Tekst je originalno pročitan u emisiji Filmoskop na trećem radijskom programu HRT-a. Dostupan je na linku: ovde, a ovde kao autor prenosim u integralnom obliku i na hrvatskom standardu jezika. HRT zadržava sva prava, kopiranje je zabranjeno, tekst je postavljen isključivo u neprofitne svrhe.
Prošlu, 2016. godinu možemo
pamtiti i kao godinu smrti brojnih slavnih osoba različitih
generacija, i kao godinu tektonskih političkih promjena koje su,
čini se, dodatno zacementirale populizam kao dominantnu političku
ideologiju, ali i kao godinu “rehabilitacije” Mela Gibsona nakon
desetogodišnjeg izbivanja, uz pauze i izuzetke, naravno. Cinici bi
rekli da su se stekli uvjeti i da je u post-istinitom, urotama i
magijskim mišljenjem obojenom putin-brexit-trumpovskom svijetu
dozvoljeno, dapače poželjno, biti homofob, ksenofob, rasist,
antisemit, ženomrzac i što sve ne, da se to može smatrati pomalo
ekstremnim ponašanjem i ispoljavanjem (kao i alkoholizam, recimo),
ali se svemu tome može zalijepiti etiketa otvorenog, iskrenog i
simpatičnog. Cinici bi, kao po običaju, na svoj način bili u
pravu, ali neka u zapisnik ipak samo uđe rehabilitacija, manje
glumačka (Krvna
osveta je ipak bila
prije svega skromna francuska produkcija na tragu B-filma kakvu
promovira kompanija Europacorp), a više autorska, sa filmom Greben
spašenih koji je
već dobro primljen od kritike i publike.
O rehabilitaciji nije moguće
govoriti, a da se ne pretrese i Gibsonov “pad u nemilost
hollywoodskog establishmenta”, kao i njegova karijera u svojstvu
glumca i autora koja je velikom ekscesu prethodila. Prisjetimo se,
Mel Gibson je slavu stekao igrajući naslovnog junaka u Pobješnjelom
Maxu koji je od
australskog skromnog, ali svejedno inteligentnog eksploatacijskog
filma prerastao u globalno uspješan serijal. Ma koliko mu suradnja
sa redateljem Peterom Weirom u filmovima Galipolje
i Godina opasnog
življenja dala
legitimitet ozbiljnog glumca na kojeg se može računati u zahtjevnim
i ambicioznim produkcijama, aura Maxa Rockatanskog, akcijskog heroja
na rubu razuma, pratila ga je u daljnjoj karijeri. Varijacije na temu
su bile prisutne, često u komičnom ključu (serijal Smrtonosno
oružje, Ptica
na žici ili Air
America), ponekad u
dramskom i spektakularnom (Zeffirellijev Hamlet,
Patriot,
pa i Hrabro srce),
ponekad u žanrovskom okviru trilera (Ucjena,
Teorija urote),
ili kao čista bizarnost (kod Wendersa u Hotelu
od milijun dolara),
a Gibson je uvijek vješto kanalizirao bijes, ludilo i urgentnost.
Međutim, Gibson-autor je dosta zanimljiviji za analizu od
Gibsona-glumca. Ako izuzmemo rediteljski debi Čovjek
bez lica koji hoda
sigurnom stazom inspirativnih filmova o prevazilaženju fizičkog
deformiteta (poput Lynchovog Čovjeka
slona ili
Bogdanovicheve Maske),
iz ostatka Gibsonovog opusa se vrlo jasno mogu iščitati ne samo
redateljski talent, već i tematske preokupacije, autorske
tendencije, pa i osobna stajališta i afiniteti. Od svega toga, u
Čovjeku bez lica
se tek stidljivo pomalja preokupacija kršćanskim mučeništvom koja
će u punom sjaju, pomiješana sa tematikom patriotizma, kultom
muškog tijela i borbe, opravdavanjem nasilja kao nužnog za zaštitu
bilo obitelji, bilo naroda zasijati tek u liku Williama Wallacea u
Hrabrom srcu.
I protagonist i film su neupitni klasik, gotovo unisono slavljen od
publike, kritike i američke filmske akademije, i mogu se smatrati
vrhuncem Gibsonove karijere.
Sljedeći redateljski project
Pasija
je već tema za diskusiju, kako na pojavnom nivou, tako i u smislu
mogućih tumačenja i konotacija. Upitan da prokomentira svoje
namjere, Gibson je izjavio da mu je cilj bio potresti publiku i
pružiti joj vjerodostojan osjećaj Kristove patnje, što objašnjava
eksplicitno nasilje i naturalističku patnju, ali to pokriva samo dio
problematike. Druga kontroverza, vezana za navodne antisemitske
stavove na tragu ultrakonzervativnog katoličkog stava od vremena
prije Drugog Vatikanskog sabora, ipak je ostala i u velikoj mjeri
obilježila film. Nije to, naravno, bio prvi put da ekranizacija
Kristovog posljednjeg dana života uzburka duhove, Scorsese je to
učinio uključivanjem apokrifnog materijala u Posljednje
Kristovo iskušenje,
ali je Gibsonov portret Židova ipak glasnije odjeknuo.
