2016.
scenario
i režija: Jim Jarmusch
uloge:
Adam Driver, Golshifteh Farahani, Rizwan Manji, Barry Shabaka Henley,
Chasten Harmon, William Jackson Harper, Method Man, Masatoshi Nagase
Paterson
je čovek, naslovni lik u novom filmu Jima Jarmuscha. Paterson je
grad u američkoj saveznoj državi New Jersey, jedan od onih nekada
moćnih industrijskih centara koji su postali sinonim za urbano
propadanje i u kojima je džentrifikacija možda pokušana, ali nije
do kraja uspela. Paterson je i epska poema u pet tomova
Williama Carlosa Williamsa, inače doktora u Patersonu-gradu i ta
poema je, između ostalog, i pohvala jednostavnom, svakodnevnom
životu u kojem pored svih nedaća ima i dovoljno lepote.
Nije,
dakle, slučajno da naš naslovni protagonista kojeg predivno utišano
igra Adam Driver nije samo lokalni vozač autobusa, nego i pesnik.
Njegovi dani su možda u dlaku isti, osim vikenda, ali on se zbog
toga ne buni. Budi ga “nemi alarm” na ručnom satu i dok njegova
žena Laura (Farahani) nastavlja da spava, on se sprema na posao.
Tamo je učtiv i lakonski odgovara, više slušajući putnike koji
govore o sportu, ženskama, anarhiji i koječemu, i promišljajući,
pa svoje stihove piše u beležnicu kada za to ima vremena, u garaži
pred početak i kraj smene ili na vidikovcu u senci čuvenog vodopada
za vreme pauze za ručak. Njegova kreativnost je nenametljiva i
nekako se podrazumeva.
Sa
druge strane, Laurina kreativnost je razbarušena i nefokusirana,
bilo da se odnosi na crtanje najrazličitijih crno-belih uzoraka po
odeći, zavesama i nameštaju, pečenje dizajnerskih kolača ili
otkrivanje country muzike kao životnog poziva zbog crno-bele gitare
i ideje da uz nju nosi crno-belu odeću. Oni se čine kao užasno
spojen par, ali nekako guraju bez velikih tenzija. Možda zato što
Paterson sve trpi sa zen izrazom na licu.
Treći
član njihovog domaćinstva je buldog Marvin (kujica koja ga je
igrala je nagrađena sa Pasjom Palmom u Cannesu) koji očito više
voli “mamu” nego “tatu”. Patersonov “silver lining” u
iscrpljujućim noćnim šetnjama je to što će u njima sresti čudne,
ali benigne noćne ptice poput bandita-zajebanata i repera koji vežba
svoje rime u perionici i što se one završavaju u uvek istom baru
kojeg drži Doc (Henley), osebujan tip koji kači fotografije
poznatih prebivalaca Patersona na zid iza šanka i igra šah sam sa
sobom. Tu će Paterson popiti jedno pivo, možda odslušati jednu
live epizodu svađe između para stalnih gostiju, pa otići kući da
spava i tako idu dani “na repeat”.
Jasno,
nema tu neke naročite drame, izuzev u par trenutaka, ništa se i ne
događa i ne pomera. Nisam siguran ni da vidim neku naročitu ideju
iza svega toga, nešto što bi Jarmusch iskomunicirao, a da već nije
u drugim filmovima, osim toga da je i on pesnik u duši koji je
karijeru zamenio muzikom i filmom, dajući imena poznatih pesnika
svojim likovima što je svakako referenca, te da i on iz filma u film
nalazi “silver lining” čak i onda kada se čini da sve propada.
Možda je Paterson najviše manifest njegove poezije, estetike
i poetike, ma koliko to delovalo pretenciozno.
Ali
poezije svakako ima, pa makar u detaljima. U lagano zrnastoj
fotografiji Fredericka Elmesa koja portretira sumorni industrijski
grad ne mnogo različit od Jarmuschovog rodnog Akrona u Ohiu sa
određenom toplinom i talentom da uhvati lepotu makar i u prolazu.
Ima i prave poezije, one za koju je okidač kutija šibica ili
vodopad. Nju vidimo u beležnici, ali i direktno na ekranu i nju je
napisao pesnik Ron Padget, a poezija se pominje i u Patersonovim
razgovorima sa raznim ljudima u kojima se sagovornici referiraju na
Emily Dickinson, pomenutog Williama Carlosa Williamsa, Alana
Ginsberga i Franka O’Hare.
Još
i više nego poezije, tu ima i fantazije. Recimo te da, kao u stara
dobra vremena, par može preživeti od jedne radničke plate. Da se
za umetnost uvek nađe vremena i inspiracije, ako treba i na silu. Da
će se umetnika prepoznati čak i kad on želi ostati anoniman i da
je njegovo prepoznavanje svojevrsna poetska pravda na delu. Fantazija
je, ili bolje rečeno Jarmuschova dobrohotna cool konstrukcija da je
moguće pogledati crno-beli horor klasik subotom uveče u lokalnom
bioskopu i da lokalne legende neće pasti u zaborav.
Tek
će nas učestali blizanci i bliznakinje na koje Paterson nailazi bez
dramaturških posledica u svojim putešestvijama po Patersonu
podsetiti koliko je taj svet fantastičan čak i kad se čini realnim
i autentičnim. Opet, ima tu i autentičnosti, ne samo u lokacijama,
nego i u likovima. Paterson ima i pozadinsku priču koju vidimo na
jednoj fotografiji (autentičnoj, Adam Driver u uniformi marinaca) i
koja ima očitu posledicu u jednoj sceni, ali nekako prožima njegov
karakter.
Zapravo,
Driverova gluma u stoički smirenim tonovima je glavni razlog da se
pogleda Paterson. Problem nastaje u tome što je raspoloženi
i svedeni Driver uparen sa Golshifteh Farahani koja se ne snalazi sa
likom Laure. Ona ne uspeva da pogodi ton, pa Laura postaje kolekcija
ekscentričnosti, a ne realno zamisliva osoba. Drugi problem je što
tu zapravo nema priče, Jarmusch kao da pokušava da napravi sintezu
svoje estetike, poetike i etike u jedan film koji slavi jednostavnost
radi same jednostavnosti. Ima tu zanimljivih momenata, ali smo od
autora očekivali više.
No comments:
Post a Comment