Tekst je originalno pročitan u emisiji Filmoskop na trećem radijskom programu HRT-a. Dostupan je na linku: ovde, a ovde kao autor prenosim u integralnom obliku i na hrvatskom standardu jezika. HRT zadržava sva prava, kopiranje je zabranjeno, tekst je postavljen isključivo u neprofitne svrhe.
Što znamo o Werneru Herzogu?
Da je jedan od najvećih još uvijek aktivnih filmaša, da ima
jedinstvenu viziju, stil i stav, da je u stanju postaviti temu i
metodično je razraditi i realizirati do kraja. Paralelno gradeći
karijeru u dokumentarnom i igranom filmu, Herzog se susretao sa
osuđenicima na smrt, amazonskim domorocima, grizlijima, izlagao se
hladnoći Antarktike i Sibira, vrelini pustinje i vulkana, u prosjeku
snimajući više od jednog uratka godišnje, artistički ispoliranog
i tehnički savršenog. Također, znamo da je u privatnom životu,
uvjetno rečeno, tehnofob koji ponosno ne koristi mobitel i provodi
vrlo malo vremena na internetu. O tome govori u intervjuima,
pod-tonovi variraju od filozofskih, preko sarkastičnih do bijesnih.
Stoga se postavlja legitimno pitanje što Herzog, čovjek XX.
stoljeća, uopće može reći o “Svemrežju” i općoj umreženosti
publici XXI. stoljeća koja je rođena u takvom svijetu, u njemu je
odrasla ili ga je makar prihvatila kao nužnost. Pogotovo ako se uzme
u obzir da iza cijelog projekta stoji specijalizirana tvrtka za
internet sigurnost, Netscout. Otkad to Herzog radi reklame?
Priča počinje kratkim filmom
From One Second to
the Next koji je
slavni redatelj snimio za telekomunikacionu kompaniju AT&T, a
bavi se sigurnošću telefoniranja i opasnostima koje mobiteli nose
sa sobom – film je postao hit na Youtubeu i dio standardnog
kurikuluma u američkim školama. Lo
and Behold, Reveries of the Connected World
započet je kao ideja Netscouta za web-seriju o različitim aspektima
umreženosti i sa aspiracijama sličnim prethodniku. Herzog je imao
druge planove, možda od samog početka, a najkasnije u fazi
proučavanja teme i prikupljanja materijala. Rezultat je dokumentarni
film koji sa filozofske distance nudi širok pogled na aktualnu temu,
propituje prošlost, bilježi sadašnjost i teoretizira o budućnosti.
Strukturiran u deset
poglavlja, sačinjen od standardnih elemenata poput razgovora sa
sugovornicima u njihovoj “prirodnoj” okolici, rijetkih arhivskih
snimaka i češće dosnimljenog materijala, “herzogovski”
atraktivan i oku ugodan, Lo
and Behold se može,
potpuno krivo, doživjeti kao klasičan primjerak dokumentarnog filma
po narudžbi. Kreće se od pionirskog povijesnog razdoblja, preko
slavnih dana i eksplozije 90-ih godina, hvali se osnivača World Wide
Weba Timothyja Berners-Leeja zato što svoj izum nije patentirao,
nego ga je pustio čovječanstvu na slobodnu uporabu. Hvale se
dostignuća interneta u znanstvenom istraživanju i obrazovanju, te
internet kao mogući alat socijalne mobilnosti za one najbolje, a ne
za privilegirane. Upozorava se na “troll” kulturu, zloupotrebe i
ovisnost, jedno poglavlje je čak posvećeno zagađenju
radio-valovima i ljudima koji su na to posebno osjetljivi. Govori se
o privatnosti i kontroli, opresiji, anarhiji i špijunaži. Govore
pisci protokola, stručnjaci za sigurnost i hakeri. Autor je prisutan
kao narator i postavljač potpitanja, ne nameće se, premda umješno
plasira svoj (ili nalogodavčev) stav.
Poznavaocima će, međutim,
odmah biti jasno da je Lo
and Behold
Herzogovo djelo od početka do kraja, od uvodne glazbene teme,
Wagnerove uvertire za Rajnsko
zlato, i epskih
naslova poglavlja, do Herzogovog držanja kao učesnika u debati koji
propituje, provocira, pa čak i šokira stidljivije sugovornike poput
osnivača Paypala, vlasnika Tesle i pionira svemirske kolonizacije
Elona Muska. Čak je i ispitivanje potpune alternative modernim
tehnologijama, poput spomenute komune ljudi osjetljivih na bilo koji
oblik zračenja, tipično “herzogovsko”, s puno poštovanja, ali
i s osjećajaem za apsurd, pošto je komuna nikla u dubokoj šumi oko
istraživačke stanice za čiji je rad neophodno što manje
radio-valova. Autor slično pristupa i u epizodi sa žrtvama
internetskog nasilja, prikazujući obitelj pokojne djevojke i
upražnjena mjesta u kući koja su njoj nešto značila. Logično,
bit će u filmu i slabije razrađenih djelova. Haker će ispričati
tek poneku anegdotu iz svoje karijere bez nekih daljih indikacija
(rasprava o meta-podacima biva tek okrznuta), a liječeni ovisnici se
jednostavno čine kao višak i stara, ispričana priča.
Međutim, Herzog je potpuno u
svom elementu kada se dohvati filozofije umreženosti i što ta
umreženost znači za dalji napredak znanosti i tehnike, ali i
ljudske psihe. Zato za prvog sugovornika bira Leonarda Kleinrocka
koji se gotovo pjesnički divi mirisu starih mašina preko kojih je
poslana prva poruka preko interneta i koji žali zato što današnji
internet ubija kritičko mišljenje, iako mu to nije bila namjena.
Zato kontemplira o svemirskim istraživanjima i hoće li internet
biti moguć i tamo. Zato postavlja pitanje što i kako poslije,
jednom kada se tehnologija uruši, makar lokalno kao u slučaju
uragana Sandy. Zato postavlja pitanje mogu li i u kojoj mjeri roboti
dostići ljude, jer su šah i nogomet, pa i promet određene
operacije koje se može isprogramirati, a život bez zadanih
postavki, pa makar i na nivou insekta, nešto je sasvim drugo. Zato
postavlja pitanje sanja li internet o internetu, odnosno postaje li
sebe svestan organizam. Hoćemo li nakon treće, informatičke
revolucije imati i četvrtu, onu koja uključuje umjetnu
inteligenciju, i kakve su njene implikacije?
S tim pitanjima na umu,
svakodnevne dileme s kojima se susrećemo postaju bespredmetne.
Nemoguće je pitanje svesti na to je li internet dobar ili loš kada
istovremeno utječe na živote ili ih čak uzima. Nemoguće je povući
liniju razgraničenja između “organskog” i virtualnog
umrežavanja. Herzog toj velikoj temi prilazi s iskrenim interesom,
treniranom naivnošću potrebnom da se opazi fenomen, i
intelektualno-filozofskim aparatom da ga se ispita. Stječe se dojam
da Herzog u tom procesu sam uči i istovremeno nam prezentira nova
saznanja. Lo and
Behold možda nije
film veći od života, kao neki drugi autorovi radovi, ali itekako
otvara pitanja upravo o njemu - životu.
No comments:
Post a Comment