2016.
scenario
i režija: Clay Liford
uloge:
Michael Johnston, Hannah Marks, Tishuan Scott, Jessie Ennis, Peter
Vack, Michael Ian Black, Missi Pyle
Ma
koliki ja naivac bio za filmove o odrastanju, bilo bi fer priznati da
je kod njih itekako prisutan šablon kao način izrade. Generalno,
šabloni postoje zato što u principu brzo i lako rešavaju većinu
pitanja, ali problem sa njima nisu samo minimalne varijacije od filma
do filma, već i sve veća udaljenost od realnosti, vremena sadašnjeg
i verodostojnosti. Hoću reći, tzv. “teen” filmovi vrlo malo
korespondiraju sa svetom današnje klinčurije, a mnogo više sa
nekom idejom odraslih šta bi današnji klinci mogli biti. Iliti,
filmski mulci toliko odudaraju od onih koje možemo sresti u životu
toliko da je jasno da su one prve izmislili nemaštoviti ljudi.
Po
logici stvari, Slash bi mi išao na živce samim tim što se
opet drvi o sveprisutnoj i stoga prilično dosadnoj temi tinejdžerske
seksualnosti (pored toga što je “coming to age”, Slash je
i “coming out” film) i što se insistira na queer oneobičenju u
svrhu otkrivanja belodane činjenice da su tinejdžeri često
seksualno dezorijentirani. Drugi razlog za (ličnu) odbojnost je
sub-kultura o kojoj znam vrlo malo, a to malo što znam navodi na a
priori negativan stav o njoj. Reč je tu o piscima “fan fiction”
literature često sa erotskim i u okviru toga queer predznakom.
Predznak nije problem ukoliko nije usiljen žanrovskim uzusima (što
je često slučaj), mnogo više smetaju površnost i generalna
nepismenost i bezidejnost takvih uradaka.
Petnaestogodišnji
Neill (Johnston) nije cool, popularni klinac. Naprotiv, povučen je i
zbunjen. Malo je zagledan u svog drugara sa dramske sekcije, a malo u
za nijansu stariju i manje inhibiranu čudnu curu Julie (Marks) sa
kojom deli hobi: pisanje “fan fictiona”, ona o nekakvoj elfici iz
literature, uz učitavanje paganskog, kulturološkog i “gender
studies” pod-teksta, on o distopijskom stripovsko-filmskom junaku
Vanguardu (kojeg u sekvencama vizualiziranih napisa igra Tishuan
Scott) tražeći kroz njega svoj seksualni identitet, gay, straight,
biseksualan ili panseksualan. Njih dvoje se upuštaju u fluidan odnos
u kojem se vide aspekti kolegijalnosti, konkurencije, prijateljstva,
nevinog zezanja, mentorstva i telesne privlačnosti. Trenutak istine
za njih će biti konvencija, na rubu koje će se dogoditi i javno
čitanje “fan fiction” uradaka.
Ono
čime Slash pleni je svež, iskren i neosuđujući portret
svojih protagonista. Nije tu stvar ni samo ispitivanja seksualnosti,
niti kolizije njihovih vrlo teorijskih ideja sa stvarnošću koja
uključuje prave emocije. Radi se tu o potrebi za pripadnošću i
etiketama koje tinejdžeri vole sebi prilepiti. Radi se tu o malim i
uskim svetovima poput internet foruma koje biramo na osnovu
interesovanja. Radi se tu o modernom dobu, komunikacionim
tehnologijama i filtraciji zanimljivog od nezanimljivog bez potrebe
sa širom slikom. To se naročito poznaje u likovima Julieine trudne,
praznoglave i lajave, a zapravo dobrodušne drugarice (Ennis) i
njenog polu-retardiranog bivšeg dečka koji se prodaje kao faca
(Vack). Oni ne samo da se ne stide svoje gluposti, oni su u neku ruku
ponosni na nju.
Iskrenost
i saosećajnost se može pronaći i u portretu zatvorenog kružoka
“fan fiction” autora kao svojevrsne alternativne realnosti koju
su oni stvorili sami sebi za bekstvo od realnog sveta koji ne
razumeju i koji njih ne razume. To možda ne odudara od uvreženog
mišljenja o posetiocima konvencija kao o nesnađenim personama i
gubitnicima, ali makar nije osuđujuće. Naravno, posetioci
konvencija i autori ovakve literature će se možda naći uvređenima.
Njihovo pravo, ali Clay Liford barem ne mlati po njima onoliko koliko
to čini i mainstream i druge sub-kulture.
Perceptivan
i obziran kakav već je, Clay Liford je na putu da postane nova
uzdanica američke indie scene. Njegov prethodni film Wuss
(2011) je možda bio radikalniji i provokativniji u portretu
neočekivanog prijateljstva i savezništva pičkastog profe i lude
učenice, ali u Slash mudro igra na umerenost, spajajući
generalno čudaštvo i otpadništvo, stvarni ili nabeđeni manjinski
identitet, pravila indie estetike i nešto zdrave logike. Rezultat je
sasvim solidan perceptivan i iskren film o ne baš običnim ljudima i
njihovim zabavama.
No comments:
Post a Comment