K. Simmons u kameo-ulozi drkadžije, naravno)
da nogu. Nakon dva “meet jerk” momenta, uslediće treća sreća,
“meet cute”, zvezdano nebo, vidikovac, šetnja po studijima,
hollywoodski klasični filmovi, leptirići u stomaku i ostala
romantika. Usponi i padovi, želje i snovi, audicije i gaže, prodati
se ili izdržati i uspeti na svoj način i pod svojim uslovima.
U
toj silnoj divoti će se naći mesta za reference i citate, čak i
limitiranu kritiku muzičke i filmske industrije, kao i
kalifornijskog životnog stila kroz pametno tempirane i pažljivo
dozirane humorne momente poput glumica u istoj odeći na audicijama,
štoseva na račun pop-muzike ili opaski o inflaciji hibridnih
automobila “Toyota Prius” u okolini. Biće tu mesta i za citate
od onih self-help mudrosti tipa “kažeš romantično kao da je to
nešto loše” do pseudo-kritike na foru “ovaj grad se svemu divi,
a ništa ne ceni”. Ništa od toga ne pomera granice dobrog ukusa
ili lepog ponašanja, naravno. Chazelle igra onako kako drugi
sviraju. Čak ni njegove opservacije o jazzu nisu naročito sveže i
nove.
Kako
god to bilo zgodno, to i dalje ostaje eskapizam, dakako potpuno
predvidljiv u svom toku. La La Land je ša-la-la limunada u
kojoj ćete u svakom trenutku znati gde se tačno nalazite, čak i
kad u toku projekcije zadremate ili skočite po novu dozu kokica i
osvežavajućeg pića. Propustićete možda poneku muzičku numeru,
plesnu sekvencu, atraktivni švenk ili zadivljujući total koji se
topi u zasićenim bojama, ali priča ide po ucrtanoj putanji tako da
je možete i odsanjati.
Sve
je, dakle, artificijelno, iskonstruirano radi vaše ugode.
Uključujući i glumačka ostvarenja. Njih dvoje su slatki kao šećer,
uigrani kad zapevaju i zaplešu, čak simpatični svako ponaosob.
Emma Stone je dobra glumica, sposobna da dočara i poneku emociju, a
Ryan Gosling je razigran i simpatično bleskast, premda je njegove
melanholične momente teže kupiti. Međutim, svaki nagoveštaj
hemije između njih dvoje, a, da se podsetimo igrali su zajedno i u
Crazy.Stupid.Love, ograničen je ne samo šablonskom pričom,
nego i skoro nikakvom motivacijom iza te velike ljubavi. Jedino što
na narativnom i emotivnom planu u ovom tehnički maestralnom filmu
vredi je poslednja sekvenca koja zaista dolazi kao iznenađenje i
nosi više iskrenosti i naboja nego celi dotadašnji tok filma i u
njoj se Chazelle ne ustručava da pokaže šta je stvarno romantično
nasuprot hollywoodskoj ideji romantike koju je propagirao do tada.
Slučajno ili namerno, prosudite sami.
La
La Land nije loš film, ali je konfekcija i čista kalkulacija
koja je uspela. Publika je nagrnula, kritika piše hvalospeve,
nagrade samo pršte. Nema tu ničeg revolucionarnog, čak ni
preterano elegantnog. Opet, to je napredak za Chazellea jer ma kako
prozaičan bio, La La Land nije ni priglup ni zloćudan film
kakav je bio Whiplash (barem se ne primenjuje kriva formula
tamo gde ne treba i barem se to ne čini namerno i sa agendom), može
vas razgaliti i uljuljkati, što je valjda i cilj mjuzikla kao
najhollywoodskijeg od svih hollywoodskih žanrova.
Ono
što ume da iznervira je pogled unazad, na 1982. godinu i sličnu
priču o traganju za uspehom koju je pokušao da ispriča Francis
Ford Coppola. Mesto je bilo jedan drugi artificijelni neonski hram,
Las Vegas, ton je bio melanholičniji, pevao je Tom Waits, ali su
nostalgija, starinske kamere i zasićene boje bile tu. One from
the Heart nije ni onda bio dobar film, nije to ni danas, ali nije
ni toliko lošiji od La La Landa i svih ostalih modernih
ša-la-la mjuzikala, pa su ga kritika i publika dočekali na nož.
Coppola je bio spiskao ogroman novac i dobru deceniju se oporavljao
od gubitaka režirajući po narudžbi. Nikada više nije snimio
veliki film.
Vremena
se menjaju. Chazelle je to osetio i pogodio žicu. Stil nad
supstancom? Svakako. Hollywood to voli i ceni. Međutim, postavlja se
pitanje koliko dugo neko može biti “money player”, naročito kad
počne tako mlad. Mašinerija ipak ne haje puno za stare zasluge.
No comments:
Post a Comment