2015.
režija:
Rufus Norris
scenario:
Alecky Blythe
uloge:
Olivia Colman, Anita Dobson, James Doherty, Kate Fleetwood, Paul
Thorney, Tom Hardy
Iz
nekog neobjašnjivog razloga, mjuzikli se vraćaju u modu. To može
biti težak smor kad su u klasičnom i prevaziđenom obliku, dodatno
ispražnjeni od sadržaja i smisla prema potrebama savremenog
“anything goes” sveta. Može takođe biti iritantno i kada se
slepo prati trend “mjuzikla ispod žita”, odnosno kada film
tehnički nije mjuzikl, ali je napunjen muzičkim numerama radi
atraktivnosti ili podilaženja publici. Takođe je moguće uraditi
nešto novo i promišljeno, recimo fuziju inače udaljenih žanrova
ili otići još dalje, srušiti skoro sve postulate, muzičke i
dramaturške, te napraviti predivan haos kakav je London Road
i tako ispričati poznatu priču iz jednog svežeg i neočekivanog
ugla na sasvim nov način.
Priča
koja je ovde u fokusu je ona o “Rasparaču iz Ipswicha”, odnosno
“Davitelju iz Suffolka”, ubici pet prostitutki u jesen 2006.
godine koje su radile na naslovnoj ulici u tom mirnom gradiću na
istoku Engleske. Ali sam ubica, Steve Wright, nije uopšte predmet
filma i njegovo odsustvo je prilično glasno, prvo kao pretnja (jer
bi ubica mogao biti bilo ko, verovatno lokalac, ali možda i tek
doseljeni stranac ili vozač autobusa), zatim kao izjava i tematsko
pozicioniranje filma. Autore ne zanima Wright i njegova pozadina, čak
ni njegov grozni čin, koliko posledice svega toga na jedno mirno
predgrađe. Pomislite na horde novinara, policijske trake,
vandalizam, idiotske izjave u etar, skrivenu i ne tako skrivenu
mržnju prema određenim nacijama, klasama i profesijama i na stigmu
koju mogu nositi stanovnici jedne ulice koja je postala sinonim i za
prostituciju i za ubistva. Kako izgledate samome sebi kada vam je
prvi komšija serijski ubica, a vi nemate ni blagog pojma da je to
tako?
Film
počinje intervjuima, kao dokumentarac. Odnosno, mockumentary, pošto
nije teško prepoznati da su i ispitivači i ispitivani glumci. Onda
kreće muzika, uslovno rečeno. Pre će biti pevanje nimalo poetskih
sadržaja poput televizijskih vesti, izjava prolaznika i lokalaca u
ritmu i melodiji muzike u pozadini. Zamuckivanje, neodmerene izjave i
gramatičke greške postaju refreni. Šta je sledeće? Scene masovnog
plesa? O, da. I izgleda luđe neko ikad.
Muzika
je žanrovski potpuno drugačija od onoga što možete čuti u
mjuziklima. Melodije gotovo nikad nisu “catchy”, baš kao što ni
tekst nije ni rimovan ni u nekoj metrici, pa muzičke numere mogu
zvučati potpuno slučajno ili kao tekst nakalemljen na “score”
kao za krimić i misteriju koji se inače ne peva, ili kao nešto što
bi naliven kofeinom iz sebe izbacio Mike Patton za potrebe sastava
Mr. Bungle i Fantomas. To opet ne znači da je sve baš
potpuno slučajno i bez reda i smisla. Recimo, tačke posvećene
istrazi i suđenju će biti dramatične, čak i tako koreografirane,
tinejdžerke će dobiti modernu plesnu numeru, prostitutke svoju
elegiju, a komšije će se kretati od zlih slutnji preko
introspekcije do trijumfa.
Koncept
kojim se London Road vodi je genijalan u svojoj
jednostavnosti: scenaristkinja Alecky Blythe je na licu mesta
diktafonom snimala meštane i postavljala im pitanja, a taj materijal
je u neobrađenom obliku pretvoren u kompletan tekst filma, dijalog i
songove koje je, vodeći se sličnim principom komponovao Adam Cork
uglavnom za komorni orkestar. Tako jednostavno zamišljen i
postavljen na daske u režiji Rufusa Norrisa, London Road je
dve godine bio rasprodan i sablažnjavao je publiku, meštane
Ipswicha, crkvu i koga sve ne. Nije teško shvatiti zašto: pomislite
na fuziju otrovnosti, političke nekorektnosti i nonšalantnosti
prema normama lepog ponašanja jednog Charlie Hebdoa i
moderne, samosvesne umetnosti The Mighty Boosha.
Pitanje
od milion dolara za mene glasi kakva je filmska adaptacija. Kako
London Road nisam gledao u izvornom obliku, mogu samo na
osnovu nekih činjenica (reditelj i veći deo glumačke postave
dolazi iz teatra) koliko je tu reč o adaptaciji, a koliko je toga
preneto direktno iz predstave. Moj utisak je da London Road
ima filmsku širinu nasuprot teatarskoj prostornoj skučenosti, a
eksterijeri, iako snimani u londonskom studiju, deluju verodostojno u
portretu provincijalnog gradića. Kamera Dannyja Cohena je fluidna,
izbor widescreen formata i ispranih boja se čini kao ne baš
originalan, ali zato logičan. Reditelj Rufus Norris (Broken) je već
pokazao interesovanje za temu susedstva kao celine i socijalne
ćelije, pa sa London Road to ispituje na jedan svež način.
Ideja
da se ansambl proširi sa jednim poznatim licem (ne da su ostali
nepoznati, ali ovde je reč o globalnoj slavi) čini se umetnički i
marketinški ispravnom. Ali pozor! Ako vam je Tom Hardy jedini razlog
da pogledate London Road, plašim se da vaša očekivanja neće
biti zadovoljena. On ima jednu jedinu scenu kao jezivi taksista i u
njoj peva. Loše, ali nije li to potpuno u skladu sa vizijom i
misijom filma. London Road je itekako vredan gledanja i vrlo
lako može postati jedno od najbizarnijih, ali zato najugodnijih
filmskih iskustava u vašem životu. I, da, takvi su nam mjuzikli
nasušno potrebni.
No comments:
Post a Comment