kritika objavljena u časopisu Identitet
2016.
režija: Pablo Larrain
scenario: Guillermo Calderon
uloge: Gael Garcia Bernal, Luis Gnecco, Mercedes
Moran, Alfredo Castro, Pablo Derqui, Emilio Gutierrez Caba, Alejandro
Goic
Pablo Neruda, veliki pesnik, ljubavnik, političar,
bonvivan, borac, komunista, patriota, jedan od onih koje možemo
nazvati esencijom latinoameričke duše. Genije. Pablo Larrain,
trenutno najkompletniji latinoamerički reditelj, detektor i
analitičar patoloških pojava u društvu, borac protiv istorije
nasilja, hrabri ikonoklast koji se usuđuje da razruši svaki
popularni mit. Možda čak i genije. Čileanac o Čileancu, Pablo o
Pablu, reditelj o pesniku, ali nikad o samom sebi iako jedino samom
sebi ostaje dosledan po estetici i stavu. Jedan od onih filmova koji
po opisu deluju tipično, a zapravo će biti jedno od najneobičnijih
filmskih iskustava. Ikada.
Biopic je uglavnom potrošen žanr koji nekako
vadimo iz naftalina u sezoni nagrada jer žiriji i akademije vole
nagrađivati romantizirane biografije poznatih lica. Ako su ta
poznata lica nečim zadužila svet ili makar podigla malo prašine,
još bolje. Zašto tako nešto ne bi bilo snimljeno i o Nerudi,
pesniku čija će se zbirka naći u kolekciji svakog intelektualca
koji drži do sebe. Zaslužio je, svojim pisanjem, svojom istrajnom
borbom protiv opresije radničke klase i fašizma koji se u Čileu
dizao tek posle rata, pa i, dovraga, onim epskim begom preko Anda u
Argentinu i dalje u Evropu.
U rukama nekog drugog, ne nužno manje veštog,
ali svakako manje hrabrog autora, to bi bio još jedan od tih
salonskih filmova skrojenih po meri raznih žirija i konzumentske
publike i možda bi, ovisno o autorovoj veštini i sklonosti ka
patosu, to čak bio i solidan film. Larrain ne igra tu igru, ne nudi
zašećerenu i melodramatičnu sliku, od svog subjekta ne radi sveca
i mučenika i nikome se ne dodvorava. Umesto toga, on nam daje mrak,
opservaciju, provokaciju, cross-genre intervencije i rušenje svih
uvreženih mišljenja. Najviše od svega, on perfektno “skida”
Nerudin duh i nudi nam ga u filmskom obliku. Na nama je da ga
prepoznamo i zavolimo.
Faktografija je tu, bez ulepšavanja. Godina je
1948. i komunistička partija je zabranjena u Čileu. Za senatorom
Nerudom (Gnecco) je izdata poternica koju je potpisao predsednik
Videla (Castro) lično. Za taj slučaj je zadužen naš nepouzdani
narator, mladi, ambiciozni i opservantni inspektor Peluchonneau
(Bernal), čovek koji ne preza ni od čega kako bi se istakao i
politički “tvrdolinijaš” kada je u pitanju borba protiv
komunizma.
Pre nego što Neruda zaista pobegne iz Santiaga,
upoznajemo se sa njegovim stavovima i navikama. Kao ubeđeni
komunista, na rečima je uvek na strani radnika, potlačenih i malih
ljudi, u razgovoru, javnim nastupima, parlamentu i literaturi. Kao
cenjeni i slavljeni pesnik sa internacionalnim vezama, pak, on živi
buržoaskim životom i to mu ni najmanje ne smeta. Oženjen je
bogatom argentinskom naslednicom Deliom del Carril (Moran) i njih
dvoje često priređuju zabave kod sebe doma na kojima se okuplja
salonska levica. Neruda pritom često zalazi u bordele, provocira
policiju i političke protivnike i jako voli zvuk svoga glasa, bilo
da recituje svoju poeziju, uzvikuje parole ili drži političke
traktate. Genije je tu prisutan u svojoj celovitosti, čine ga i
vrline i mane, naročito mane.
Dalja razrada tih događaja oko bekstva me je,
priznajem, jako iznenadila. Prvo, imamo naizgled antagonistu kao
naratora i njegova naracija je cinična barem u jednakoj meri koliko
je opservantna i izuzetno koloritna. Naš vrli inspektor je zapravo
tipičan noir-detektiv i to nam je jasno i po njegovom rečniku i po
“detektivskoj temi” sa dominantnim saksofonom koja tu naraciju
prati.
