2015.
scenario
i režija: Paul Dalio
uloge:
Katie Holmes, Luke Kirby, Griffin Dunne, Christine Lahti, Bruce
Altman, Kay Jamison, Paul Dalio
Po
teoriji kliničke psihologinje Kay Jamison, bipolarni poremećaj
ličnosti (ranije poznat kao manična depresija) neraskidivo je
povezan sa pojačanom emotivnošću i kreativnošću, pa čak i sa
umetničkim darom. Nije to bez ikakvog pokrića kada sastavimo listu
potencijalnih maničnih depresivaca među pesnicima, slikarima,
kompozitorima i inim autorima, ali teorija se može oboriti na osnovu
toga što je gospođa Jamison i sama osoba sa bipolarnim poremećajem
ličnosti, pa se može smatrati pristrasnom.
Bipolaran
i pristrasan je i filmaš Paul Dalio i očito pod uticajem teorije
gospođe Jamison, kao uostalom i njegov dugometražni prvenac Touched
with Fire. Međutim, svakako mu se mora priznati da je iskren i
otvoren i da, uprkos sentimentalnosti za svoje dvoje protagonista –
ljubavni par bipolaraca, visine manije i dubine depresije portretira
kao neko ko vrlo dobro zna šta je to, kako se ta spirala pokreće i
šta sa sobom donosi. Ne samo da je sebi namenio simpatičnu, ali
svejedno tužnu cameo ulogu jednog od pacijenata koji bi se menjao sa
lekovima kao deca sa sličicama, već je i Kay Jamison dao cameo
ulogu same sebe kao svojevrsnog gurua za bipolarni poremećaj.
U
velikoj meri se Touched with Fire može čitati kao autobiografija.
Daliove sličnosti sa likom Marca (Kirby) su neizbežne: obojica su
opčinjeni mesecom i nastupali na freestyle rap događajima pod
nadimkom Luna (termin “lunatic” ima slično poreklo), obojica su
pisali poeziju i obojica su se povlačili po institucijama, uzimali
lekove i prekidali s njima. Dalio tvrdi da je i lik Carle (Holmes),
Marcove ljubavi koju upoznaje u bolnici i sa kojom upada u zajedničke
manije i u vezu, baziran na stvarnoj osobi sa sličnom pozadinom. U
principu mu možemo verovati, zašto bi nas lagao.
Dalio
je i dovoljno bistar i kreativan reditelj da filmom pokušava
emulirati bipolarni pogled na svet sa kamerom u stalnom pokretu,
čestim promenama rakursa i živim bojama koje simboliziraju emocije
pojačane do maksimuma. Iako će ponekad preterati sa simbolikom,
jasno je da autor zna o čemu govori i šta želi postići, a i
kanadski glumac Luke Kirby se pokazao kao pun pogodak za autorovog
dvojnika. Možda ne na nivou ostvarenja Bradleya Coopera u Silver
Linings Playbook, ali svejedno. Kirby sasvim solidno upotrebljava
i galeriju prilično poznatih, a opet pomalo skrajnutih i
zaboravljenih glumaca u epizodnim ulogama roditelja našeg para.
Problem
je u Katie Holmes koja je zbog producentskog “credita” bila
neizbežna u podeli. Da stvar bude čudnija, ona ovde čak i nije
partikularno loša, usuđujem se reći da joj je ovo možda i
najbolja uloga u kasnijoj fazi karijere. Nije ni da se ne trudi, ali
ona je jednostavno slabašna glumica koja će verovatno biti upamćena
samo kao bivša žena Toma Cruisea i čija svaka uloga liči na onu
koja ju je izbacila na površinu, Joy iz Dawson’s Creek.
Jednostavno, ne “kupujemo” je kao bipolarnu odraslu osobu, ne
verujemo njenim manijama i depresijama, više deluje kao neodrasla
klinka koja piše lošu poeziju i fantazira, jer svi smo mi pomalo
bipolarni.
No comments:
Post a Comment