Glede nasilja i
eksplicitnosti, Apocalypto
odlazi i korak dalje, kao i po pitanju autentičnosti u tretmanu
tematike i paradigme. Pasija
je bila snimljena na mrtvim jezicima, aramejskom, latinskom i
starohebrejskom, Apocalypto
pak na umirućem majanskom. Uz egzotičnu temu i detaljnu
reimaginaciju, Apocalypto
nudi i nasilje i akciju i avanturu i vizuale od kojih zastaje dah, te
visceralni ugođaj kakav je rijedak u filmovima tog tipa. Međutim,
uspjeh Apocalypta
je koincidirao sa incidentima iz privatnog života koji su zasenili
film. Vrijeđanje policajca židovskog podrijetla bilo je samo uvod u
seriju uglavnom dokumentiranih ispada. Mel Gibson se za njih nije
ispričavao direktno, nego ih je djetinjasto pripisivao alkoholu.
Kako su se oni redali, za glumca i redatelja bilo je sve manje
odnosno nimalo posla u Hollywoodu. Ma što teoretičari urote
iznosili kao razlog (česta floskula da je Gibson “dirao tamo gdje
nije smio”, te da je “raskrinkao moćan lobi”), razlozi su
mnogo prozaičniji: alkoholičar koji ne može kontrolirati ni svoj
jezik, nije prava osoba da bi o njoj ovisili milijunski projekti.
Nekoliko kasnijih isprika i podrška kolega poput Roberta Downeya
Jr.-a i Jodie Foster, omogućilo je Gibsonu da kao glumac pronađe
poneki angažman, u ponekoj egzotičnoj akcijadi (Uhvati
gringa), u
redateljskom izletu Fosterove (Dabar)
ili u trash kinematografiji, na osnovi stare slave (nastavci The
Expendables i
Machete).
Vratimo se na početak. Je li
Greben spašenih
potvrda da se Gibson izliječio od antisemitizma, mizoginije ili
makar alkoholizma, ili je prije riječ o tome da su se vremena
promijenila? Vjerojatno ni jedno ni drugo (osim možda kada je riječ
o potezanju iz boce), koliko jednostavna činjenica da su se stare
afere dovoljno ispuhale, te da se Gibson pojavio sa zanimljivim
materijalom koji je samo on mogao realizirati na tako upečatljiv
način. Jer nije u pitanju samo kvintesencijalni Gibsonov film, nego
i njegov najosobniji uradak.
U pitanju je biografska priča
o Desmondu Dossu, adventistu sa prigovorom savjesti koji je svejedno
žarko želio služiti domovini u Drugom svjetskom ratu u skladu sa
svojim uvjerenjima, bez oružja, spašavajući živote kao bolničar
na bojnom polju. Greben
spašenih je prije
svega priča o čvrstini uvjerenja, vjeri u Boga i vjeri u čovjeka,
potpuno u skladu sa Gibsonovom izjavom kako prezire rat, ali
neizmjerno poštuje ratnike, što se vidi i u izvedbi.
Daleko od toga da je riječ o
savršenom filmu. Cijeli uvod je prožet dramaturškim klišejima
koji u prvi plan ističu teškorukašku reigijsku simboliku. Drugi
dio izgleda kao nevoljko parodična posveta Kubrickovom djelu Full
Metal Jacket koja
dobija smisao tek kada se Dossova uvjerenja suprotstave ne samo
pragmatizmu njegovih kamerada, nego i okoštalom sistemu netrpeljivom
prema promjenama koji predstavljaju nadležni oficiri. Tek u
najdužem, naturalistički intoniranom trećem činu obilježenom
brutalnošću borbe i ratnim strahotama, film dobiva puni momentum i
postaje jedan od značajnijih naslova prošle godine. Doss, uvjeren
da baš njegova djela čine razliku između svjetla i mraka, tada
demonstrira hrabrost i doslijednost pod vatrom rijetko vidljivog, ali
zato brutalnog i gotovo monstruoznog neprijatelja. Naturalizam je,
doduše, tu pomešan sa hiperboličnim pretjerivanjem koje se ponekad
pretvara u azijski “krvavi balet”, a ponekad čak koketira s
campom,
ali Gibson barem uspjeva da nas uvuče u atmosferu i da nam otvori
svoje srce. Ma koliko to bilo efektno i zanatski pismeno izvedeno,
nije na nivou Spielberga ili Eastwooda, ali Gibson makar igra po
svojim pravilima i priča osobnu priču bez rezerve i bez isprike. Da
je svoje stavove, kako god retrogradni oni bili, iskazivao samo
legitimno, kroz svoje djelo, Gibson bi bio igrač na kojeg Hollywood
može računati na desnom krilu, skupa sa spomenutim Clintom
Eastwoodom (čiji politički nastupi takođe nisu briljantni). Jer i
za patriotsku sentimentalnost, religijske dogme i epiku u slavu
ratništva treba imati talenta i srca, a ni jednog ni drugog Gibsonu
ne manjka.
No comments:
Post a Comment