Ne bi to bilo toliko neobično da nam Larrain i
njegov scenarista Calderon nisu priredili još jednu intervenciju u
samoj radnji: film postaje detektivska priča u kojoj je inspektor -
inspektor, a Neruda drski zločinac na begu koji se sa svojim
progoniteljima poigrava tako što im šalje delove svog “magnum
opusa” Canto General, ali i “pulp” detektivske romane.
Inspektor, logično, postaje sve frustriraniji i frustriraniji, a
paranoja ga potpuno obuzima.
Dalje implikacije toga su višestruke. Uzevši u
obzir da je Neruda jako voleo “krimiće” i čitao ih za razonodu,
ceo taj sled događaja počinje da liči više na neki njegov
krimi-roman koji je naškrabao iz zezanja nego na plan zločinačkog
genija, što otvara još jedan meta-nivo. Međutim, uzevši u obzir
da nam priču zapravo ne priča Neruda, nego inspektor, i to “hard
boiled” dosledno, postavlja se pitanje čija je to priča zapravo i
ko je tu stvarni lik, a ko tek autorska konstrukcija. Poezija,
politika i magija, cinizam i idealizam, stvarnost i fikcija, sve se
to stapa u jedno i jedinstveno iskustvo, a sve očekivane granice se
nepovratno gube.
Što se stila tiče, Larrain se drži svojih
prepoznatljivih tamnih kadrova diktirajući mračno raspoloženje,
ali i istovremeno dodajući na atmosferi opojnog noira na način
Cortazara i Borgesa u trenucima inspiracije. Teme iz čileanske
istorije mu takođe nisu strane, premda se njima direktno bavio
jedino u stilski potpuno različitom No! smiljenom na lažnom VHS-u,
dok se pre toga istorije doticao tek ovlaš, baveći se događajima
koji su bili u drugom planu, ili u slučaju El club njenim
posledicama. Dodatna poveznica sa prethodnikom je i neapologetski
stav ili provokacija, ovde na temu salonskih komunista, njihovog
licemerja, te povremenog “casual” paktiranja sa fašistima kod
kuće i na strani. Reditelj u tome ne štedi ni naslovnog junaka,
veliki pesnik je manje ili više oličenje upravo toga. U El club je
to isto činio sa katoličkom crkvom, odnosno njenim sadašnjim,
“umivenim” establishmentom.
Novina je i Gael Garcia Bernal, jedna od najvećih
latinoameričkih glumačkih zvezda, ovde postavljen pomalo kontra
tipa i zapravo neverovatno efikasan i jeziv u svojoj ulozi kojeg,
pak, zasenjuje Luis Gnecco u naslovnoj ulozi. Takvog Nerudu koji je
istovremeno i heroj radničke klase i buržoasko razmaženo derište
i umetnički genije i skoro patetični ocvali ljubavnik nije nimalo
lako igrati, a Gnecco to čini savršeno, izbegavajući zamke
heroizma, patetike i naročito karikature. Naravno, u filmu će se
pojaviti i Larrainovi stalni glumci, Alfredo Castro i Alejandro Goic,
ovde pomereni u drugi plan.
Neruda je jedan od onih filmova koji gledaoca
uvlače u svoj svet i teraju ga na razmišljanje u različitim
pravcima. O događajima, o likovima, o istoriji, o poeziji, o
pričanju priče, o filmu kao umetnosti. Ovakvi filmovi vrlo lako
mogu prerasti u opsesiju, temu za bezgranične razgovore i analize.
Ne sećam se kojem je to bio-picu pošlo za rukom. Neruda je vrlo
blizu remek-dela, a njegov autor se može smatrati savremenim
velikanom koji je u stanju podeliti auditorij. Još više čudi
činjenica da pored ovako dorađenog filma ove godine možemo
očekivati još jedan njegov naslov, i to opet biografski film.
Iskreno sumnjam da će njegov prvenac na engleskom jeziku Jackie
toliko rušiti konvencije, pre bih rekao da će se s njom Larrain
upustiti u lov na nagrade, ako ni zbog čega drugog, onda zato što
može.
No comments:
Post a Comment