2017.
režija:
Jakob Lass
scenario:
Jakob Lass, Eva-Maria Reimer, Ines Schiller, Nicholas Woche
uloge:
Ella Rumpf, Maria-Victoria Dragus, Enno Trebs, Franz Rogowski
“Zašto
želiš biti policajka? Jesi li možda s Istoka?”, upitaće
slobodoumni berlinski zgubidani naivnu curu koja je upravo okinula
prijemni ispit u pandurskoj školi, pa se zaposlila u zaštitarskoj
firmi. Ta dva povezana pitanja su i inače najviša tačka humora i
samosvesti nemačkog omladinskog filma Tiger Girl koji
verovatno želi biti snažna feministička izjava, ali se gubi u
meandrima i krugovima i moralnim dilemama koje retko kad dovode do
poente.
Šteta,
jer film ima onu maničnu tinejdžersku energiju kakva nam često
nedostaje u filmovima u kombinaciji sa zanimljvim uglom gledanja,
postavkom tela, moći i fizičke snage u prvi plan. Koliko često
imamo prilike videti devojke koje se suprotstavljaju jačem polu na
ulici, a ne kod kuće? Koliko često u tom kontekstu njihova pravedna
borba postaje izvitoperena kada počnu nastupati sa pozicije moći?
Još kada je sve začinjeno humorom, snimljeno atraktivno, propraćeno
glasnim soundtrackom i manično montirano tako da drži pažnju čak
i kad odlazi stramputicom u lagano popovanje ili kada zapravo ne ide
nikuda.
Barem
su naše dve junakinje zanimljiv prizor. Maggie (Dragus), kasnije
nazvana Vanilla nalazi se na onoj životnoj prekretnici, a nije
sigurna kuda dalje. Naivno misleći da će kao policajka moći biti
društvu od koristi, a ljudima na usluzi, nalazi se u nebranom grožđu
posle neuspeha, pa ide linijom manjeg otpora i zapošljava se kao
čuvar u tržnom centru. Mekana kakva već je, ona ne uspeva se na
poslu i van njega postavi kao autoritet, pa često biva saterana u
kut, bilo od strane frajera koji ne misle ništa loše, ali im je
nastup napadan, bilo od strane onih koji zapravo imaju zadnje namere.
Srećom
pa joj u pomoć dolazi samouverena Tiger (Rumpf) koja uživa u
makljaži s nasilnicima, za šta će joj se Vanilla odužiti, pa njih
dve započinju jedno divno prijateljstvo. Ali koliko god Tiger bila
opasna na ulici, kod kuće je vrlo podložna dečku i njegovim
cimerima, što je u kombinaciji sa životnim uslovima (na rubu
beskućništva) gura prema kriminalu. Vanilla je prati, prvo
nevoljko, onda sa sve većim žarom, ne samo iz zahvalnosti, nego i
zbog želje za avanturom.
Ta
silna energija, nažalost, ne konvergira u nešto smisleno. To
donekle ima veze sa produkcijskom kućom, odnosno pokretom koji stoji
iza filma, FOGMA. Oni imaju svoj manifest u kojem pozivaju na borbu
protiv lažnog profesionalizma i umesto toga ističu improvizaciju i
kolektivnu kreaciju. Štos je u
tome da Tiger Girl
odstupa od manifesta utoliko što ima relativno čvrstu narativnu
strukturu na koju se kači improvizacija. Međutim, reditelj Lass,
nenaviknut na takav sistem ne uspeva da do kraja prenese poentu i
čini se kao da nas više zabavlja.
Istini
za volju, ima i sa čim
i sa kim. Ella Rumpf (Chrieg,
Raw)
se već pokazala kao efikasna opasna cura, a rumunsko-nemačka
glumica Maria-Victoria Dragus (The
White Ribbon,
Graduation)
se s pravom smatra jednom od nadolazećih zvezda evropskog filma. Uz
zapažene epizode mladih i perspektivnih nemačkih glumaca, Tiger
Girl
nije dosadan film. Ali da ne uspeva realizirati svoj potencijal - ne
uspeva.
No comments:
Post a Comment